سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

چطور به بچه‌ها پول توجیبی بدهیم؟

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۳:۴۳
کد مطلب: 846056
والدین از سر دلسوزی با فرزند خود صحبت و نصیحت می‌کنند و راهکار می‌دهند، اما باید بدانیم که این حرف‌ها مؤثر نیست.
چطور به بچه‌ها پول توجیبی بدهیم؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزرنامه جوان، پوریا بختیاری در کانال تلگرامی «هوش مالی» نوشت: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در خانواده بحث پول توجیبی فرزندان است! از یک طرف بچه‌ها معترض هستند که پول توجیبی که برای مخارج‌شان دریافت می‌کنند، کافی نیست و از طرف دیگر والدین نیز معتقدند بچه‌ها ولخرج هستند، اما بد نیست بدانید پول توجیبی اولین ابزار آموزش مدیریت پول برای بچه‌هاست، پس باید بدانیم چطور به آن‌ها پول توجیبی بدهیم.

والدین از سر دلسوزی با فرزند خود صحبت و نصیحت می‌کنند و راهکار می‌دهند، اما باید بدانیم که این حرف‌ها مؤثر نیست.

هیچ کس از نصیحت خوشش نمی‌آید، پس باید در عمل به فرزندان خود سواد مالی یاد دهیم تا یاد بگیرند که چطور پول خود را مدیریت کنند.

مهم‌ترین ابزار آموزش عملی برای مدیریت مالی، همین پول توجیبی فرزندان ماست، اما سؤال اصلی این است که چطور پول توجیبی بدهیم تا به یادگیری فرزند ما کمک کند؟!
 
۱) نظم را رعایت کنید

با رعایت نظم، بچه یاد می‌گیرد قرار نیست هر زمان و هر جا که پولی لازم بود، برای او مهیا شود.

در این صورت فرزند شما درک می‌کند اگر امروز با پولم فلان وسیله را خرید کردم تا آخر هفته پولی برایم باقی نمی‌ماند، پس بهترین کار این است که در سنین پایین، پول توجیبی روزانه باشد و با ورود فرزندتان به مدرسه پرداخت‌ها به صورت هفتگی صورت بگیرد.

۲) بچه شما کارمند شما نیست و پول توجیبی هم حقوق نیست!

پول توجیبی هم مثل خوراک و پوشاک یک نیاز واجب بچه‌هاست، پس شما به عنوان فردی که مسئولیت بزرگ کردن بچه را بر عهده دارید، وظیفه تأمین هزینه‌هایش هم بر عهده شماست و باید برای فرزند خود هزینه کنید.

نکته مهم این است که هیچ توجیهی برای منت گذاشتن وجود ندارد. کاری نکنید که فرزندتان با شرمساری و تنفر پول توجیبی بگیرد!

۳) پول توجیبی باید طی ۳ مرحله پرداخت شود

زمان پرداخت پول توجیبی بودجه‌بندی کنید و پول را به سه قسمت مطابق زیر تقسیم کنید. توجه داشته باشید که نباید کل پول را یکجا پرداخت کرد.

طبق اصول حسابداری ذهنی باید پول‌ها را تفکیک کنیم و برای بچه مشخص کنیم که هر پول متعلق به چه کاری است.

یک قسمت برای مخارج ضروری روزمره یک قسمت برای پس‌انداز کردن و یک قسمت هم برای کمک به دیگران، اما چطور به بچه‌ها این سه قسمت را توضیح دهیم؟

قسمت اول: برای صرف مخارج ضروری توست. با این توضیح «مهارت خرج کردن» را به او یاد می‌دهید.

قسمت دوم: برای اینکه پول جمع کنی تا بتوانی در آینده چیز‌هایی که دوست داری را تهیه کنی! با این جمله اهمیت «مهارت پس‌انداز» را یاد می‌دهید.

قسمت سوم: برای این است که با این پول کاری کنی تا یک یا چند نفر غیر از خودت، خوشحال شوند! با گفتن این جمله «مهارت بخشندگی» را درون فرزند خود تقویت می‌کنید و این امر را در او نهادینه می‌کنید که خوشحالی و لذت فردی در گرو لذت جمعی است!

۴) پول توجیبی وسیله تشویق و تنبیه نیست

یکی از بدترین کار‌هایی که می‌توانید بکنید این است که با کم و زیاد کردن پول توجیبی، بچه را تشویق یا تنبیه کنید! پرداخت پول در ازای کار‌هایی که جزو وظایف فرزندان است، او را متوقع و شرطی می‌کند.

با این کار در واقع برای فرزندتان «اضطراب پولی» ایجاد می‌کنید.

۵) بچه شما قلک شما نیست

اگر به فرزندتان جایزه تعلق گرفت یا پول توجیبی‌اش را مدتی جمع کرد، آن پول را صرف مصارف خود نکنید.

چراکه با این کار کل انگیزه بچه از پس‌انداز را نابود خواهید کرد.

اشتباهی که خیلی از والدین ما در دوران کودکی انجام دادند این بود که پول عیدی و تولد را به بهانه نگهداری می‌گرفتند و هیچ وقت خبری از آن پول نبود!

۶) بازجو نباشید

دائماً مثل یک بازجو از فرزند خود نپرسید چرا خرج کردی؟ کجا خرج کردی؟ چه ضرورتی داشت که خرج کردی؟ به او پیشنهاد دهید ولی اجازه دهید در تصمیم‌هایش استقلال پیدا کند. به فرزندتان اجازه اشتباه کردن و تجربه زود تمام شدن پول را بدهید.

اگر چند بار زیاد خرج کند و زود پول توجیبی‌اش تمام شود، کم‌کم یاد می‌گیرد چطور پول خودش را مدیریت کند.

اجازه دهید فرزندتان در کودکی متوجه آثار ناخوشایند این کار شود تا در بزرگسالی بتواند بهتر عمل کند.
https://jahannews.com/vdcgn3973ak9tz4.rpra.html
jahannews.com/vdcgn3973ak9tz4.rpra.html
برچسب ها: بچه ها پول جیبی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *