دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱
سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان:

اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است/ ‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور/ اخطار آیت‌الله رئیسی به حاکمان افغانستان

پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 837759
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دقایقی قبل در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد.
اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است/ ‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور/ اخطار آیت‌الله رئیسی به حاکمان افغانستان
به گزارش جهان نيوز، سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور دقایقی قبل در سفری یک روزه از طریق فرودگاه کنارک وارد استان سیستان و بلوچستان شد و در بدو ورود مورد استقبال مسئولان استانی و نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

اجرای عدالت برای همه نقاط سیستان و بلوچستان مهم است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر ما استانی نیست و در این سفر حضور ما در سواحل مکران خواهد بود و از پروژه‌های این بخش بازدید خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: اجرای عدالت برای همه نقاط استان مهم است و مبنای ما برای اجرای عدالت آمایش سرزمینی است و در این منطقه باید کارهای بیشتری برای توسعه استان صورت گیرد.

جزئیات برنامه‌های سفر رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان
افتتاح خط دوم تبادل برق با پاکستان از طریق خط انتقال "پلان- جیوانی" با حضور نخست‌وزیر پاکستان، افتتاح طرح‌های افزایش ظرفیت و توسعه پست‌های فوق‌توزیع، افتتاح طرح آبرسانی به 155 روستای سیستان و بلوچستان و بهره‌برداری و آغاز آبگیری «کهیر» بزرگ‌ترین سد جنوب استان با بیشترین حجم ذخیره مخزن مهمترین برنامه‌های مهم سفر یک روزه رئیس جمهور در حوزه آب و برق سیستان و بلوچستان است.

در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به جنوب استان سیستان و بلوچستان آب شیرین‌کن چابهار افتتاح می‌شود و همچنین پس از نشست مشترک با مقامات کشور پاکستان در مرز پیشین بازارچه مرزی مشترک «پیشین-مند» نیز افتتاح خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور با حضور در منطقه مرزی پیشین ضمن افتتاح بازارچه مرزی ایران و پاکستان، 13 پروژه صنعت برق استان را به صورت همزمان در سطح استان افتتاح خواهد کرد.

پروژه‌هایی که‌ در این مراسم افتتاح می‌شود شامل، خط 132 کیلوولت پلان-جیوانی (پاکستان) با ارزش پروژه دو هزار و 250 میلیارد ریال، خط 230 کیلوولت اسپکه-نیکشهر(قطعه دوم) با ارزش پروژه دو هزار میلیارد ریال، پست 230.132 کیلوولت پلان با ارزش پروژه 800 میلیارد ریال، افزایش ظرفیت ترانسفورماتور و توسعه پست 63.20 کیلوولت رمین با ارزش پروژه 200 میلیارد ریال، توسعه پست 63.20 کیلوولت چاهان با ارزش پروژه 100 میلیارد ریال و اتوماسیون کردن پست 63 کیلوولت گلشهر با ارزش پروژه 80 میلیارد است که با افتتاح پروژه‌های مذکور علاوه بر تامین برق پایدار و مطمئن برای مردم شریف سیستان و بلوچستان، بستر و پایه‌های پیشرفت و توسعه نیز در استان بیش از پیش فراهم می‌‌شود.

‌آبگیری بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان‌ و بلوچستان با دستور رئیس‌جمهور
سد «کهیر» شهرستان کنارک به‌عنوان بزرگ‌ترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان به‌منظور تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس‌از گذشت 13 سال با حضور رئیس جمهور آبگیری شد.

آبگیری "کهیر" به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان آغاز شد تا پس از سال‌ها مردم بلوچستان از ثمرات این پروژه عظیم بهره‌مند شوند. احداث این سد که در فاصله 100کیلومتری غرب چابهار و 160کیلومتری جنوب نیکشهر قرار دارد سال 1388 به تصویب کمیته تخصصی ویژه سدهای وزارت نیرو رسید.

احداث سد کهیر با حجم مخزن 343 میلیون مترمکعب به‌عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان، در مجموع تأثیرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مهمی از جمله "توسعه صنعت و تجارت منطقه آزاد چابهار و جنوب استان، امکان تأمین آب شرب سایر مناطق استان از طریق کاهش تخصیص صنعت، خروج روستاهای منطقه روستای کهیر از بحران کنونی آب برای مصارف شرب و بهداشت، رفع بحران تأمین آب کشاورزی منطقه خصوصاً در سال‌های خشک، ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی از طریق توسعه صنعت و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب‌ها و اثرات تخریبی ناشی از آن و امکان توسعه صنعت توریسم و گردشگری و بهبود وضعیت بهداشتی منطقه از طریق تأمین آب شرب سالم در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل مکران در پی خواهد داشت.

مراسم افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان؛
آیت‌الله رئیسی: ایران و پاکستان روابط عمیقی دارند و امروز اراده دو کشور بر ارتقای سطح این روابط است
 
 
رئیس جمهور اظهار داشت: ارتباطات ایران و پاکستان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف برقرار بوده و روز به روز گسترش یافته و امروز اراده دو کشور بر بهبود و ارتقای بیش از پیش این روابط است.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان در مراسم مشترک افتتاح پست و خط تبادل برق میان ایران و پاکستان که با حضور آقای «شهباز شریف» نخست وزیر این کشور برگزار شد، از اینکه با این افتتاح یکی از جلوه‌های تعمیق و تقویت همکاری میان دو کشور دوست و برادر رقم می‌خورد، اظهار خرسندی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایران و پاکستان روابط عمیقی دارند که ریشه در اشتراکات فرهنگی و اعتقادی دو کشور دارد، گفت: پاکستان، مردمی بسیار فهیم و متدین دارد که علاقمند انقلاب شکوهمند اسلامی هستند و امروز روابط دو ملت مثال‌زدنی است.

دکتر رئیسی افزود: ارتباطات ایران و پاکستان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف برقرار بوده و روز به روز گسترش یافته و امروز اراده دو کشور بر بهبود و ارتقای بیش از پیش این روابط است.

رئیس جمهور با خوشامدگویی به نخست وزیر و دیگر مقامات پاکستانی حاضر در این مراسم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی علیرغم تهدیدها، فشارها و تحریم‌ها با همت دانشمندان و فرهیختگان جوان خود و با تکیه بر دانش و فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی گام‌های بلندی برداشته است.

آغاز عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به شرق کشور

در جریان سفر یک روزه آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان، عملیات لوله‌گذاری انتقال آب دریای عمان به سه استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با دستور آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و یا نام مبارک امام رضا علیه‌السلام آغاز شد.

بنابر اعلام مسئولان و مجریان، برای اجرای این طرح‌ها حدود هزار و ۷۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری خواهد شد که آب خلیج فارس و دریای عمان را به استان‌های تعیین شده، منتقل می‌کند.

طرح انتقال آب از دریا جزو طرح‌های کلان تعریف شده برای تامین بخشی از کسری آب در دالان شرق کشور است که اجرای آن از آبان سال ۱۴۰۰ آغاز شد و طبق تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، آب انتقالی به استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در بخش صنعت به مصرف خواهد رسید، اما این آب در سیستان و بلوچستان برای تامین مصارف آشامیدنی نیز پیش‌بینی و طبق برنامه زمان‌بندی شده، این طرح با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد یورویی تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید.

همچنین با دستور رئیس جمهور عملیات آبگیری و بهره‌برداری از سد مخزنی کهیر شهرستان کنارک به منظور تامین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعت محدوده بخش کهیر سواحل مَکُران پس از گذشت ۱۳ سال آغاز شد.

نوع این سد بتن غلطکیCMD-FSHD، ارتفاع سد ۵۴ متر، طول تاج سد ۳۸۲ متر، عرض تاج سد پنج متر، حجم بتن ریزی سد ۷۷۰ هزار متر مکعب، طول سریز ۱۲۲ متر، نوع سرریز آزاد و بدون دریچه، سطح دریاچه در تراز نرمال ۲۳ کیلومتر مربع، طول دریاچه ۲۱ کیلومتر، حجم اولیه مخزن در تراز نرمال ۳۴۳ میلیون متر مکعب و پتانسیل سطح زیر کشت آن بیش از پنج هزار هکتار است.

رئیس جمهور همچنین از طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان به صورت همزمان و از طریق ویدئو کنفرانس بهره‌برداری کرد.

این طرح‌ها در ۱۹ شهرستان استان در قالب ۷ مجتمع آبرسانی و ۲۶ پروژه، از محل طرح جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اعتبار ۲۹۱ میلیارد تومان اجرا شده است.

حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلیمتر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث ۸ باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است.

با بهره‌برداری از طرح آبرسانی به این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد می‌رسد.

اخطار آیت‌الله رئیسی به حاکمان افغانستان: حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند/ دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون و در همه نقاط مرزی بگیرد

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به استان سیستان و بلوچستان و در مراسم آغاز لوله‌گذاری انتقال آب از دریا به استان‌های نوار شرقی کشور گفت: دولت ما تلاش می‌کند از دریای عمان آب به مناطق مختلف شرق کشور برسد که اجرای این طرح زمان‌بر است، اما حق‌آبه‌ای را که مردم سیستان از رود هیرمند دارند، نمی‌شود مشمول مرور زمان کرد.

رئیس جمهور افزود: تا زمانی که آب به این منطقه برسد زمان طولانی نیاز است، البته دوستان و عزیزان ما که با انگیزه هستند تلاش می‌کنند این زمان را محدود کنند، ولی این حق‌آبه، حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان است، مربوط به الان هم نیست، این در معاهدات و قراردادها هست و در تاریخ هم این آب همیشه برای منطقه می‌آمده و مردم استفاده می‌کردند و مربوط به یک دوره خاصی نبوده است.

دکتر رئیسی اظهار داشت: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به برخی ادعاهای منتشره مبنی بر اینکه سد احداث شده بر روی هیرمند آب چندانی ندارد یا بخشی از آن رسوبات است، تصریح کرد: باید هر چه سریع‌تر این اجازه به کارشناسان ما داده شود تا این مسئله را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما این مطلب را تایید کردند، بسیار خوب اشکال ندارد، در نبودن آب ما بحثی نداریم، اما اگر آب وجود دارد، این حق مردم سیستان و بلوچستان باید داده شود و ما به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم حق مردم ضایع شود.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: بدانند دولت مصمم است حق مردم را در همه شئون بگیرد؛ این هم حق مردم استان است و ما دنبال می‌کنیم. در همه نقاط مرزی کشور و نه صرفا در اینجا حق مردم کشورمان را خواهیم گرفت. آب مسئله اصلی دنیای امروز است و اجازه نمی‌دهیم این حق مردم ایران از طرف هیچ کشوری ضایع شود.

رئیس جمهور با تاکید دوباره بر این نکته که مخاطبان این سخنان وی، باید این اخطار را کاملا جدی بگیرند، گفت: این سخنان بنده را بسیار جدی بگیرند و بعدا گله نکنند که به ما گفته نشد یا تصور می‌کردیم می‌شود با گفتار سیاسی و گذشت ایام از این مسئله گذر کرد، خیر گذشت ایام این مسئله را حل نمی‌کند. البته نماینده ما در افغانستان و استاندار سیستان و بلوچستان نیز این مسئله را از طریق گفتگو و دیپلماسی پیگیری می‌کنند اما از حاکمان افغانستان می‌خواهم که این مطلب بنده را بسیار جدی بگیرند و سریعا اقدام کنند که مردم سیستان و بلوچستان به حق‌شان برسند.

دیدار نخست وزیر پاکستان با رئیس جمهور؛
دکتر رئیسی: راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور است/ تاکید بر آمادگی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری/ شهباز شریف: پاکستان مصمم به ریشه‌کنی ناامنی در مناطق مرزی است

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه به سیستان و بلوچستان، پس از مراسم مشترک افتتاح بازارچه مرزی مند-پیشین در دیدار نخست وزیر پاکستان، با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط با همسایگان، بر ضرورت گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

رئیس جمهور ساخت ۷ بازارچه مرزی و تبادل برق میان ایران و پاکستان را جلوه دیگری از همکاری‌های خوب و زمینه‌ساز تحکیم روابط دو کشور دانست و گفت: ظرفیت‌های خوبی برای تبادل انرژی بین ایران و پاکستان وجود دارد.

دکتر رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط تجاری ایران و پاکستان تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان در بخش‌های مختلف تجاری، صنعتی، کشاورزی و علم و فناوری تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی حضور نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه در نقطه صفری مرزی با ایران را نشانه پایداری امنیت در جمهوری اسلامی ایران دانست و افزود: ممکن است برخی گروهک‌ها در نقاط مرزی به دنبال ناامن کردن مرزهای دو کشور باشند که این مسئله حساسیت دولت پاکستان را می‌طلبد.

دکتر رئیسی همچنین با اشاره به اراده دولت جمهوری اسلامی برای حل اختلافات منطقه‌ای میان کشورهای اسلامی، به توافق ایران با عربستان اشاره کرد و گفت: ما هیچگاه عربستان را دشمن خود تلقی نکرده‌ایم، بلکه مبتنی بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را دشمن مشترک جهان اسلام می‌دانیم.

آقای شهباز شریف نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور رئیس جمهور و تعدادی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران در نقطه صفر مرزی با پاکستان، مرز دو کشور را مرز دوستی، برادری و پیشرفت دانست و با اشاره به اهمیت تامین امنیت مناطق مرزی دو کشور، بر عزم دولت پاکستان برای ریشه‌کنی ناامنی در این منطقه تاکید کرد.

شهباز شریف همچنین با دعوت از رئیس جمهور ایران برای سفر به پاکستان گفت: مردم پاکستان مشتاقانه منتظر دیدار با شما هستند.

بازدید دکتر رئیسی از مجتمع پتروشیمی نگین مکران

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر یکروزه به استان سیستان و بلوچستان از مجتمع پتروشیمی نگین مکران بازدید کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت توسعه این مجمتع بزرگ پتروشیمی قرار گرفت.

طرح عظیم شهرک پتروشیمی مکران در ساختگاهی به مساحت بیش از ۱۲۰۰ هکتار با طول تقریبی ۴.۴ و عرض ۲.۵ کیلومتر در حوزه سواحلی مکران در حال اجرا است.

موقعیت استراتژیک این منطقه و نزدیکی به بازارهای مصرف بزرگ دنیا از طریق اتصال به آب‌های آزاد و توجیهات اقتصادی ناشی از آن اهمیت این پروژه را دوچندان می‌نماید.

این پروژه فراملی با هدف توسعه صنعت به ویژه صنعت پتروشیمی در منطقه سیستان و بلوچستان، ایجاد اشتغال و ارتقای شاخص‌های امنیتی و با هدف جذب سرمایه‌گذاری در استان سیستان ‌و بلوچستان آغاز شده است.

این مجتمع مشتمل بر واحدهای اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، انواع پلی‌اتیلن، الفین، آروماتیک، MEG، MTP و کریستال ملامین با ظرفیت تولیدی بالغ بر ۲۶ میلیون تن در سال است.

آیت‌الله رئیسی در نشست با فعالین پیشرفت و آبادانی مکران:
مکران ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دریا، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی دارد/ دلایل تاخیر در سرمایه‌گذاری در منطقه مکران به دقت بررسی شود/ تورم در برخی سال‌ها از مسیر رکود مهار شده، اما باید از مسیر رشد تولید کنترل شود

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در نشست با «فعالین اقتصادی و اجتماعی پیشرفت و آبادانی مکران» از اقدامات بخش‌های مختلف در جهت توسعه این منطقه قدردانی کرد و گفت: این اقدامات که با نقشه دقیق علمی و مهندسی، همراه با مطالعه اصولی انجام شده، نشانه عزم و اراده همگانی برای پیشرفت کشور است.

رئیس جمهور مکران را دارای ظرفیت‌های بسیار بالا دانست و گفت: این منطقه همواره مورد توجه کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و دغدغه‌مندان نسبت به آینده درخشان ایران بوده و کمتر مقام و رئیس دولتی بوده که در دیدارهای خارجی دو سال اخیر با بنده اشاره‌ای به ظرفیت‌های منطقه مکران نکرده باشد.

دکتر رئیسی افزود: در حاشیه دیدارهایی که با مقامات خارجی در اجلاس شانگهای در سمرقند داشتم و در دیدار امروز با نخست وزیر پاکستان یکی از مهم‌ترین محورهای گفتگوهای‌مان مکران بود که نشانه استعدادهای موجود در این منطقه است.

