دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

چرا صدام چند فرمانده اشغال خرمشهر را اعدام کرد؟

دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 844069
فرمانده سابق ستاد کل ارتش بعث عراق و فرمانده ستاد کل ارتش عراق در سال ۱۹۸۷ از همراهی نکردن اعراب اهواز، جایگاه خرمشهر برای صدام و اعدام فرماندهان عراقی توسط صدام می‌گوید.
چرا صدام چند فرمانده اشغال خرمشهر را اعدام کرد؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، ارتشبد «نزارالخزرجی» فرمانده سابق ستاد کل ارتش بعث عراق  و فرمانده ستاد کل ارتش عراق در سال ۱۹۸۷  در مصاحبه‌ای روایت می‌کند: به نظرم دو علت برای همراهی نکردن اعرب اهواز با صدام وجود داشت. علت اول اینکه عرب‌های اهواز از نظر مذهبی تحت تاثیر خمینی {امام} بودند چون مذهب آنها یکسان بود. علت دوم این است که نیروهای عراقی حمله کننده به ایران در ابتدای جنگ با عرب‌های اهواز به خوبی برخورد نکردند چون تردید داشتند که بین آنها جاسوسانی وجود دارد، بنابراین یک بی‌اعتمادی وجود داشت که این مسئله باعث شد عرب‌های اهواز در کنار ایران بمانند.

این فرمانده عراقی درباره اعدام فرماندهان صدام پس از بازپس‌گیری خرمشهر اظهار کرد: عجیب این بود که افسران اعدام شده در نبرد خرمشهر مثل ژنرال صلاح‌القاضی و سرتیپ «جواد اسعد شیتنه» از جمله افسران متمایز و شجاع جنگ بودند. صلاح القاضی گزارشی نوشت مبنی بر اینکه امکان دفاع از خرمشهر وجود ندارد. پس از عقب‌نشینی ارتش عراق به مناطق مرزی فقط خرمشهر در کنترل عراق بود و برخی یگان‌ها مراقب رودخانه کارون بودند و یک یگان زرهی ذخیره هم آنجا بود. وی پیشنهاد داده بود که تمام یگان‌ها بازگردند چون نبرد شکست خورده بود یا تعداد نیروها کاهش یابد و به داخل عراق برگردند، اما ریاست ستاد کل این پیشنهاد را رد کرد و دستور داد که باید از خرمشهر مانند بغداد دفاع کنی.

وی افزود:او گفته بود که نمی‌توان نبرد را مدیریت کرد و نتیجه این خواهد بود. این نبرد شکست خورده و باید از حجم شکست کم کنیم. یعنی تعداد نیروها و تشکیلات را کاهش دهیم نه اینکه ۲۲ تیپ را به آنجا بفرستیم و تعداد زیادی هم اسیر شدند.

خزرجی خاطرنشان کرد: صدام کوتاهی را از سمت فرمانده سپاه و فرمانده لشکر سوم زرهی که مسئولیت حمله متقابل را داشت می‌دید و یک دادگاه فوری تشکیل داد و آنها را اعدام کردند.
https://jahannews.com/vdciq5av3t1a5u2.cbct.html
jahannews.com/vdciq5av3t1a5u2.cbct.html
برچسب ها: صدام خرمشهر عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *