دانشجوی دکتری حقوق زن طی یادداشتی به موضوع حجاب و آیههای مربوط به آن در قرآن پرداخت.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، وحیده علیمیرزائی. دانشجوی دکتری حقوق زن در یادداشتی درباره موضوع حجاب در قرآن اظهارداشت: در آیات مختلفی به موضوع حجاب و رعایت آن توجه و تاکید شده است که در ذیل به برخی از این آیات اشاره میشود.
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و فروج خود را حفظ کنند، این برای آنها پاکیزهتر است، خداوند از آنچه انجام میدهید آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوسآلود) فرو گیرند، و دامان خویش را حفظ کنند، و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمایند، و (اطراف) روسریهای خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدر شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران همسرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان همکیششان یا بردگانشان (کنیزانشان) یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند، آنها هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانی شأن دانسته شود (و صدای خلخال که بر پا دارند به گوش رسد) و همگی بهسوی خدا بازگردید ای مؤمنان تا رستگار شوید.
آیۀ ۶۰ سورۀ نور:
«وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتی لا یَرْجُونَ نِکاحًا فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَهٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ»
زنان سالخوردهای که از سن ازدواج آنها گذشته باشد و دیگر امیدی به ازدواج ندارند گناهی بر آنان نیست که لباسهای روئین خود را بر زمین بگذارند، در حالی که خود را آرایش و زینت ننموده باشند.
آیۀ ۳۲ و ۳۳ سورۀ احزاب:
«یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ کَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا قرن فی بیوتکن و لا تبرجن تبرج الجاهلیه الاولی و اقمن الصلوه و آتین الزکوه و اطعن الله و رسوله انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
ای زنان پیغمبر شما همچون سایر زنان نیستید. اگر پرهیزکار باشید مواظب باشید که در سخن نرمش زنانه و شهوتآلود به کار نبرید که موجب طمع بیماردلان گردد. به خوبی و شایستگی سخن بگویید. در خانههای خویشتن قرار گیرید و مانند دوران جاهلیت نخستین، به خودنمائی و خودآرائی از خانه بیرون نشوید.
آیۀ ۵۳ سورۀ احزاب:
«اذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَسَْلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ذَالِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ»
و هرگاه از همسران پیامبر چیزی از وسایل زندگی (به عنوان عاریت) خواستید از پشت پرده بخواهید این رفتار برای دلهای شما و دلهای آنان به پاکی و پاکدامنی است.
ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (لباسهای یکسره و بلند) خود را بر خویش فرو افکنند، این کار برای این که (از کنیزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحیم است.
همانگونه که نماز واجب است روزه واجب است حجاب هم واجب است اگر کسی نماز نخواند و روزه نگیرد مجازات دارد در قیامت قطعا حجاب هم که واجب است اگر اجرا نشود قطعا در قیامت مجازات دارد
در یک سری آیات به زنان مومن گفته شده که فرق است بین مومن و مسلم یعنی ممکن است فردی مسلمان باشد ولی مومن نباشد
در آیات دیگر نیز به زنان پیامبر گفته شده و به همین خاطر است که کنیزان حجاب نداشته اند ولی زنان پیامبر حجاب داشته اند
آیا واجب بودن اجبار نمی اورد چیزی که واجب است انجام شود قطعا در اجتماع اجبار به رعایت آن است همانگونه که کسی در خانه و چهار دیواری اگر شراب خورد و به همسایگان آزار نرساند کسی حق تعرض ندارد نداشتن حجاب در خانه کسی حق تعرض ندارد وجوب و اجبار درجامعه است که باید مراعات شود هرچند درخانه نیز در مقابل نامحرم داشتن حجاب واجب است