يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۱

مغالطه بین رفراندوم و تکریم مردم

علی شعبانی
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب: 834999
جهان نيوز - علی شعبانی: بدنبال فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته با دانشجویان و پاسخ ایشان به سوال یکی از حاضرین در مورد رفراندوم ، بار دیگر عوامل بیگانه و معارضین در رسانه ها و صفحات مجازی به مغالطه ، تحریف و دروغ پردازی روی آورده و از روشهای چرک برای حمله به نظام اسلامی و رهبری استفاده کردند.

روز گذشته یکی از دانشجویان  گفتند که اگر چنانچه شما از اوّل در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت.

 رهبر انقلاب به این دانشجو اینگونه پاسخ دادند: کجای دنیا این کار (رفراندم در همه مسائل) را میکنند؟ مگر مسائل گوناگون کشور قابل رفراندوم است؟ مگر همه‌ی مردمی که در رفراندوم باید شرکت کنند و شرکت میکنند، امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ چطور میشود رفراندوم کرد، در مسائلی که تبلیغات میشود کرد، از همه طرف حرف میشود زد؟ اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی میکنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود. در همه‌ی مسائل رفراندوم بکنیم؟ یعنی قضایا این‌جوری نیست که آدم این‌جور ساده از رویشان [عبور کند].

بدنبال فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ، رسانه های معاند از جمله بی بی سی، رادیو فردا، ایندیپندنت، دویچه وله، سحام نیوز و ... و همچنین جیره خواران آنان در بین عناصر اپوزیسیون خارج نشین و برخی دنباله های داخلی آنها شروع به شبهه افکنی در باره این موضوع نمودند.

اولین شبهه در این باره بود که رهبری انقلاب را به مخالفت با رفراندوم و عدم تکریم مردم متهم نمودند در حالی که هیچگاه نه در فرمایشات روز گذشته و نه در سخنرانی های قبلی ، ایشان تقابل بین رفراندوم و رأی مردم قائل نبودند اما خناسان بدون اشاره به متن سوال دانشجو، پاسخ رهبری را منتشر نموده اند . باید دقت نمود که دانشجو از رهبری می پرسد که: اگر از اوّل در همه‌ی مسائلی که پیش می‌آمد رفراندوم میکردید، حالا آن حسّاسیّت روی رفراندوم وجود نداشت.

در هر حال پاسخ رهبری به این پیشنهاد یا سوال دانشجوی مزبور موجب شد تا حملات رسانه ای با این محوریت که رهبری با رأی و نظر ملت زاویه دارد ، شروع به شبهه افکنی کنند و حال آنکه :

1. 
طبیعی است بر خلاف پیشنهاد این دانشجو در همه مسائل کشور نه قانون اساسی اجازه رفراندوم داده است(تأکید اصل 56 بر مسائل مهم است) و نه شیوه اجرایی آن (پیشنهاد رئیس جمهور و یا پیشنهاد توسط صد نماینده مجلس) این اجازه را می دهد.

2. ابهام بزرگ دیگر این است که آیا همه مسائل کشور را می توان متوقف و کشور را با مشکلات مواجه نمود تا رفراندوم را برنامه ریزی ، برگزار و نتایج را احصا و موضوع را اجرایی نمود؟ و دقیقا به همین دلیل است که رهبری فرمودند که «اصلاً یک کشور را شش ماه درگیر بحث و جدل و گفتگو و دوقطبی‌سازی میکنند برای اینکه یک مسئله‌ای رفراندوم بشود؟»

3. اساسا همه پرسی در همه مسائل کشور عاقلانه نیست . برای مثال آیا لایحه بودجه کل کشور را که از مهمترین مسائل کشور هم هست با آن همه ریزه کاری و مسائل فنی و تخصصی می شود از عموم مردم نظر خواست ؟ و آیا می توان در مورد ایجاد یک شبکه ریلی یا چند سد بزرگ که بحثهای تخصصی و در عین حال پروژه های ملی است، همه مردم را با آری یا نه به نظر خواهی دعوت کنیم و اساسا پاسخ آری یا نه حلال بسیاری از مسائل مهم کشور هست؟ و به همین دلیل است که رهبری فرمودندکه «مگر همه مردم امکان تحلیل مسائل تخصصی را دارند؟»

4. از سوی دیگر اگر قرار است در همه مسائل کشور رفراندوم برگزار کنیم، اساسا نهادهای قانونگذار ، سازمانهای تخصصی  برای چه ایجاد شده اند؟ و آیا مدیران اصلی کشور می پذیرند تا تمام موضوعات اصلی خود را در صف رفراندوم قرار دهند.

