شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۳
۳۹

آزادسازی ۶ میلیارد دلارِ بلوکه شده ایران در کره/ توافق آمریکا و ایران بر سر تبادل زندانیان/ باقری: تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم/ بیانیه کاخ سفید درباره توافق ایران و آمریکا + جزئیات توافق

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب: 846678
روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه شب مدعی شده که ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان بین خود به توافق رسیده‌اند.
آزادسازی ۶ میلیارد دلارِ بلوکه شده ایران در کره/ توافق آمریکا و ایران بر سر تبادل زندانیان/ باقری: تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم/ بیانیه کاخ سفید درباره توافق ایران و آمریکا + جزئیات توافق
به گزارش جهان نيوز، روزنامه نیویورک تایمز پنجشنبه شب مدعی شده که ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان بین خود به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این ادعا، 5 آمریکایی زندانی در ایران، در مقابل آزادی 2 شهروند ایرانی و آزادسازی 6 میلیارد دلار بلوکه شده ایران آزاد خواهند شد.

این روزنامه آمریکایی مدعی شد، دولت بایدن 6 میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا هم به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده‌اند.

شبکه سی‌ان‌ان همچنین به نقل از جرد گنسر، وکیل سیامک نمازی، از زندانیان ایرانی-آمریکایی در ایران اعلام کرد موکل او و سه تن دیگر از زندانیان تبعه آمریکا از جمله عماد شرقی، مراد طاهباز و یک نفر دیگر که هویتش علنی نشده از زندان اوین مرخص شده‌اند.

شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: انتقال ۵ زندانی آمریکایی در ایران به بازداشت خانگی را تائید می‌کنیم، مذاکرات برای آزادی کامل پنج زندانی آمریکایی همچنان ادامه دارد.

جزئیات اجرای توافق تبادل زندانیان ایران-آمریکا و آزادسازی پولهای ایران در کره جنوبی

خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پولهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. 

بر اساس این گزارش، در این فرآیند قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون(واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد. 

مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود 6 میلیارد دلار است. 

پس از واریز این پول به حسابی در قطر، تبادل زندانیان نیز به انجام می‌رسد.
 
در این تبادل، چهار تبعه آمریکایی (سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر) در قبال آزادسازی همان تعداد یا بیشتر از ایرانیان در بند آمریکا آزاد می‌شوند. 

منابع مطلع گفتند که تا وقتی که پولهای ایران کامل به قطر منتقل نشود، زندانیان امریکایی ازاد نمیشوند.

دولت کشورمان علاوه بر پیگیری راهکارهای دیپلماتیک برای آزادسازی منابع ایران در کره جنوبی، از حدود یکماه پیش فرآیند حقوقی علیه کره جنوبی را هم آغاز کرده بود که این دو مسیر نهایتا به ازادسازی همه منابع منجر می‌شود.

منابع مطلع از این توافق همچنین به خبرگزاری فارس گفته‌اند کل منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی در این فرایند آزاد و صرف واردات کالاهای غیرتحریمی خواهد شد.

بر اساس این گزارش انجام این روند منوط به آن است که اولا، پول‌های بلوکه شده به حساب ایران در قطر واریز شود و ثانیا ایران راستی‌آزمایی کند که وجوه مزبور قابل برداشت است.

یکی از این منابع گفت: فعال شدن همزمان مسیر حقوقی و دیپلماسی عزتمندانه در به ثمر رسیدن این روند موثر بوده است.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد هم این توافق را تأیید کرده است. شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از نمایندگی ایران گزارش داد: «به عنوان بخشی از توافق همکاری بشردوستانه که با واسطه یک دولت ثالث انجام گرفت، ایران و آمریکا توافق کرده‌اند متقابلاً پنج زندانی را آزاد و عفو کنند.اقدام امروز در انتقال زندانیان یک گام مهم اولیه در اجرای این توافق است.»

حصول این توافق در فاصله حدود یک ماه مانده به سالگرد اغتشاشات معنادار است. این توافق قرار بود سال قبل انجام شود اما اغتشاشات و توهمات متعاقب آن موجب تعلل آمریکایی‌ها شد.

خبرگزاری رویترز نوشته این توافق احتمالاً باعث انتقاد سیاستمداران حزب جمهوری‌خواه از «جو بایدن» خواهد شد که عضو حزب دموکرات است. جمهوری‌خواهان احتمالاً بایدن را بابت احتمال استفاده ایران از وجوه آزادشده برای پیشبرد برنامه هسته‌ای و حمایت از متحدانش در عراق، لبنان و یمن به باد انتقاد خواهند گرفت.  

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارش خود مدعی شده بود ۵ زندانی آمریکایی از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده و در بازداشت خانگی نگهداری می‌شوند. 

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی سه نفر از این زندانیان هستند. به نام دو زندانی دیگر اشاره‌ای نشده است. 

سیامک نمازی  سال ۱۳۹۵ در ایران به دلیل همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد. 

خبرگزاری فارس چند ماه پیش در گزارشی درباره «مراد موشه طاهباز» او را یک یهودی با تابعیت سه‌گانه ایرانی-آمریکایی-انگلیسی معرفی کرده و نوشته بود: «او از جاسوسان اصلی و مهم مراکز حساس نظامی ایران در پوشش پروژه زیست‌محیطی بوده است که در سال ۹۶ دستگیر شد. طاهباز، رفت‌وآمد متعددی به سرزمین‌های اشغالی داشت و از مدیران شرکت «اَمریکا پارتنرز» بود.»

طبق این گزارش، طاهباز با شرکای اسرائیلی-آمریکایی خود به نام جوزف و رالف برنشتاین در سرزمین‌های اشغالی، به ساخت مجموعه‌های تفریحی و قمارخانه برای نیروی هوایی ارتش این رژیم، تحت نظارت یک ژنرال اسرائیلی به نام «ژنرال ران رونن پکر»، مشغول بوده است.

طاهباز یک شکارچی قدیمی حیات وحش است و بنیانگذار موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در ایران بود و پدر او، قاسم طاهباز در دوران رژیم پهلوی، نماینده مجلس و از نزدیکان دربار پهلوی بود که سابقه غصب اراضی، با حمایت شاه پهلوی را داشت.

عماد شرقی، سومین فرد زندانی است که طبق ادعای نیویورک‌تایمز از زندان آزاد خواهد شد. عماد شرقی در ژانویه سال ۲۰۲۱ به اتهام «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» به ۱۰ سال زندان محکوم شد. 

شرقی نخستین بار اردیبهشت سال ۹۷ بازداشت شده و تا دی‌ماه همان سال در زندان مانده و با قید وثیقه آزاد می‌شود، ولی قبل از برگزاری دادگاه تجدیدنظر، قصد فرار از ایران را داشته است.

خبرگزاری فارس در گزارشی اردیبهشت‌ماه سال گذشته به توضیح درباره پرونده عماد شرقی پرداخت و نوشت: «عماد ادوارد شرقی، در سال ۲۰۱۶ به هدف فعالیت اقتصادی و در پوشش تاجر وارد ایران شد، اما فعالیت اقتصادی عملاً پوششی برای رفتارهای جاسوسی وی در عرصه نظامی به‌خصوص حوزه ترابری و جنگی هلیکوپتری بوده است؛ درواقع این فرد با کمک همدستانش، اطلاعاتی درباره صنایع هلیکوپتری جمع‌آوری کرده است که هیچ ارتباطی به عرصه اقتصادی نداشته است و اسنادی که از وی کشف‌شده است، حکایت از آن دارد که اقدامات وی در حوزه جاسوسی نظامی بوده است و احتمالاً هدف از این اقدامات، ضربه زدن به زنجیره تأمین قطعات برای تعمیرات هلیکوپتر بوده است.»

در کنار اثبات جاسوسی شرقی، یکی از اقدامات مشکوک عماد بعد از آزادی با قید وثیقه و انتظار برای تشکیل دادگاه تجدیدنظر، قصد وی برای فرار از کشور از طریق مرزهای آذربایجان غربی بوده و احتمالاً مقصد وی، ترکیه بوده است.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی کشورمان در نشست خبری دو روز گذشته اعلام کرده بود که توفیقات ارزی اتفاق افتاده است که بزودی مردم تاثیر آن را در بازار خواهند دید.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه کنفرانس «ایران و بریکس: چشم‌اندازهایی برای شراکت و همکاری» این هفته در جمع خبرنگاران درباره ادعای بازداشت پنجمین آمریکایی و تبادل زندانیان گفت: عددش مهم نیست اما از طریق عمان و قطر ماه‌هاست پیام‌هایی تبادل می‌شود».

او همچنین گفت: «موضوع تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما هیچ پیش‌شرطی برای آن در نظر نمی‌گیریم. ما به طرف‌های واسط در این رابطه اعلام کرده‌ایم که در چارچوب مورد توافق، تبادل زندانیان را انجام می‌دهیم.»

بیانیه کاخ سفید درباره توافق ادعایی ایران و آمریکا برای مبادله زندانیان
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تأیید اینکه چند زندانی آمریکایی به بازداشت خانگی منتقل شده‌اند گفت که مذاکرات برای آزادی نهایی آنها ادامه دارد. 

در این بیانیه آمده است: «ما تاییدیه‌هایی دریافت کرده‌ایم مبنی بر اینکه ایران پنج نفر از زندانیانی که به صورت ناعادلانه دستگیر شده بودند را از زندان آزاد کرده و آنها را تحت بازداشت خانگی قرار داده است.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: «ما تا زمانی که آنها به خانه‌شان در ایالات متحده بازگردند آرام و قرار نخواهیم داشت. تا آن زمان، مذاکرات برای آزادی نهایی آنها کماکان ادامه دارد.»

این بیانیه همچنین تأکید می‌کند: «بنابراین ما درباره وضعیت بازداشت خانگی آنها یا درباره تلاش‌هایمان برای اطمینان از آزادی آنها جزئیات ناچیزی برای ارائه دادن در اختیار داریم.»

