دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

احتمال کودتای ارتش اوکراین علیه زلنسکی در هفته‌های آتی

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب: 849296
تحلیلگر بازنشسته سیا گفت به دلیل نارضایتی شدید در بین نیروهای اوکراینی در جبهه شرقی، احتمال دارد زلنسکی طی کودتایی در سه تا چهار هفته آینده برکنار شود.
احتمال کودتای ارتش اوکراین علیه زلنسکی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «لری جانسون» تحلیلگر بازنشسته سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت شکست در میدان نبرد می‌تواند ارتش اوکراین را علیه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور بشوراند. 

جانسون توضیح داد: به دلیل نارضایتی شدید در بین نیروهای اوکراین در جبهه شرقی، احتمال دارد زلنسکی طی کودتایی در سه تا چهار هفته آینده برکنار شود.

اشاره او به مناطقی است که ضدحملات اوکراین در آن جریان دارد؛ حملاتی که اوایل ژوئن با نیروهای آموزش‌دیده غرب و با استفاده از تانک‌ها و خودروهای زرهی کشورهای ناتو آغاز شد، اما دستاوردی نداشته است و تنها تلفات و خسارات سنگین برای طرف اوکراینی بجا گذاشته است. 

به گزارش «راشا تودی»، جانسون اولین تحلیلگر آمریکایی نیست که درباره چرخش ارتش اوکراین علیه زلنسکی گمانه‌زنی می‌کند، اوایل ماه میلادی جاری هم «اسکات ریتر» افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران نیروی دریایی آمریکا گفت با هر تیپ اوکراینی که از بین می‌رود، احتمال کودتای نظامی افزایش می‌یابد. 

ریتر همچنین به گزارش اخیر «پولیتیکو» درباره اینکه چه کسی اوکراین را در صورت ترور زلنسکی اداره می‌کند، اشاره کرد. به گفته وی، با این حال، مسکو قصد انجام این کار را ندارد زیرا ممکن است فردی تندروتر جایگزین زلنسکی شود. 
 
وبگاه آمریکایی اخیراً به نقل از مقامات اوکراینی گزارش داد سران این کشور طرحی را برای تضمین جانشینی قدرت در صورت مرگ ولودیمیر زلنسکی تدوین کرده‌اند.

جانسون در ادامه سخنانش گفت: با توجه به مسیری که درگیری اوکراین پیش می‌رود، بقای این کشور در هاله تردید قرار دارد. اوکراین در حال حاضر هم کاملاً به غرب وابسته است، و نیازهایش در حالی که توانایی‌هایش رو به کاهش است، افزایش می‌یابد. 

به گفته این مقام سابق آمریکایی، استراتژی این کشور برای درگیری اوکراین این بود که روسیه را در یک جنگ غیر‌قابل پیروزی به دام بیندازد و باعث تغیر رژیم در مسکو شود، اما در عوض این اتفاق برای اوکراین خواهد افتاد؛ و واشنگتن باید ببیند چگونه از درگیری عقب‌نشینی کند زیرا به شدت قدرت اقتصادی و نظامی روسیه را دستکم گرفته است. 

«سرگئی لاوروف» وزیر خارحه روسیه اخیراً در استدلالی مشابه گفت اربابان غربی اوکراین متعهد به جنگ تا آخرین اوکراینی هستند اما سابقه ترک متحدان و نیابتی‌های خود از ویتنام جنوبی تا رژیم «اشرف غنی» در افغانستان در سال ۲۰۲۱ را دارند. 

همزمان که برخی نظرسنجی‌ها و گزارش‌ها از بی‌اعتمادی مردم اوکراین و کاهش شدید حمایت آن‌ها از رئیس جمهور کنونی این کشور حکایت دارد، کی‌یف گفته به دلیل برقراری حکومت نظامی و وضعیت جنگ با روسیه، انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ برگزار نخواهد شد.

زلنسکی پیش‌تر در خصوص نگرانی‌ها درباره مشروعیت دولت خود پیشنهاد برگزاری انتخابات با تامین مالی غرب را داده بود. وی همچنین ابراز نگرانی کرده که اگر اوکراین در حمله به روسیه زیاده‌روی کند، ممکن است غرب رهایش کند. 

 گزارش‌های رسانه‌ای اوایل تابستان حاکی از امیدواری غرب مبنی بر این بود که کمک نظامی متداوم به اوکراین به دستاوردهای ارضی قابل توجه علیه نیروهای روسیه منتهی خواهد شد، اما با گذشت حدود سه ماه از ضدحملات اوکراین، ارتش این کشور نتوانسته به خطوط دفاعی روسیه نفوذ کند و بر اساس آمار وزارت دفاع روسیه، بیش از ۴۳ هزار نیروی خود را از دست داده است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» از قول مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده بعید است در سال ۲۰۲۴ به اندازه میزانی که در سال ۲۰۲۳ به اوکراین تسلیحات داده است، کی‌یف را تغذیه نظامی کند.
https://jahannews.com/vdcf11dcvw6dj0a.igiw.html
jahannews.com/vdcf11dcvw6dj0a.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
لابد سازمان سيا به اين نتيجه رسيده كه از زلنسكي نا اميد شدند