شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۴

صادرات ایران در اثر جنگ اوکراین رکورد ۱۲ ساله را شکست

يکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب: 844652
ارزش کالاهای صادراتی ایران در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که بالاترین رقم در بیش از یک دهه گذشته است.
صادرات ایران در اثر جنگ اوکراین رکورد ۱۲ ساله را شکست
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، «جنگ اوکراین، ارزش صادرات ایران را به بالاترین حد از سال ۱۳۹۰ رساند».
 
وب‌سایت بی‌بی‌سی ضمن انتشار خبر فوق نوشت: ارزش کالاهای صادراتی ایران در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۹۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که بالاترین رقم در بیش از یک دهه گذشته است. این کشور پارسال ۵۵ میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار نفت و فرآورده‌های نفتی، و ۴۲ میلیارد و ۲۴۶ میلیون دلار کالاهای غیرنفتی صادر کرده است.
 
گمان می‌رود دلیل اصلی این افزایش درآمد، نه رشد حجم صادرات، بلکه بالا رفتن قیمت جهانی اقلام صادراتی ایران باشد. از زمان آغاز جنگ اوکراین، قیمت حامل‌های انرژی، محصولات پتروشیمی، مواد معدنی از جمله فلزات، و نیز مواد غذایی افزایش قابل‌توجهی داشته است؛ اقلامی که بخش اعظم صادرات ایران را تشکیل می‌دهند.
 
بالاترین رقم صادرات ایران مربوط به سال ۱۳۹۰ است که به لطف درآمد ۱۱۸ میلیارد دلاری صادرات نفتی، ایران در مجموع بیش از ۱۴۵ میلیارد دلار درآمد خارجی داشت.
 
از پنج سال پیش که آمریکا از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران وضع کرد، حجم صادرات نفتی ایران کاهش شدیدی یافت و بخش قابل‌توجهی از نفت صادراتی ایران با تخفیف در بازار خاکستری فروخته می‌شود.
 
در کنار این، تحریم‌ها و حضور ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف، دسترسی به سیستم بانکی بین‌المللی و درآمدهای خارجی‌اش را محدود کرده است.
 
طبق گزارش بانک مرکزی، پارسال ۷۵ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار کالا هم وارد ایران شده که بالاترین رقم از سال ۱۳۹۶ است.
 
افزایش قیمت جهانی اقلام صادراتی ایران، احتمالاً یکی از عوامل مهم افزایش نرخ رشد اقتصادی به ۴.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ است.
 
یادآور می‌شود بخشی از تحلیل بی‌بی‌سی که ادعا می‌کند افزایش درآمد ایران به‌خاطر رشد حجم صادرات نیست، خلاف واقع است. چه اینکه صادرات نفت ایران، در یک سال اخیر رکورد پنج سال گذشته را شکسته و در حوزه صادرات غیرنفتی نیز با جهش صادراتی مواجه بوده‌ایم.
https://jahannews.com/vdcgnt97xak9t34.rpra.html
jahannews.com/vdcgnt97xak9t34.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امیر
Iran, Islamic Republic of
آقای جهان نیوز، پس چرا ما تو سفره مردم اثر صادرات رو نمی بینیم؟ چرا سفره مردم پهن تر و بهتر نشده؟ .
Iran, Islamic Republic of
الحمدلله رکورد صادرات نفت و صادرات غیرنفتی در دولت سیزدهم شکسته شد و ارز حاصله به کشور آمد کاری که روحانی با وجود برجام نتوانست بکند.
Iran, Islamic Republic of
سلام چون بیشتر ارز وارد شده صرف بدهکاری های حسن جون میشه
وحید
Iran, Islamic Republic of
سلام.متاسفم برای شما که عملکرد موفق دولت آقای رییسی را به جنگ اوکراین نسبت میدهید.