رئیس جمهور افزود: یکی از بحث‌های مهم در حوزه زیرساخت‌های مورد نیاز در میان کشورهای عضو شانگهای، بنادر هستند که بندر چابهار در این زمینه ظرفیت سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف همچون اقتصاد دریا، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی را دارد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه ضرورت بررسی دلایل تاخیر در سرمایه‌گذاری در منطقه مکران را مورد تاکید قرار داد و گفت: در برخی بخش‌ها کار به درستی پیش رفته و بانک‌ها سرمایه‌گذاری‌های خوبی داشتند، اما در برخی حوزه‌ها با وجود تخصیص زمین هنوز اقدامی جدی نشده که امیدواریم اقدامات لازم هر چه زودتر آغاز شده و به سامان برسد.

رئیس جمهور تولید را مهم‌ترین و مسئله روز کشور و دغدغه مقام معظم رهبری در دهه اخیر عنوان کرد و گفت: تولید لازمه پیشرفت و استقلال سیاسی و اقتصادی است و مشکلات اجتماعی و اقتصادی و نگرانی‌ها از رشد نقدینگی با تولید برطرف می‌شود.

دکتر رئیسی مهار تورم را نیز در گرو رشد تولید دانست و گفت: در برخی سال‌ها کنترل تورم از مسیر رکود مهار شده، اما همانطور که مقام معظم رهبری حکیمانه تاکید کردند، مهار تورم باید از مسیر رشد تولید دنبال شود.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات موجود در زمینه سرمایه‌گذاری اظهار داشت: امروز نرخ استهلاک بیشتر از نرخ سرمایه‌گذاری و تولید است که باید این نقص برطرف شود و سرمایه‌گذاری از نرخ استهلاک پیشی گیرد.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر لزوم مساعدت بانک‌ها به سرمایه‌گذاران و تولیدگران متذکر شد: اگر بانک‌ها سرمایه و نقدینگی خود را به سمت تولید نبرند و آن را برای زمین و ساختمان هزینه کرده یا ثروت‌ها را برای سود بیشتر بلوکه کنند، رشدی در تولید نخواهیم داشت.

رئیس جمهور در بررسی ریشه‌های عدم سرمایه‌گذاری در تولید توضیح داد: یکی از آسیب‌های نظام پولی چرخش ثروت در مسیر پاساژسازی و سرمایه‌گذاری‌های مشابه بوده که این موارد کم هم نبوده، اما باید این مسیر به نفع تولید تغییر کند.

دکتر رئیسی با بیان اینکه دولت با تسهیلات تکلیفی و ارائه تسهیلات برای ازدواج جوانان و مسکن مخالف نیست در عین حال تاکید کرد: همه برنامه‌ها و کارها باید تولیدمحور بوده و در جهت رشد تولید تنظیم شود که پایه و اساس حل مشکلات است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این نشست به مشکلات سرمایه‌گذاران و کارآفرینان اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها و تصمیم‌گیری‌هایی که مربوط به دولت است، باید به سرعت و سهولت انجام شود و اقدامات دولت در راستای ترغیب سرمایه‌گذاران باشد.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به گلایه‌های کارآفرینان از قیمت بالای اراضی شهرک‌های صنعتی تاکید کرد: زمینی که در اختیار دولت است باید با مبلغی منطقی و به سهولت در اختیار سرمایه‌گذار و تولیدکننده قرار گیرد و تسهیلات در شهرک‌های صنعتی مشوق کارآفرینان باشد نه مانع آن.

رئیس جمهور به درخواست یکی از کارآفرینان برای افزایش واردات فسفات به کشور اشاره کرد و از رایزنی‌های هیئت‌های اقتصادی در سفر به سوریه برای افزایش واردات فسفات از ۲ میلیون تن به ۱۰ میلیون تن خبر داد.

دکتر رئیسی خام‌فروشی در حوزه تولید را دیگر معضل و مانع رشد تولید دانست و گفت: خام‌فروشی به ویژه در صنایع بالادستی مسئله مهمی است که باید جلوی آن گرفته شود تا بتوانیم ارزش افزوده تولید و اشتغال را حفظ کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص ضررهای خام‌فروشی گفت: نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر تولیدات خام ایران را با فرآوری به کشور دیگر صادر کرده و صاحب سود ‌آن شوند.