باقری: تضمین لازم را از آمریکا دریافت کرده‌ایم

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران امشب (پنجشنبه) ۱۹ مرداد ماه در پی انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران اعلام کرد: ‏فرایند آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که چند سال است به‌ طور غیرقانونی توسط آمریکا توقیف شده، آغاز شد.

وی افزود: ایران تضمین‌ لازم برای پایبندی آمریکا به تعهدات خود را دریافت کرده‌ است.
https://jahannews.com/vdcgu3977ak9t34.rpra.html
jahannews.com/vdcgu3977ak9t34.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط ۶ میلیارد دلار
United States
چیه خیلی سوختید که بجای «تقریبا هیچ» نادولتتون داره کارهای عظیمی تو این دولت انجام میشه؟
Iran, Islamic Republic of
باید این 6 میلیارد دلار را به همت تبدیل کنند تا مردم بدانند دولت روحانی با کسر بدهیهای خود ، چقدر پول برای این دولت جا گذاشته
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اشتباها منفی دادم
Iran, Islamic Republic of
تشکر .
Iran, Islamic Republic of
در اقتصاد و سیاست جایگاه برتر جهان شدیم. باید در حجاب هم اول شویم.
میثم
Lithuania
الان بخش اول نظرتون شوخی بود دیگه؟ درسته؟.
Iran, Islamic Republic of
توافق با کدخدا
United States
این توافق قالبی با توافق قلبی غرب پرستان غرب لیس زمین تا آسمان فرق داره
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل هم عین همین توافق با آمریکا کرد ، چند میلیارد دلار پول آزاد کرد(البته بصورت نقد گرفت نه خرید کالاهای غیر تحریمی )تعدادی زندانی هم با هم مبادله کردند ، میشه فرمایش کنید این دو توافق چه تفاوتی با هم دارد؟
Denmark
در دولت قبل حتی یک دلار از منابع بلوکه شده کشور آزاد نشد.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
نه داداش تبادل قبلی بخاطر آزاد کردن جیسون رضائیان بود که دولتیها با موذی گری میخواستن به برجام بچسبونن. 1/5میلیارد هم بود
محمد
Iran, Islamic Republic of
خاک تو سر آمریکایی های دزد
United Arab Emirates
پول باید به پنج قسمت تقسیم بشه و ایران باید بابت گرفتن و انتقال هر قسمت به داخل یه زندانی آزاد کنه تا سرش کلاه نره.
Russian Federation
.....
Iran, Islamic Republic of
حالا صبح جمعه که روحانی و اصلاح طلبها خبردار بشن، چه می کنن!!!!
Russian Federation
گوش شیطان کر .

.
Iran, Islamic Republic of
توافق آمریکا و ایران بر سرآزادسازی ۶ میلیارد دلارِ بلوکه شده ایران در کره و تبادل زندانیان؟!!
Iran, Islamic Republic of
نه مطلب تازه ایه و نه عجیب که انقدر بزرگش کردند..
میثم
Lithuania
این اموال بلوکه شده در کشور کره جنوبی دقیقا برای بار چندم هست که آزاد میشه؟ .
Iran, Islamic Republic of
دقیقا
Iran, Islamic Republic of
خدارو شکر . گره هایی رو که با دست باز میشه با دندان باز نمیکنن. زندانیا آزاد شدن پول ماهم برگشت.
United States
ازکدخدا تضمین گرفتید؟ .
Iran, Islamic Republic of
اجناس غیرتحریمی؟ یعنی غذا و دارو؟
Romania
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
این دو تابعیتی های جاسوس را به خاطر پول آزاد نکنید
اگر جاسوسی مد شد دیگه اقتصاد هم دود خواهدشد
Iran, Islamic Republic of
واقعا مایه تاسف است .
راد
United States
اين پول كه قبلا آزاد شده بود ؟!
چند بار آزاد ميشه ؟ اگر اين تحريم ها نبود بالاي صد ميليارد دلار در سال در آمد داشتيم .
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله پولهای بلوکه شده دوره روحانی بیاید و گره ای از مشکلات مردم باز کنه
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر ظریف که باب مذاکره را باز کرد.
Denmark
ظریف چرا نتوانست پولهای بلوکه شده را آزاد کند ؟!
Iran, Islamic Republic of
این پولها از کی توقیف شده و مربوط به کدام دولت بوده است.
Iran, Islamic Republic of
این پولهای بلوکه شده ، جبران بدهیهای دولت روحانی
Iran, Islamic Republic of
هیچ دولت بد شانسی مثل دولت روحانی چند میلیارد دلار پول نقد برای دولت بعد از خودش جا نگذاشتند.
Iran, Islamic Republic of
پس اون صد و پنجاه میلیارد دلاری که می‌گفتید میریم مذاکره تا آزادش کنیم ، از زمان کی باقی‌مونده بود ؟!؟!
Romania
هر دولتی بیاد بستانکاری داره ، بدهکاری هم داره ، باید روی هم در کنند.
Iran, Islamic Republic of
نفت در برابر غذا متاسفانه.
Iran, Islamic Republic of
باید تاسف خورد.پول خودمان را به منت به خودمان می دهند.