دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۴
بازگشت دیپلمات گروگان گرفته شده به وطن پس از پنج سال؛

توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان/ اسدالله اسدی آزاد شد/ شرط رئیسی برای مقامات بلژیک چه بود؟

جمعه ۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب: 838663
وزارت خارجه عمان اعلام کرد بلژیک و ایران با میانجی‌گری این کشور به توافقی برای مبادله زندانیان با یکدیگر دست یافتند.
توافق ایران و بلژیک برای مبادله زندانیان/ اسدالله اسدی آزاد شد/ شرط رئیسی برای مقامات بلژیک چه بود؟
به گزارش جهان نيوز، وزارت خارجه عمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسئله شهروندان زندانی شد؛ افرادی که از سوی تهران و بروکسل آزاد شدند، امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری عمان، میانجیگری عمان در پاسخ به درخواست دولت‌های ایران و بلژیک برای کمک به حل و فصل مسئله اتباع دو کشور بوده که تلاش‌های عمان منجر به توافق دو طرف برای آزادی متقابل شد.
 

بازگشت به وطن پس از پنج سال

 به موجب این توافق افرادی که آزاد می‌شوند، امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل می‌شوند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.

در پایان این بیانیه عمان از روحیه مثبت و بالای حاکم بر مذاکرات مسقط بین طرف های ایرانی و بلژیکی و اشتیاق آنها برای حل و فصل این پرونده بشردوستانه قدردانی کرد.

اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان که در تیر ۱۳۹۷ برخلاف حقوق بین الملل بازداشت و در بلژیک محاکمه شده و پنج سال در این کشور زندانی بود، روز جمعه وارد تهران شد.

این دیپلمات آزاد شده کشورمان در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال سخنگوی دولت علی بهادری جهرمی و کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

غریب‌آبادی درباره آزادی اسدی گفت: امروز خیلی خوشحال هستیم. الحمدالله بعد از تلاش‌های بسیار گسترده دستگاه‌های ذیربط، دولت جمهوری اسلامی، قوه قضائیه، وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها شاهد حضور و آزادی ایشان هستیم.

وی با تبریک آزادی این دیپلمات به خانواده اسدی و مردم ایران، افزود: حقوق ایشان چه از نظر مطابقت با حقوق بین‌الملل و حقوق بشر بسیار نقض شده است. ایشان دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سفارت کشور در اتریش بودند. طبق اصول بین‌الملل و کنوانسیون 1961 ناظر بر روابط دیپلماتیک، نمی‌توان دیپلمات‌ها را بازداشت کرد بویژه اگر در کشوری ثالث باشند و یا در حال بازگشت به محل مأموریت خودباشند.

غریب‌‌آبادی تاکید کرد: ایشان دقیقاً همین وضعیت را داشت. یعنی هم حکم بازداشتی که بلژیک صادر کرد و هم دستگیری ایشان در آلمان و هم لغو مصونیت دیپلماتیک ایشان توسط دولت اتریش، تمامی این‌ها خلاف ضوابط و اصول حقوقی و بین‌المللی است.

وی ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های مختلف کشور به همین ترتیب تلاش‌های خود را در راستای آزادی هر هم وطنی که به ناحق یا غیرقانونی در دیگر کشورها بازداشت هستند، ادامه بدهند.

پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی از بلژیک را تأیید کرد و گفت ایشان در راه بازگشت به وطن است.

وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: «آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بی‌گناه کشورمان که بر خلاف حقوق بین‌الملل و به‌طور غیرقانونی بیش از دو سال در آلمان و بلژیک بازداشت بود، هم‌اکنون در راه بازگشت به وطن است و به‌ زودی وارد ‎ایران عزیزمان خواهد شد.از تلاش‌های مثبت سلطنت عمان در این مسیر تشکر می‌کنم.»

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان که در بلژیک زندانی بود، گفت: اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل 5 سال اسارت تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می‌گردد.

ساعاتی قبل‌تر، وزارت امور خارجه عمان  اعلام کرد که موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مشکل اتباع بازداشت شده در هر دو کشور شده است. در بیانیه وزارت خارجه عمان آمده است: افراد آزاد شده از سوی تهران و بروکسل امروز به مسقط منتقل خواهند شد.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی تیرماه سال 97 با توطئه منافقین در آلمان دستگیر و سپس تحویل پلیس بلژیک شد.

دستگیری وی نقض حقوق دیپلماتیک (ماده 40 کنوانسیون حقوق دیپلماتیک وین) و نقض گسترده حقوق بشر بود چراکه وی را به‌مدت 100 روز در بخش زندانیان روانی و 3 ماه در انفرادی بدون پنجره زندانی کردند.


توئیت «جمشیدی» در پی آزادی «اسدالله اسدی»

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در پی آزادی اسدالله اسدی دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران در بلژیک در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: در زمانی که مقامات دولت بلژیک در پارلمان و رسانه لفاظی می کردند در گفت وگوهای تلفنی درخواست تعامل بزرگ داشتند.
 
وی یادآورشد: تاکید آیت الله رئیسی این بود که گام اول برای تعامل، آزادی دیپلمات ایرانی است. حالا مسیر باز است.

واکنش سخنگوی دولت به آزادی اسدالله اسدی

علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان پس از ۵ سال بازداشت غیرقانونی به میهن بازگشت؛ این اقدام خلاف حقوق بین‌الملل که با فشارهای روحی و جسمی همراه بود، نتوانست در اراده پولادین این دیپلمات انقلابی اثری بگذارد. دولت سیزدهم برای احقاق حقوق ایرانیان همه ظرفیت‌ها را به‌کار می‌گیرد.

اعتماد، سرمایه ارزشمند در روابط ایران و سلطنت عمان است

علی نجفی خوشرودی، سفیر کشورمان در عمان با انتشار توییتی از خیرخواهی عمان در موضوع آزادی اسدالله اسدی تشکر کرد.

وی نوشت: اعتماد، سرمایه ارزشمند در روابط جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان است؛ خیرخواهی و مساعی جمیله سلطنت عمان را ارج می‌نهیم.
https://jahannews.com/vdcb0wbwfrhbf0p.uiur.html
jahannews.com/vdcb0wbwfrhbf0p.uiur.html
برچسب ها: ایران بلژیک عمان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اقتدار دولت انقلابی یعنی بدون هیچ گونه وجه المصالحه ؛ اروپا به زانو در آمد
Iran, Islamic Republic of
باید از بلژیک شکایت کرد ..به چه جرمی دستگیر شده
Iran, Islamic Republic of
احیای مملکت و رفع تورم و بازدهی اقتصادی در گرو احیای برجام است
Iran, Islamic Republic of
ما قرار است حماسه و عزت و افتخار واسه نسل آینده به ارث بگذاریم