دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

این سانسور را دست‌کم نگیرید!

محسن مهدیان
شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 850269
اربعین خودش رسانه است؛ حذف کردنی نیست. نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد 81درصد مردم حداقل یکی از نزدیکانشان رهسپار این سفر مبارک شده است.
جهان نيوز - محسن مهدیان: بالغ بر 22میلیون نفر جمعیت در یک راهپیمایی عظیم و هرساله، آن‌هم با جزئیاتی شبیه خدمت‌رسانی خالصانه و خاضعانه با ده‌ها سوژه داغ خبری و عکس و فیلم‌های استثنایی در قله «ارزش‌های خبری» قرار دارند.

اما رسانه‌های خارجی یکپارچه آن‌را نادیده گرفتند؛ رسانه‌هایی که از تجمع چندده‌نفره همجنس‌بازها، دوچرخه‌سواری برهنه گیاهخوارها، آیین جاهلی هالووین و استخر گوجه یک مشت جماعت خرافی نمی‌گذرند، این «ابررویداد تاریخی» را بایکوت کردند.

اینکه چرا و چطور، روشن است. عبور کنیم. این مناسک عظیم تجسم تمام‌عیار «قدرت‌نمایی شیعی» است که در اوج تولی و محبت مومنانه و برادرانه و در تیزترین حالت دشمنی با ظالمان عالم است. طبیعی است که حناق بگیرند.

اما سخن دیگری در میان است؛ برای مخاطبی که ولو مختصری روی صداقت که نه، ولی «وجاهت حرفه‌ای» این رسانه‌ها حساب باز کرده است، باید این «بایکوت تاریخی قرن» را به چشم کشید. باید باور کنند با چه کذاب‌های خبرپراکنی مواجهند.

سانسور در بسیاری از موارد فقط نگفتن حقیقت نیست؛ اشتباه نکنیم. قلب واقعیت است. یک رویداد در پیش چشم مخاطب را «نمی‌توانند» انکار کنند، اما گویی آن‌را نمی‌بینند؛ یعنی می‌خواهند عظمت آن دیده نشود. مشکل، ضریب راهپیمایی و عظمت اربعین است؛ حذف اینجاست؛ دروغگویی اینجاست؛ «شیادی خبری» در این نقطه است.

اربعین خودش رسانه است؛ حذف کردنی نیست. نظرسنجی همشهری نشان می‌دهد 81درصد مردم حداقل یکی از نزدیکانشان رهسپار این سفر مبارک شده است.

75درصد تمایل داشته‌اند در این آیین شرکت کنند. با این توضیح اربعین خودش رسانه است. قابل حذف نیست، اما تلاش می‌کنند عظمت آن‌را نادیده بگیرند تا «هیبت هویتی» و «ابهت تاریخی» آن بشکند.

جالب اینکه با چشم باز تصمیم می‌گیرند دهان ببندند. عبور از استانداردهایی که عمری آن ‌را فریاد زدند، بی‌هزینه نیست، اما چرا؟ این چه ضرورتی است که حاضر می‌شوند سراسر «بی‌حیثیتی حرفه‌ای» و «بی‌آبرویی محتوایی» را تحمل کنند؟ اینجاست که قدر و عیار راهپیمایی اربعین معلوم می‌شود.

این «خودکشی رسانه‌ای» برای این است که من و شما نبینیم یا کمتر ببینیم. این استانداردهای نمایشی هست تا نبینیم. اگر قرار باشد ببینیم برمی‌گردند به اصل خویش که همان «هرزگی رسانه‌ای» و «رهزنی ذهنی» است.

و اما کلام آخر:

هرجا دیدیم «رسانه‌های اهریمنی» حیثیت حرفه‌ای خود را خرج می‌کنند تا مخاطب نبیند همانجا بایستیم و رسانه شویم. این رویداد عظیم برای سالی یک‌بار است، اما محتوایی می‌سازد برای تمام سال.

خلاصه راهپیمایی اربعین امتداد دارد، به‌سمت و نصرت انسان کامل... .
https://jahannews.com/vdch-vn6w23nmid.tft2.html
jahannews.com/vdch-vn6w23nmid.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *