يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

پیام سفر رئیسی به آمریکای لاتین چیست؟

دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۶
کد مطلب: 840392
پیام سفر آیت الله رییسی این است که ایران به‌رغم تحریم با بسیاری از کشور‌ها تعامل دارد و توانسته حصار محدودیت‌ها را بشکند.
پیام سفر رئیسی به آمریکای لاتین چیست؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سارا فلاحی درباره سفر صبح امروز (دوشنبه) آیت الله رییسی به کشور‌های آمریکای لاتین گفت: اساس و پایه سیاست خارجی دولت سیزدهم گسترش روابط با کشور‌های دوست و همسو با منافع ایران است. از این نظر تقویت روابط با ونزوئلا و کشور‌های آمریکای لاتین برای ایران اهمیت زیادی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ونزوئلا از کشور‌های است که به دلیل مقاومت مقابل زیاده خواهی آمریکا اشتراکات زیادی با ایران دارد و حیاط خلوت آمریکا تعریف می‌شود و جمهوری اسلامی ایران باید روابط خود با این کشور‌ها تقویت کند.

فلاحی، توسعه مراودات اقتصادی و تجاری ایران با کشور‌های آمریکای لاتین را به نفع طرفین دانست و گفت: سفر رئیس‌جمهور به کشور‌های حوزه آمریکای لاتین می‌تواند به ارتقای جایگاه ایران در نظام بین الملل کمک کند.

وی افزود: ایران می‌تواند بخشی از نیاز‌های اقتصادی این کشور‌ها را رفع کند و مسلما توسعه و گسترش روابط با این کشور‌ها در این پهنه عظیم جغرافیایی نشان دهنده دیپلماسی موفق جمهوری اسلامی است.

نماینده ایلام در مجلس یازدهم تصریح کرد: پیام سفر آیت الله رییسی به آمریکای لاتین این است که ایران به‌رغم شرایط تحریمی با بسیاری از کشور‌ها تعامل و ارتباط دارد و توانسته است حصار محدودیت‌های اعمالی را بشکند و به شکل عادی با بسیاری از کشور‌ها ارتباط برقرار کند.

فلاحی افزود: ونزوئلا بازار مهم اقتصادی برای ایران است و می‌توانیم با استفاده از این بازار دیپلماسی اقتصادی خود در حوزه آمریکای لاتین را تقویت کنیم بطوریکه آورده اساسی اقتصادی برای ایران داشته باشد البته این دستاورد‌ها بستگی به تفاهم نامه‌های دارد که در این سفر امضا می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، توسعه اقتصادی را پایه‌های مهم امنیت یک کشور عنوان کرد و گفت: برای توسعه اقتصاد باید مراودات سیاسی تقویت شود و جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در دیگر کشور‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد که مسلما سفر آیت الله رییسی هم در این راستا انجام می‌شود.

فلاحی خاطرنشان کرد: در شرایط تحریم، گسترش روابط با کشور‌هایی که مقابل زیاده خواهی آمریکا ایستاده‌اند، می‌تواند منجر به ائتلاف کشور‌های تحت تحریم و تشکیل قطب بندی جدیدی در نظام بین الملل شود.

وی افزود: ساختار تک قطبی جهانی در حال فروپاشی و نظام بین‌الملل در عمل به سوی چندجانبه‌گرایی در حرکت است و ایران هم به عنوان یکی از قطب‌های مهم سیاسی و اقتصادی خاورمیانه نیازمند مراودات گسترده با کشور‌های مختلف است.

نماینده مردم ایلام اضافه کرد: معتقد هستم یک ابرقدرت باید مرز‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی خود را فراتر از مرز‌های فیزیکی ترسیم کند و صرفا در منطقه پیرامونی خود تاثیر گذار نباشد بطوریکه در همه جهان و در تمام قاره‌ها بتواند فعالیت داشته باشد. ایران با داشتن ثروت‌های عظیم این ظرفیت را دارد که محدوده روابط خود را خیلی گسترده‌تر کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به چالش‌های پیش روی هژمونی آمریکا در خاورمیانه، گفت: قدرت‌های نوظهور مانع ادامه سلطه امریکا در منطقه می‌شوند و جمهوری اسلامی هم مهمترین چالش اساسی و استراتژیک مقابل آمریکا است. همچنین چین، روسیه و بخشی از اروپا هم نمی‌خواهند که زیر سیطره آمریکا باشند و برخی از کشور‌های آمریکای لاتین هم که سابقه مبارزه با امپریالیسم را دارند و در دسته بندی جدید کنار ایران و دیگر قدرت‌ها تعریف می‌شوند.

فلاحی افزود: وجه مشترک همه قطب‌ها تلاش برای خارج شدن از زیر یوغ سیاسی و اقتصادی آمریکا است و این تهدید جدی برای نظام سلطه است و سال‌ها نظام سلطه را به چالش می‌کشد. امیدوارم‌جمهوری اسلامی ایران در این یارکشی‌های بین المللی بتواند از فرصت‌ها در شرایط جدید به درستی استفاده کند.

آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» صبح دوشنبه (۲۲ خرداد) در راستای تعاملات بین‌المللی و به‌منظور تداوم سیاست تقویت روابط با کشور‌های همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در صدر یک هیات عالی‌رتبه، به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا سفر می‌کند.

در سفر آیت‌الله رئیسی به منطقه آمریکای لاتین به‌منظور ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، چندین سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این ۳ کشور به امضا خواهد رسید.

رئیس‌جمهور همچنین در این سفر نشست‌هایی با تجار و فعالان اقتصادی بومی و ایرانی خواهد داشت. تعداد قابل توجهی از کشور‌های منطقه آمریکای لاتین، علاوه بر ظرفیت‌های اقتصادی متنوع، دیدگاه‌های سیاسی و بین‌المللی نزدیکی نیز با جمهوری اسلامی ایران دارند و همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران با این کشور‌ها می‌تواند منافع بسیاری نصیب دو طرف کند.
https://jahannews.com/vdcdnz0jxyt0os6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdnz0jxyt0os6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *