پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
۱۰

فرزین: ۱۶ میلیارد دلار ارز خانگی داریم

دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۹
کد مطلب: 834115
رئیس کل بانک مرکزی گفت: مجموعه نااطمینانی ها در اقتصاد، ناترازی بانک ها و بی انضباطی پولی، ارزی و تجاری، عوامل رشد تورم در سال های گذشته بوده است.
فرزین: ۱۶ میلیارد دلار ارز خانگی داریم
به گزارش جهان نیو‌ز،  محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری ضمن تشریح اقدامات و برنامه‌های این بانک در حوزه ارز  گفت: در  سال جدید سیاست جدیدی در حوزه اسکناس لحاظ کردیم که باعث آرامش و برچیده شدن صف‌ها شد. براین اساس تمام متقاضیان باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات در سیستم بانکی انجام شود‌. با این روش تمام نیازهای واقعی مردم به اسکناس ارز را به سهولت تامین می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه این اقدام باعث آرامش در بازار شده است و خبری از صف خرید برای ارز در مقابل صرافی‌ها نیست؛ بنابراین این سیاست را ادامه خواهیم داد و تمام افرادی که نیاز به اسکناس دارند باید حساب ارزی داشته باشند و نقل و انتقالات ارزی نیز باید در حساب‌های بانکی صورت بگیرد.

فرزین تأکید کرد: افرادی که نیاز به ارز در پشت گیت فرودگاه دارند هم می‌توانند این ارز را در پشت گیت دریافت کنند. نرخ هم به گونه‌ای است در مرکز مبادله برای سفر هم اسکناس ارز اختصاص می‌دهیم و هر نیاز واقعی همچون پزشکی، سفر و دانشجویی را تامین می‌کنیم و تلاش می‌کنیم با سرعت لازم در سال جاری ادامه دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:  در سال گذشته 65 میلیارد دلار ارز در مرکز مبادله و در سامانه نیما، تخصیص دادیم؛ به عبارت دیگر 10 میلیارد دلار بیش از سال 1400 و 21 میلیارد بیش از سال 1399 تخصیص دادیم. یعنی در سال گذشته تقریبا تمام نیاز‌های ارزی به صورت اسکناس و حواله را پاسخ دادیم و تامین کردیم.

وی گفت: سال گذشته کمیته تامین و تخصیص ارز را در بانک مرکزی ایجاد کردیم و در این کمیته تمام دستگاه مثل وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و درمان، عضو هستند. بر اساس میزان منابع ارزی، کل تخصیص ارزی سال جدید را تعیین کردیم. یعنی مشخص کردیم که هر دستگاه چقدر ارز تخصیص داده خواهد شد و چقدر ثبت سفارش خواهد داشت.

در نتیجه این اقدام، یک نظم ارزی در کشور ایجاد می‌شود و یک کنترلی بر ثبت سفارش‌ها و تخصیص خواهیم داشت.

* نقدینگی 6400 همت شد/ تورم هدف امسال 25 درصد است
فرزین با بیان اینکه نقش نقدینگی بر تورم غیرقابل انکار است، تصریح کرد: در حال حاضر نقدینگی کشور 6400 همت است. تا  11 اسفند نرخ رشد نقدینگی 27.8 درصد بوده درحالی که نرخ تورم 46 درصد بوده است.

وی گفت در سال گذشته روش‌های کنترل نرخ رشد نقدینگی موثر بوده است. 4 سال است که نرخ رشد حقیقی ما منفی است بنابراین منشا اصلی تورم، نرخ ارز است. هدف گذاری ما برای سال 1402 نرخ تورم 25 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره این که چرا تورم در کشور به وجود امده است؟ گفت: اگر به تاریخ 50 سال اخیر اقتصاد ایران برگردیم، متاسفانه می‌بینیم که تورم 50 سال است که مهمان سفره مردم ایران است و در دهه 70 تورم 25 درصدی داشته‌ایم، در دهه 80 به طور متوسط تورم 15 درصدی، در دهه 90 نیز متوسط تورم افزایشی بود و متاسفانه در چهار سال اخیر متوسط نرخ تورم به 42.5 درصد رسیده است، به عبارت دیگر در 4 سال اخیر تورم به طور متوسط 20 درصد افزایش یافته است و تورم به بیماری مزمن در اقتصاد کشور تبدیل شده است.

فرزین گفت: برنامه‌های بسیار زیادی در دولت‌های مختلف تدوین شده است تا تورم را کنترل کنند، در زمان‌های خاص توانسته‌ایم تورم‌های تک رقمی داشته باشیم و عموما تورم‌های دو رقمی داشته‌ایم. در سال 1400 تورم 46.2 درصد بود و در سال 1401 تورم به 46.5 درصد رسید است که به این معنی است که تورم به حد بالایی رسیده است و متاسفانه رفتار تورم با دهه‌های گذشته متفاوت شده است.

وی با اشاره به دلیل ایجاد تورم بالای کشور گفت: مجموعه‌ای از نااطمینانی‌ها، ناترازی‌ها و بی انضباطی‌های مالی، پولی و تجاری منجر به تورم می‌شود، همه این‌ها عواملی است که منجر به ایجاد تورم یک کشور می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در دهه 90 و به ویژه در 4 سال اخیر تورم پدیده‌ای مشهود بوده است، اما در دهه‌های مختلف یکی از عوامل معمولا غالب شده است، به عنوان نمونه در دهه 80 بیشتر از سمت نقدینگی تورم رشد داشت، ولی در دهه 90 و به ویژه در 4 سال اخیر دلیل اصلی تورم بیشتر از سمت هزینه است، یعنی فشار هزینه است که منجر به افزایش تورم شده است و فشار هزینه نیز بخش عمده ناشی از افزایش نرخ ارز بوده است و خود نرخ ارز نیز متاثر از نا اطمینانی‌ها از اقتصاد بوده است که منجر به افزایش نرخ ارز شده است.

* صندوق تثبیت ارزی ایجاد می شود
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد:  صندوق تثبیت ارزی ایجاد می‌کنیم تا در مواقع لازم برای ثبات ارز در بازار دخالت کنیم. سلف ارزی را هم با مدت زمان بیشتر طراحی کرده‌ایم تا پیش‌بینی پذیری و اطمینان ایجاد شود.

فرزین افزود: سوآپ ارزی نیز در کشور ما بسیار ضروری است چرا که باید با دیگر کشورها موازنه ارزی در تجارت کالایی داشته باشیم. مساله دیگر تنظیم مقررات است که اساس بازار را شکل می‌دهد و نظارت و ثبات مقررات اقدام تکمیل‌کننده آن است.

وی با اشاره به تخلف پشت خط معاملاتی در سامانه نیما تاکید کرد: هم اکنون در سامانه نیما نرخ ارز را با قیمت مشخص به فروش می‌رسانیم و مواردی گزارش شده است که ممکن است پشت خط معاملاتی صورت گیرد که این یک اخلال ارزی است و کسانی که در این کار نقش دارند تخلف ارزی انجام می‌دهند و اگر بانک مرکزی نظارت را تقویت کند این افراد را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی می‌کنیم.

فرزین ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت نرخ ارز در بازار گفت: در مورد نرخ ارز بیش از این که افزایش نرخ ارز مهم باشد، ثبات نرخ ارز اهمیت دارد و نرخ ارز باید قابل پیش‌بینی باشد که این موضوع هم به رشد اقتصادی و هم به رشد تولید کمک خواهد کرد و هم اثر تورمی کاهش می‌یابد، بنابراین باید یک سیاستی را در کشور اعمال کنیم تا بتوانیم نرخ ارز را قابل پیش بینی کنیم و از ابزار‌ها و نهاد‌های لازم برای این کار استفاده کنیم و از تجربه‌های موجود جهانی استفاده کنیم تا بتوانیم نرخ ارز را مدیریت کنیم، بنابراین در سال‌های اخیر بخش عمده دلیل افزایش تورم نا اطمینانی به اقتصاد بوده است.

* کانال‌های تلگرامی نوسان نرخ ارز را تشدید کردند
وی افزود: در بانک مرکزی در چند ماه گذشته چند سیاست مشخص را پیگیری کردیم و در حال عمق بخشیدن به آن‌ها هستیم و در سال جدید نیز این سیاست‌ها را پیگیری خواهیم کرد، یکی از آن‌ها راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا است، زیرا ما با این پدیده مواجه شدیم که کانال‌های تلگرامی شروع به نرخ‌سازی کرده‌اند. این کانال‌ها انتظارات تورمی و انتظارات نرخ ارز را افزایشی می‌کردند و نوسان نرخ ارز را تشدید می‌کردند، این کانل‌ها به نرخ‌سازی روی می‌آوردند و ارزی که در این کانال‌ها معامله می‌شود ارز حاصل از قاچاق و ارز حاصل از فرار سرمایه و ارز حاصل از پول‌شویی بود.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: این کانال‌ها تحت عنوان بازار آزاد ایجاد شده‌اند، ولی بازاری که هیچ قائده‌ای در آن حاکم نیست، آن بازار نیست، بلکه نرخ‌سازی است و نرخ را افزایش می‌دادند. وی افزود: برای این که با این پدیده مقابله کنیم در اولین اقدام مرکز مبادله ارز و و طلا را راه‌اندازی کردیم، زیرا ارز و طلا جایگزین هم هستند و قیمت آن‌ها بر هم دیگر تاثیر می‌گذارد.

* چقدر ارز دست مردم است؟/ فرزین: حدود 16 میلیارد دلار
وی درباره اینکه آیا خرید سکه و ارز از سوی مردم کار خوبی است؟ گفت: نمیتوانم توصیه اخلاقی کنم؛ اجازه دهید به کسی توصیه ای نداشته باشم. فرارسرمایه افت اقتصادی کشور‌هاست؛ ماهم به سمتی رفتیم که از فرار سرمایه جلوگیری کنیم؛ اگر ارز خریداری شده در سپرده های ارزی منتقل شود می‌تواند در شبکه بانکی جابجا شود که امکان استفاده از آن در اقتصاد کشور فراهم‌می شود. بازار هم‌شفاف می‌شود.

فرزین در پاسخ به این سوال که چقدر ارز دست مردم داریم؟  گفت: طبق اطلاعات بدست آمده از سرقتی که از بانک ملی شد و آماری که از سایر صندوق ها داریم؛ حدود 15-16 میلیارد دلار دست مردم و در صندوق هاست. برآوردی از سکه‌در اختیار مردم نداریم.
https://jahannews.com/vdcjvxeoiuqetvz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjvxeoiuqetvz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بجای آمار جیب مردم قیمت دلار را کاهش دهید تا سرمایه زندگی مردم ثابت بماند وسفره مردم کوچکتر نشود.
Iran, Islamic Republic of
درست است قیمت بالا رفته ولی دولت دارد تلاش میکند. این که مردم دلار ذخیره میکنند باعث گرانی شده
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا ادم از بعضي كارهاي دولت مردان تعجب مي كنه .!!1
Iran, Islamic Republic of
آقا اقتصاد رو بدید دست سپاه تا درستش کنه و تحویل بده
m
Iran, Islamic Republic of
درامدهای کلان و کم زحمت در سایه تورم گرچه نیش عده ای را از شادی باز میکند و اهمیتی به عمق فاجعه نمیدهند اما خطر بسیار جدی برای ایندگان است.
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای فرزین می فرمایند 16میلیارد دلار ارز در دست مردم است اعلام کنید کسانی که ارز دارند یک ماه فرصت دارند ارز خود را به حساب ارزی خود منتقل کنند و اگر کسی ارز خود را به حساب ارزی منتقل نکرد به عنوان قاچاق محسوب می شود
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
شما دلار را از سبد ارزي حذف كنيد و خريد و فرش را ممنوع كنيد اون وقت اين 16 ميليارد دلار را ميريزند بيرون
Iran, Islamic Republic of
سلام باید تمام بانکها تضمین بابت سپرده ارزی بدهند تامردم دلار خود را در بانکها گذاشته .ولی به شرط تحویل فیز یکی دلار هم قیمت دلار کاهشی می شود و هم ارز کران نخواهد شد بسیار ساده است
Iran, Islamic Republic of
دلار رو از مبادلات خارج کنید ،،، تاریخ دلار رو به پایان است ،،، .
United Arab Emirates
با احتساب دلار و ارز خانگی و طلای خانگی ایران ثروتمندترین کشوری است که پولهای خودش را بلوکه کرده تا در اقتصاد سهم مثبت نداشته باشد چرا؟؟؟؟؟