آیت‌الله رئیسی صادرات برخی اقلام پتروشیمی را مصداق خام‌فروشی دانست و تاکید کرد: با ایجاد ارزش افزوده می‌توان از خام‌فروشی جلوگیری کرده و سود آن را به مردم و مجموعه‌های تولیدی رساند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش ایجاد ساختارهای شفاف را از راه‌های توسعه گردشگری در منطقه مکران دانست و گفت: فضای گردشگری در مکران نسبت به بسیاری از مناطق دنیا بیشتر است و با ایجاد زیرساخت‌ها و فعال شدن اقتصاد گردشگری می‌توان نرخ اشتغال در این منطقه را نیز افزایش داد.

«بومی‌گزینی و توجه به ظرفیت نیروهای محلی در جهت توسعه مکران» از دیگر تاکیدات رئیس جمهور در این نشست بود که آیت‌الله رئیسی به مسئولان منطقه‌ای متذکر شد با ایجاد مراکز فنی و حرفه‌ای در جهت جذب نیروهای کارآمد بومی و ارائه خدمات و امکانات به آنها می‌توان موجب سکونت دائمی اهالی این منطقه شد.

رئیس جمهور در همین راستا به اقتصاد تعاونی اشاره کرد و آن را در کنار اقتصاد دولتی و بخش خصوصی در جهت رونق کسب و کارها موثر دانست و گفت: اگر چند جوان که سرمایه اندکی دارند به دنبال کار هستند که کارِ بزرگی در منطقه انجام دهند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

دکتر رئیسی موضوع ثبات در قیمت‌ها را نیز برای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی مسیر تولید مهم دانست و با اشاره به گلایه‌هایی که در این زمینه مطرح شد، اظهار داشت: ثبات در بازار می‌تواند به تولید ثبات دهد و در عوض تصمیم‌گیری‌های متعدد و نوسان قیمت موجب سردرگمی بوده و به ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده است.

رئیس جمهور در پاسخ به گلایه‌های کارآفرینان و سرمایه‌گذاران از بوروکراسی اداری اظهار داشت: در نظام اداری ما بعضاً پیچیدگی‌های ناحقی وجود دارد که سیستم اداری را لَخت کرده و گردش کاغذ بین اتاق‌های ادارات و کارشناسان ارباب رجوع را خسته می‌کند.

آیت‌الله رئیسی از عزم و اراده دولت برای حل این مسئله سخن گفت و تاکید کرد: رفع موانع دست و پاگیر اداری نیازمند اصلاح ساختارهای غلط است که کاری زمان‌بر بوده و پیگیری مجدانه می‌خواهد ولی درخواست من از کارآفرینان و سرمایه‌گذاران این است که در پیگیری کارها خسته نشوند و آنها زمانه را بسازند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در سال رشد تولید خستگی معنا ندارد، اظهار داشت: همه کارهای بزرگ با تلاش و کوشش زنان و مردان تاریخ‌ساز و زمانه‌ساز انجام شده که بر موانع غلبه کردند و به موفقیت دست یافتند.

دکتر رئیسی ادامه داد: شهید سلیمانی بارها از همین موانع سخن گفت و راه همیشه برای او هموار نبود و تهدیدها و تحریم‌ها در صنایع نظامی و هسته‌ای و نرم‌افزاری و ارتباطات ما هم بیش از دیگر بخش‌ها بوده، اما بیشترین پیشرفت را در همین صنایع داشتیم که کارهای ماندگاری انجام شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه منطق دولت منطق «ما می‌توانیم» است، متذکر شد: باید از فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم به نحو احسن استفاده کنیم و با انگیزه، اندیشه، توکل به خدا و کار جمعی موانع را رفع کرده و کارها را پیش ببریم و دولت هم حتما در این میدان کنار کارآفرینان و تولیدکنندگان است.

آیت‌الله رئیسی در پایان گفت که مسائل مطرح شده در این جلسه از سوی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به صورت جزئی و مصداقی در شورایی در تهران به ریاست وی و با حضور معاون اول و وزرای مربوطه و رئیس بانک مرکزی و دکتر دهقان نماینده ویژه رئیس جمهور در شورای توسعه سواحل مکران بررسی و برای حل آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

پیش از سخنان رئیس جمهور تعدادی از کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و تولیدگران که در منطقه مکران فعالیت‌های اقتصادی دارند، به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها، مطالبات و راهکارهای خود برای توسعه، پیشرفت و آبادانی این منطقه پرداختند.
https://jahannews.com/vdcgnu97yak9wu4.rpra.html
jahannews.com/vdcgnu97yak9wu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
رییسی بت شکن. بت کم آبی رو بشکن