دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱
۳۱

چرا اصلاح‌طلبان از سخنان محمود کریمی عصبانی شده‌اند؟

شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 834446
محمود کریمی در سخنان خود نه نامی از برجام برده است و نه نامی از محمد جواد ظریف. اما چه شده است که رسانه‌های اصلاح‌طلب، بی‌سوادی روی زمین افتاده را از روی زمین برداشته و به گردن ظریف انداخته‌اند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از رجانیوز، تفاوت معنایی یک کلمه خارجی در قرارداد، می‌تواند سرنوشت یک ملت و آن قرارداد را تغییر دهد. تجربه تلخ برجام، به روشنی این موضوع را به همگان فهماند. اکنون حاج محمود کریمی در اظهاراتی پیش از مراسم شب قدر در مشهد مقدس، پیرامون همین مسئله، سخنانی گفته است که گویا به مذاق عده‌ای خوش نیامده است. 
 
حاج محمود کریمی هنگام خواندن نامه مولا علی علیه‌السلام به مالک گفت: «باید قرارداد رو طوری بنویسی که به نفع مردم باشه چه قرارداد داخلی چه خارجی. یعنی وقتی میره قرارداد خارجی مینویسه اگه به یک زبان دیگه است فرق لغو با تعلیق رو بدونه، چندتا با سواد برن که تکلیف مشخص باشه و یه ملتی سرکار نرن »
این سخنان آتش به جان «شبکه خبرنگاران برجامی» انداخت و به سرعت درصدد پاسخگویی و رفع اتهام از کسی برآمدند که محمود کریمی نامی از آن نبرد ولی خب گویا خودشان بهتر از دیگران می‌دانستند چه کسی در این زمینه بی‌سواد است.
 
سید حسین موسویان، کسی که پیش‌تر به جرم اخلال در امنیت ملی محکوم شده است، محمدجواد ظریف را مصداق سخنان محمود کریمی دانسته و در دفاع از او گفته است:«درخبرها می‌بینم که یکی از مداحان، اقای ظریف که یک دیپلمات شناخته شده و در سطح بالای بین المللی است را در امر سیاست خارجی و روابط بین الملل و زبان انگلیسی، تحقیر و متهم می‌کند در حالی که حتی یکی از مجرب‌ترین دیپلمات‌های بین‌المللی آمریکا درحضور آمریکایی‌ها اعتراف می‌کند که تسلط آقای ظریف از او بیشتر بوده و آقای ظریف او را در این زمینه شرمنده کرده است.»
 
همانطور که پیش‌تر اشاره شد محمود کریمی در سخنان خود نه نامی از برجام برده است و نه نامی از محمد جواد ظریف. اما چه شده است که رسانه‌های اصلاح‌طلب، بی سوادی روی زمین افتاده را از روی زمین برداشته و به گردن ظریف انداخته‌اند؟

 
برای فهمیدن این موضوع باید کمی در تاریخ جست‌وجو کرد. در تیرماه ۹۴ و زمانی که ظریف برای دفاع از برجام تازه تصویب شده به مجلس رفته بود درباره سوال علی لاریجانی، رئیس وقت مجلس درباره کلمه تعلیق در برجام پاسخ داد: «اصلاً تعلیق هیچ جا نیامده، در هیچ جای برجام تعلیق نیامده، هر کس تعلیق ترجمه کرده اشتباه کرده، هیچ جای برجام تعلیق نیامده. کلمه تعلیق وجود ندارد. لغو کرد... لغو، تمام شد.»
 
 
این سخنان درحالی گفته شد که کلمه suspend چهار بار در متن برجام استفاده شده بود. حجت‌الاسلام سید محمود نبویان درباره اتفاقات آن روز مجلس تعریف می‌کند: «پس از سخنان وزیر امورخارجه، ما به ایشان اعتراض کردیم؛ بنده، آقای نجابت و آقای دکتر توکلی در همان زمان به ایشان نشان دادیم که در چهار جا واژه تعلیق درباره تحریم آمده است و ایشان با صداقت تمام گفت من اینها را ندیده بودم.»
 
