دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

آمریکا کمک‌های خود به دولت نیجر را متوقف کرد

شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 845943
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه خواستار بازگشت دولت منتخب نیجر به روی کار است از قطع بخشی از کمک‌های کاخ سفید به این کشور آفریقایی خبر داد.
آمریکا کمک‌های خود به دولت نیجر را متوقف کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت که ایالات متحده برخی از برنامه‌های کمک‌های خارجی به دولت نیجر را متوقف می‌کند. او با وجود این مدعی شد «کمک‌های بشردوستانه و غذایی» به این کشور واقع در غرب قاره آفریقا ادامه خواهد داشت. 

ساعاتی قبل‌تر از آن نیز کمیسر جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا موسوم به «اکواس» خبر داد وزرای دفاع اعضای این گروه برای مداخله نظامی احتمالی در نیجر برنامه‌ریزی کرده‌اند و تصمیم نهایی را رؤسای کشورها اتخاذ خواهند کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: ما به حمایت از مردم نیجر برای کمک به آنها جهت حفظ دموکراسی که به سختی به دست آورده‌اند متعهد هستیم و درخواست خود را برای احیای فوری دولت منتخب دموکراتیک نیجر تکرار می‌کنیم.»

گارد ریاست جمهوری نیجر، بعدازظهر روز چهارشنبه هفته گذشته، علیه «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور کودتا کرد و روز جمعه هفته گذشته رسما تلویزیون ملی این کشور خبر داد «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

تحلیلگران می‌گویند عزل بازوم باعث به خطر افتادن «اولویتهای راهبردی آمریکا» در این منطقه شده است. شرکای غربی نیجر، از جمله قدرت‌هایی مانند فرانسه و آمریکا که استعمارگران سابق نیجر محسوب می‌شوند تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور وضع کرده‌اند.

کودتا علیه بازوم هفتمین مورد جابجایی قدرت با توسل به زور نظامی در غرب و مرکز آفریقا در کمتر از سه سال گذشته بوده است. 

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه از آمریکا و دیگر قدرت‌های خارج از منطقه خواست از دخالت در امور نیجر خودداری کنند. او گفت چنین مداخله‌هایی به بهبود اوضاع نیجر منجر نخواهد شد.
https://jahannews.com/vdcaymnae49nyo1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaymnae49nyo1.k5k4.html
برچسب ها: آمریکا کودتا نیجر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *