يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۸

اما و اگر‌های ساخت خانه‌های ۲۵ متری!

جمعه ۳ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 848609
برخی از کارشناسان حوزه مسکن اعتقاد دارند ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ تنها راهی برای پاک‌کردن صورت مساله وضعیت بازار مسکن است، اما برخی دیگر می‌گویند ساخت این خانه‌ها موجب کاهش هزینه مستاجران خواهد شد.
اما و اگر‌های ساخت خانه‌های ۲۵ متری!
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، در چند سال اخیر بازار مسکن با شوک‌های قیمتی زیادی روبه‌رو بوده است؛ کارشناسان یکی از عوامل این اتفاق را عدم تناسب میان عرضه و تقاضا می‌دانند و معتقدند که با وجود عرضه به میزان کافی، تقاضایی وجود ندارد و این به‌علت قیمت بالای خانه‌های عرضه شده است که متقاضیان توان خرید آن را ندارند.
  
به همین منظور برخی از کارشناسان اقتصادی برای حل این مشکل ساخت خانه‌های کوچک متراژ یا میکروآپارتمان‌ها را پیشنهاد می‌دهند. خانه‌هایی که به اعتقاد آن‌ها می‌تواند نیاز اولیه افراد را برآورده و آن‌ها را زودتر به رویای خود برساند.  

رئیس بخش مسکن مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز در روز‌های گذشته در یک برنامه اینترنتی، یک خانه ۲۵ متری را برای حداقل‌های زندگی کافی دانسته و گفته است که براساس مقررات ملی ساختمان، ۲۵ متر فضا برای ساخت یک واحد مسکونی که تامین‌کننده نیاز‌های خوردن، خوابیدن و آشپزی افراد باشد، کافی است.

هر چند وزارت راه و شهرسازی این مساله را تکذیب کرد، اما همواره ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ در سال‌های اخیر موضوع مدنظر برخی از مسئولان بوده است.  

در مقابل، برخی دیگر مخالف ساخت این خانه‌ها هستند و می‌گویند ساخت خانه با متراژ پایین تنها موجب افزایش جمعیت کلانشهر‌ها خواهد شد و ممکن است از نظر ساخت، صرفه اقتصادی نداشته باشند.

در همین خصوص رسول فرخی میکال، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی، گفته که ساخت‌خانه‌های ۲۵ متری به بهانه کمبود زمین، موجب افزایش جمعیت کلانشهر‌ها می‌شود و راه حل کمبود زمین در کلانشهر‌ها احیای بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است.

به گفته وی مجلس در قانون جهش تولید مسکن به موضوع رعایت هویت ایرانی - اسلامی در معماری ساخت‌وساز‌ها تاکید و ضوابطی را برای خانه‌سازی تعیین کرده است.

کاهش هزینه افراد با ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ
در همین رابطه محمد علیزاده، کارشناس حوزه مسکن، اظهار کرد: ساخت خانه‌های ۲۵ متری هم دارای مزایا و هم معایب است.  

وی در تشریح مزایای ساخت خانه‌های کوچک متراژ گفت: به‌علت تغییر سبک و شرایط زندگی در برخی از موارد، افراد مجبور هستند به‌تنهایی زندگی کنند، در این موارد ساخت خانه‌های کوچک از نظر اقتصادی برای این دسته از افراد به‌صرفه بوده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نحوه و مدیریت ساخت این خانه‌ها بسیار با اهمیت است، گفت: برنامه‌ریزی برای دفع پسماند و انشعابات لازم، یکی از عوامل مهمی است که در ساخت خانه‌های کوچک متراژ باید رعایت شود، اگر دولت یا سازنده بخش خصوصی قصد ساخت این خانه‌ها را دارد باید با برنامه‌ریزی دقیق و توجه به عوامل موجود اقدام به این کار کند.

ساخت خانه‌های ۲۵ متری خلاف سیاست‌های قانون سیاسی و فرهنگ ایرانی اسلامی
همچنین علیرضا بابایی، کارشناس حوزه مسکن،اظهار کرد: پیشنهاد ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ تنها راهی برای پاک‌کردن صورت مساله خانه‌دار شدن افراد بوده و ساخت خانه‌های ۲۵ متری خلاف سیاست‌های قانون سیاسی و فرهنگ ایرانی اسلامی است.  

وی در ادامه افزود: در ۲ دهه گذشته گفته می‌شد که خانه‌های ۴۵ متری کفاف زندگی افراد را می‌دهد، اما حالا این عدد به ۲۵ متر تبدیل شده است.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: طبق قانون اساسی، تامین مسکن متناسب با نیاز افراد وظیفه حاکمیت و دولت است و شواهد نشان می‌دهد که این امر با ساخت خانه‌های ۲۵ متری محقق نخواهد شد.  

وی همچنین اظهار کرد: رهبر انقلاب نیز در رابطه با ساخت مسکن می‌فرمایند در ساخت مسکن باید ارزش‌های فرهنگی رعایت و حرمت خانواده حفظ شود که ساخت خانه‌های کوچک متراژ این امر را نیز محقق نمی‌کند.  

بابایی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت یکی از سیاست‌های کشور است، گفت: با توسعه و ساخت خانه‌های کوچک‌متراژ مساله جوانی جمعیت که چند سال است زنگ خطر آن به صدا درآمده نیز با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد شد؛ چرا که مسکن یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد خانواده و فرزندآوری است.
https://jahannews.com/vdccx4q4o2bq0e8.ala2.html
jahannews.com/vdccx4q4o2bq0e8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک هفته طرفداران این طرح را فقط با همسرش مجبور به زندگی در این مکاننها کنید‌ آن وقت، کشور از آثار جبران ناپذیر این افکارغیر مسئولانه ایمن خواهد شد‌.
United States
۲۵ متر خیلی کم است می شود خوابگاه.... ۳۵ متر منطقی است....
Iran, Islamic Republic of
تجرد گرایی می شود بهتر نیست ده متری درست کنید یا دو متری اندازه قبر هم خوبه
Iran, Islamic Republic of
خانه برای انسان میخاید بسازید یا لانه ????
Iran, Islamic Republic of
اونوقت اسمش رو هم تغییر بدید چون به جای مسکن یعنی محل آرامش به نامسکن یعنی محل ناآرامش و بهم ریختن اعصاب تبدیل میشه
Iran, Islamic Republic of
اگه رییس بخش مسکن مرکز تحقیقات وزارت راه این فرمایش گهربار رو داشته که الفاتحه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
نه اول خونه خودش را همينطوري بسازند و تحولش بدهند و وادارش كنند در اين خانه زندگي كند .
محمد
Iran, Islamic Republic of
خانه 25 متری واقعا کوچک و برای زندگی سخته ولی شاید خیلی بهتر از اجاره دادن باشه که تهش هیچی هم برای یک کارگر نمیمونه