احمد توکلی نیز دراین باره گفته است: «من کلمه انگلیسی suspend را در متن برجام با ماژیک برجسته کردم و چون خودم منتظر اجازه اخطار بودم، از آقای دکتر نجابت خواهش کردم برود آن‌ها را به دکتر لاریجانی نشان دهد. لاریجانی که مطمئن شد به نجابت گفت برو به ظریف نشان بده. آقای دکتر ظریف در واکنش به دکتر نجابت گفت من ندیده بودم! عذر بدتر از گناه.»
 
البته از آنجایی که موسویان به سخنان غربی‌ها اعتماد دارد بد نیست به سخنان وندی شرمن نیز نیم‌نگاهی کرد. ۲ فروردین ۹۶  وندی شرمن در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور کاترین اشتون درباره مذاکرات سخن می‌گوید و در از سخنان خود با تمسخر می‌گوید زبان اهمیت دارد! 
 
مذاکره کننده ارشد آمریکا  با تمسخر درباره توافق هسته ای اینگونه می‌گوید: "So Iran made an agreement to do all of  the technical things necessary to ensure that all the pass ways to fissile material are closed down, a covert supply chain could not be established, the P5+1 and European Union agreed to “lift” -which in English means “suspend” in Iranian terms means “end”, which is why we used the word “lift”; one of the things one does in diplomacy “ language matters”- but to lift sanctions that applied in nuclear round but not sanctions in countering terrorism, not sanctions about human rights abuses, not sanctions about proliferation, not sanctions about weapons transfer."
 
«پس به این ترتیب ایران توافق کرد تمام کارهای فنی لازم برای اطمینان دادن از این که تمام مسیرهای تامین مواد شکافت‌پذیر در این کشور مسدود شده و هیچ زنجیره‌ای مخفیانه‌ای هم برای تامین مواد شکافت‌پذیر در این کشور قابل شکل‌گیری نباشد را به انجام برساند و ۱+۵ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را (موقتا متوقف کنند)، lift  لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن ,و یا موقتا متوقف کردن) است اما طرف ایرانی lift  را به معنی (پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد و به همین دلیل هم ما از این لغت  استفاده کردیم- یکی از کارهایی که شخص در دیپلماسی انجام می‌دهد این است که توجه کند زبان اهمیت دارد -  و خود این معلق نگه داشتن فقط شامل تحریم‌های هسته‌ای و نه تحریم‌های مربوط به مقابله با تروریزم و یا تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر و یا تحریم‌های مربوط به اشاعه و یا انتقال تسلیحات می‌شود». 
 
حالا بعد از هشت سال از توافق ترکمن‌چای برجام بهتر می‌توان دلایل ضرر ما از این توافق بد را بررسی کرد. یکی از این دلایل همین بی‌سوادی تیم مذاکره‌کننده و نخواندن برجام توسط آنها بود که باعث ضررهای جبران‌ ناپذیر به کشور شد. البته جناب ظریف نیز خود به ندانستن کلمه لغو در برجام اعتراف کرد، البته اعترافی دیرهنگام و زمانی که دیگر دست ایران به جایی بند نبود!
https://jahannews.com/vdcgtt973ak9wt4.rpra.html
jahannews.com/vdcgtt973ak9wt4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
United Kingdom
با اصلاح طلبان کار نداریم،
واقعا دکتر ظریف رو دنیا قبول داره!،برجام رو نظام تایید کرد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
بله دکتر ظریف رو دنیای غرب قبول داره !
Iran, Islamic Republic of
این اصلاح طلبان کدام زبان دنیا را بلدند ⁩
Iran, Islamic Republic of
دکتر ظریف مجتهد سیاسی
Iran, Islamic Republic of
واقعا نحوه امضاء برجام رو دیدیم
Iran, Islamic Republic of
واقعا دیدی
Iran, Islamic Republic of
فرق لغو با تعلیق رو نمیدونه .مجتهد؟
Iran, Islamic Republic of
.توضیح بده چرا استاد زبان فرق تعلیق و لغو رو نمیدونست و اصلا نخونده بود؟!!
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام ی ضرب المثل قدیمی هست که میگه آدمی که خوابه رو میشه بیدار کرد اما آدمی که خودشو زده به خواب رو نه...
مجید
Iran, Islamic Republic of
الان خوابی با بیدار برادر حمید؟
حمید
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم خواب و بیداری رو قاطی کردم
Iran, Islamic Republic of
جالبه اگه نظام از حجاب حرف بزنه همه میگن دیکتاتور همین که از دولت روحانی کنه میشه خوب.
Iran, Islamic Republic of
آدمای با فرهنگ و باسواد هیچ وقت خیانت نمی‌کنند؛ حرف آقای موسویان اگر ملاک بود و ارزش داشت دستگیر نمی‌شد!
حمید
Iran, Islamic Republic of
سلام به شما هموطن عزیز من کاری به حرف های آقای موسویان ندارم ملاکم حرف های خود آقای ظریفه .مگه ایشون در دفاع از برجام در مجلس وقتی آقای لاریجانی به وضوح پرسید این کلمه معنیش میشه لغو یا تعریف در جوابش آقای ظریف تاکید نکرد که هیج جای برجام تعلیغ نیامده و هر کس تعلیغ معنی کرده اشتباه کرده و معنیش میشه لغو .و مگه خود آقای ظریف بعد هادر مصاحبه ای نگفت من اشتباه ترجمه کردم .
مگه بعداً طرف مذاکره کننده خارجی نگفت ما متوجه شدیم طرف ایرانی معنی تعلیغ رو اشتباه متوجه شده و روی اون کلمه مانور دادیم .
Iran, Islamic Republic of
یه عده هم از سخنان استاد انصاریان ناراحت شدند و یا از سخنان همین‌جناب کریمی در مورد نامه ححضرت علی به مالک اشتر
محمدایوب
United Arab Emirates
موسویان واصلاح طلبان بروید کتاب پمپئو را بخوانند.
Iran, Islamic Republic of
اینا فقط کتابای «غربزده گول‌زن» میخونن، وگرنه اگه کتابایی که چهره واقعی غرب رو عیان می‌کنه خونده بودن که وضع این مملکت اسلامی رو به این روز نمی‌انداختند!
Iran, Islamic Republic of
بهتر نیست مداح ها ، فوتبالیست ها و... در کاری که تخصص ندارند دخالت نکنند؟!
United States
نه بهتر نیست .
دهه هفتادی
Iran, Islamic Republic of
اینجا که مقابله با غرب پرستیه و عزت مملکت اسلامیه،تخصص ندارن نظر ندن؟!!
اون روزی که حمایت از غرب و بی بند وباری و بی عفتیه،متخصص هستن و لیدر و باااید نظر بدن؟!!!
Iran, Islamic Republic of
چن سالته عزیز دل برادر
بلال خان
Iran, Islamic Republic of
میدونید جالب کجاست

خیلی ها آقای ظریف رو مجتهد سیاست دانستن و گفتن غرب ایشون رو قبول داره !!!
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ظریف با اعترافش که کرد معلوم شد چکار کرده اما اصلاح طلبان و غربگرایان اینهمه خسارت نادیده میگیرند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
اگر استناد به حرف طرف آمریکایی می کنید لطفا در مورد این که ترامپ گفته است که وقتی ظریف را در تلویزیون دیدم متوجه شدم که جان کری از پس او بر نمی اید هم استناد کنید.
محمدمهدی
Iran, Islamic Republic of
اقای ظریف چند اتیشه تو محلس گفت به امریکایی ها به اندازه جوهر خودکار هم نمیشه اعتماد کرد یعنی چی؟یعنی کلاه سرم رفته اونم اساسی!!
Iran, Islamic Republic of
تاریخ ثابت خواهد کرد.
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر ظریف واقعا مرد بزرگی بود
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید.
Iran, Islamic Republic of
باشه بهش میگم تو خودشو نگران نکن