شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

افزایش ۵۷ درصدی صادرات زعفران

جمعه ۹ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب: 842180
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران از رشد ۵۷ درصدی صادرات زعفران طی دوماهه ابتدای سال خبر داد و گفت: سالانه حدود ۹۰ تن زعفران از کشور قاچاق می‌شود.
افزایش ۵۷ درصدی صادرات زعفران
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، «غلامرضا میری» درخصوص وضعیت صادرات زعفران افزود: حجم صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ حدود ۵۷ درصد رشد را نشان می‌دهد و این در حالی است که مجموع صادرات سال گذشته زعفران حدود ۲۳۹ تن بوده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران ۳۱ تا ۳۸ میلیون تومان برحسب کیفیت و درجه بندی از تولیدکنندگان خریداری می‌شود برای فروش نیز با توجه به آزمایش، سورت و بسته بندی با ۵ درصد سود در دنیا تحویل می‌دهیم این درحالیست که سود صادرکننده زعفران باید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد محاسبه شود، اما به دلیل مشکلات مختلف این مهم رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نحوه زعفرانی که صادرکنندگان از کشاورزان خریداری می‌کنند با زعفرانی که قاچاقچی خریداری می‌کند تفاوت دارد، زیرا صادرکننده ما زعفران درجه یک را خریداری می‌کند و تا زمانی که آزمایشگاه کیفیت و درجه بندی آن را تایید نکند، مبلغی به کشاورز پرداخت نمی‌شود، اما روی کار قاچاقچی نظارتی نیست و آن‌ها هر نوع زعفران را خریداری و به صادر کننده تحویل می‌دهند.

میری گفت: اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم زعفران نگین درجه یک ایران بین ۸۰۰ تا ۸۵۰ دلار در جهان توسط صادرکنندگان به فروش می‌رسد درحالی که زعفران قاچاق با نرخ بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد که بی کیفیت بودن ان می‌تواند در جایگاه ایران تاثیرگذار باشد.

وی افزود: در حال حاضر صادرکننده ما برای بازگشت ارز به کشور با مشکلات جدی روبروست، زیرا قیمت دلار آزاد ۵۰ هزارتومان است و صادرکننده باید ۱۲۸۳ دلار نرخ بار گمرکی پرداخت کند مشکل آنجایی ایجاد می‌شود که صادرکننده ما بابت هر کیلوگرم زعفران بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان هزینه می‌کند که رقم قابل توجهی است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران عدم فعالیت صادرکنندگان را به نفع قاچاقچیان دانست و تصریح کرد: اکنون سالانه ۹۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که این حجم از قاچاق قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: بحث نیم درصد آب مجازی برای زعفران در نظر گرفته شده، اما این درحالیست که زعفران آب بری ندارد که ۰.۵ درصد آب مجازی در نظر گرفته شده است، زیرا اولین دوره آبی زعفران مهرماه و دومین دوره آبی آبان ماه است تا اردیبهشت ماه آب می‌خواهد و دیگر آب نیاز ندارد.

میری بر این باور است که صنعت زعفران کشور نیازمند حمایت دولتی است و اگر این مهم اتفاق بیفتد و معضلات برطرف شود تا پایان سال رشد صادرات زعفران ایران به ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت که این اقدام از ورود قاچاقچیان جلوگیری می‌کند.

گفتنی است زعفران ایران با سطح زیرکشت حدود ۱۲۲ هکتار بیشترین حجم تولید جهان را داراست تاجایی که این کشور در جایگاه اول تولید و عرضه این محصول قرار دارد.

طبق آمار‌های موجود سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۵۰۰ تن، سال ۱۴۰۰ بین ۲۳۵ تا ۲۸۰ تن زعفران بود که به گفته مسئولان امر میزان تولید نسبت به سال قبل خود حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

با وجود اینکه ایران مقام اول تولید زعفران دنیا را داراست، اما این محصول ۸.۵ میلیارد دلار چرخش مالی در جهان دارد که سهم کشور ما از این میزان حدود ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.
https://jahannews.com/vdcaaunaw49ny61.k5k4.html
jahannews.com/vdcaaunaw49ny61.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *