دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۲۶
۲

تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه

سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 844142
تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه
اولین و مهم ترین تفاوت دو ورق سیاه و گالوانیزه در نحوه تولید آن ها می باشد. در واقع فولاد گالوانیزه یک محصول ثانوی است که به صورت غیر مستقیم از ورق سیاه تولید می شود.

با این وجود پایه هر دو محصول از فولاد می باشد و بیشترین تفاوت آن ها در نحوه تولید، کاربرد، ویژگی ها، خواص، بررسی کیفیت، شکل ظاهری، ابعاد و زیر مجموعه ها می باشد.

ورق سیاه از طریق فرآیند نورد گرم تولید می شود؛ در صورتی که فولاد گالوانیزه به وسیله فرآیند نورد سرد و پوشش دهی ورق های روغنی به وسیله پوشش روی به دست می آید.

همین موضوع سبب تمایز در ویژگی های این دو می شود. استفاده از محصولات گرم در موارد عظیم و صنعتی بیشتر است؛ در صورتی که کاربرد ورق گالوانیزه بیشتر در مواردی است که نیاز به مقاومت در برابر رطوبت، زنگ زدگی و خوردگی دارند.

شکل ظاهری محصولات گرم به دلیل بالا بودن دما در زمان تولید، مات و با سطحی زبر می باشد؛ در صورتی که فولاد گالوانیزه به دلیل تولید توسط ورق روغنی، دارای ظاهری صاف و صیقلی می باشد و در مواردی به صورت رنگی، شیروانی و فرم دار نیز عرضه می شود که سبب کاربرد بیشتر آن در صنایع مختلف خودروسازی، تولید لوازم خانگی و ساخت و ساز می شود.

انجام عملیات های مختلف جهت تولید ورق گالوانیزه با سرعت زیادی همراه است، حتی در مواردی که خریدار ابعاد و شکل خاصی را در نظر داشته باشد، زیاد زمان بر نیست، در صورتی که فرایند تولید ورق سیاه تقریباً زمان بر می باشد.

از دیگر تمایز های بدیهی این دو محصول با یک دیگر می توان به زیر مجموعه های آن ها اشاره کرد.

محصولات گرم دارای آلیاژهای مختلفی هستند که هر کدام بسته به میزان وجود عناصر مختلف در موارد خاصی به کار می روند؛ در صورتی که فولاد های گالوانیزه آلیاژی نبوده و طرح و رنگ های مختلف را به خود اختصاص می دهند.

همچنین از نظر ضخامت ورق های سیاه با ضخامت 2 تا 16 میلی متر عرضه می شوند؛ در صورتی که ورق های گالوانیزه با ضخامت های 3/0 تا 3 میلی متر تولید می شوند.
 

چه دلایلی قیمت ورق گالوانیزه را تحت تأثیر قرار می دهد؟



 
همان طور که می دانید جدا از تمایزهای دو محصول با یک دیگر، از مهم ترین عوامل مؤثر بر نرخ محصولات فولادی، نرخ مواد اولیه ای است که برای تولید آن ها استفاده می شود.

به طور کلی  قیمت ورق گالوانیزه که در این لینک به صورت روزانه وارد می شود به طور غیر مستقیم به نرخ ورق سیاه، اسیدشویی و ورق روغنی بستگی دارد و قیمت ورق گالوانیزه بسته به قیمت آن ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد؛ زیرا ابتدا باید فرآیندهای تولید این محصولات انجام شود تا فولاد گالوانیزه به دست آید.

سایر عوامل مؤثر بر نرخ محصولات گالوانیزه شامل میزان عرضه و تقاضا، طرح و رنگ، نوسانات ارزی، وضعیت بورس و ... می باشد. منظور از میزان عرضه و تقاضا زمانی است که به دلیل افزایش ساخت و ساز ساختمان و خودرو، میزان تقاضای بیشتری برای ورق گالوانیزه به وجود می آید و به همین ترتیب قیمت آن نیز بیشتر می شود، اما زمانی که عرضه زیاد باشد و تقاضا کم، نرخ این محصول به تدریج کاهش می یابد.

تنوع در طرح و رنگ، عاملی است که شیت های گالوانیزه را به فلزات جذاب فولادی تبدیل کرده است.

معمولاً طرح سفال ورق گالوانیزه رنگی از سایر محصولات گران تر می باشد؛ در صورتی که فرم ذوزنقه گالوانیزه رنگی مقرون به صرفه تر بوده و بیشتر برای موارد ساختمانی از آن استفاده می شود.

ضخامت و ابعاد نیز در تعیین نرخ تمامی محصولات فولادی مؤثر هستند؛ در نتیجه می توان گفت مهم ترین عوامل در این موضوع ضخامت، ابعاد و طرح و رنگ محصولات است.
 

عوامل مؤثر بر قیمت ورق سیاه



 
عوامل زیادی بر نرخ محصولات گرم تأثیر دارند که از جمله آن ها می توان به نرخ شمش فولادی و اسلب که مواد اولیه برای تولید این فلزات هستند، اشاره کرد؛ زیرا ورق سیاه از قرار گرفتن این دو محصول در دستگاه نورد گرم و در دمای بسیار بالا تولید می شود.

نوسانات ارزی تأثیر مستقیم تری بر قیمت ورق سیاه در مقایسه با فولاد گالوانیزه دارند؛ زیرا پیش از آن ها نیاز به تولید ورق دیگری نیست.

از سوی دیگر همان طور که می دانید محصولات گرم دارای گریدهای مختلفی هستند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به کیفیت های ST37 و ST52 اشاره کرد.

تفاوت این دو محصول در عناصر آلیاژی به کار رفته و در نتیجه تمایز در استحکام کششی و تسلیم آن ها می باشد.

همین تفاوت ها سبب تغییر در کاربردهای نهایی می شود و بسته به این موارد نرخ آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

سایر آلیاژهای این محصول شامل مواردی مانند ورق دریایی یا A36، A283 و ... اشاره کرد که برای ساخت مخازن تحت فشار، کشتی سازی، پل سازی، سد سازی و مصارف نفت و گاز و پتروشیمی به کار برده می شوند.
 

برترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور



 
بهترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور شامل مجموعه هایی مانند فولاد مبارکه، فولاد اصفهان، مجموعه نورد و لوله اهواز، مجموعه فولاد گیلان، کاویان اهواز، اکسین اهواز و شرکت فولاد خرم آباد می باشند.

در بین تمامی این موارد قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه (https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%81-%DA%AF%D8%B1%D9%85/6-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D9%87) به دلیل داشتن کیفیت بالاتر از سایر شرکت ها بیشتر است.

از سوی دیگر مجموعه های دیگر شامل کارخانه فولاد کاویان و اکسین اهواز رتبه برترین تولید کنندگان ورق سیاه با ضخامت بالا را دارند، اما برای مصارف صنعتی و عظیم، بهترین ورق آهن مربوط به فولاد مبارکه می باشد.

از ویژگی های این محصول می توان به مواردی مانند مقاومت بالا در برابر عواملی مانند فشار اشاره کرد.

بهترین و پر اهمیت ترین ویژگی این محصول نسبت به ورق های سرد، مقاومت کششی آن ها می باشد.

توانایی مقاومت در برابر ضربه ها و فشارهای احتمالی در برابر آسیب های حاصل از جا به جایی از دیگر خصوصیات و ویژگی های ورق گرم می باشد.

انعطاف مطلوب در این محصولات از جمله دیگر خصیصه های آن می باشد.
 

جمع بندی


ورق سیاه با استفاده از فرایند گرم تولید می شود و به نوعی در دسته بندی اصلی قرار دارد؛ در صورتی که ورق گالوانیزه به نوعی زیر مجموعه ورق سیاه می باشد و به وسیله فرایند نورد سرد و ورق روغنی به دست می آید. کاربرد ورق سیاه بیشتر در صنایع گسترده و بزرگ می باشد و به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد، در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمانی، خودروسازی، لوله‌سازی، نفت و گاز، الکترونیک و فرآیندهای صنعتی به کار می‌رود.

این ورق فولادی به عنوان یک ماده ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل سختی، مقاومت در برابر خوردگی و رطوبت، و مقاومت بالا، در برابر شکست و زنگ زدگی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 اما ورق گالوانیزه در تولید لوله و پروفیل و صنعت خودرو سازی و لوازم خانگی و...کاربرد دارد. به طور کلی این دو محصول از سمت های مختلفی نظیر ابعاد، ظاهر، کاربرد و زمان تولید با یک دیگر تفاوت دارند.
https://jahannews.com/vdcayynau49ny61.k5k4.html
jahannews.com/vdcayynau49ny61.k5k4.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهرداد
Iran, Islamic Republic of
قیمت های ورق گالوانیزه روزانه تغییر میکنه ؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
ورق سیاه خیلی ضخامت های بزرگی داره نسبت به گالوانیزه