5. موضوع دیگر این است که مردم قالبا نظرات خود را در باره موضوعات اساسی کشور را در انتخابات مختلف اعلام می کنند. مثلا وقتی فردی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری مواضع خود را در حوزه های مختلف سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و روابط خارجی اعلام می کند و مردم به او رأی می دهند ، عملا همان نگاه بر مدیریت کشور غالب می شود.
 مگر چنین نبود که نامزد ریاست جمهوری گفت که اگر با کدخدا ارتباط داشته باشیم، مشکلات کشور حل می شود و البته مردم به او رأی دادند اما برجامش با کدخدا به فرجامی نرسید؟آیا باید بعد از ریاست جمهوری آقای روحانی در مورد موضوع مهم مذاکره با آمریکا رفراندوم برگزار می شد ؟ اگر پاسخ مثبت است چرا طبق قانون این رفراندوم را به مجلس پیشنهاد نکرد و چرا حالا که مذاکراتش به شکست انجامید و دیگر بر مسند ریاست جمهوری نیست درخواست رفراندوم برای سیاست خارجی می کند ؟ در حالیکه اکثر کشورها در حال ایجاد تعامل با دولت کنونی  هستند و از عربستان تا امارات و چین و روسیه و ... مشتاق گسترش این روابط شده اند.

6. همین رفراندوم در انتخابات مجلس و خبرگان و حتی در شوراهای شهر و روستا اتفاق می افتد و اصولا این مردم هستند که با حضور در انتخابات و رأی دادن به شخص یا اشخاص در انتخابات مختلف نظر خود را در باره مدیریت کشور (از انتخاب رهبری تا ریاست جمهوری و ...) تا تفکرات حاکم بر قانونگذاری کشور مشخص می کنند .

7. این ادعای رسانه های بیگانه و دنباله های داخلی آنها  که در بسیاری از کشورها مرتبا در حال رفراندوم هستند (و فرمایشات رهبری خلاف این گزاره است) نیز از اساس دروغ است چرا که اولا در اکثر کشورهای جهان که اصطلاحا مبتنی بر دموکراسی غیر مستقیم اداره می شود رفراندوم بسیار نادر است و در معدود کشورهای دیگر که مبتنی بر دموکراسی مستقیم اداره می شوند(مانند سوئیس  ...) اساسا مورد نظر 90 درصد کشورها نیستند.

8. نکته مهم دیگر در شبهه پراکنی ها ی بعد از ملاقات دانشجویان با رهبر انقلاب این بود که چرا در حوزه های خاص از جمله در باره اصل نظام رفراندوم نمی شود. این مسئله در حالی از سوی رسانه های انگلیس و امریکا و المان و ... منتشر شده که این کشورها اساسا حتی برای یکبار در مورد نوع حاکمیت خود رفراندومی برگزار نکرده اند در حالی که جمهوری اسلامی تنها کشوری است در جهان که در همان تنها در کمتر از دوماه بعد از پیروزی انقلاب اصل نظامی را که مردم در تظاهرات فریاد می زدند(استقلال ازادی جمهوری اسلامی) را به رأی مردم گذاشت و بعد از آن نیز با اینکه خبرگان قانون اساسی را مردم انتخاباب کرده بودند اما قانون اساسی را به رفراندوم گذاشتند و حتی اصلاحات قانون اساسی با رأی مردم به تأیید رسید.

به هر حال بسیار نانجیبانه است که نظامی را که بیشترین حمایت را از مردم و مردم سالاری داشته اند و حتی رهبر انقلاب در اندیشه فقهی  خود تصریح می کنند که حاکمیت ولایت فقیه مشروط به مقبولیت مردم است را مخالف با شأن و منزلت و رأی مردم معرفی نمایند . وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ.
https://jahannews.com/vdcjhxeohuqethz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjhxeohuqethz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
توضیح جالب کافی بود

این سیاست ها ی یک بام ودو هوای دشمن داستان جدیدی نیست ورنگ باخته