يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

چهارمین استان کم‌بارش کشور کجاست؟

سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 833433
از ابتدای امسال تا ۱۲ فروردین‌ماه ۱۲۶.۱ میلی‌متر بارندگی در استان قزوین صورت گرفته که در مقایسه با آمار بلندمدت ۳۸.۵ درصد کاهش داشته است.
چهارمین استان کم‌بارش کشور کجاست؟
به گزارش جهان نيوز، یوسف شیخ‌الملوکی در گفت‌وگو با تسنیم در قزوین درباره وضعیت میزان بارندگی در استان با توجه به بارش‌های اخیر اظهار داشت: با وجود بارندگی‌های اخیر از ابتدای سال زراعی جاری تا 12 فروردین‌ماه 126.1 میلی‌متر بارندگی در استان قزوین صورت گرفته که در مقایسه با آمار بلندمدت 38.5 درصد کاهش داشته است.

وی اضافه کرد: در واقع مطابق آمار میانگین بارش‌های بلندمدت در استان قزوین ما باید تا تاریخ 12 فروردین‌ماه 205 میلی‌متر بارش در سطح استان قزوین داشته باشیم، اما تا این تاریخ 126.1 میلی‌متر بارندگی داشتیم و بنابراین میزان بارش‌های ما 78.9 میلی‌متر از میانگین نرمال (طبیعی) استان قزوین کمتر بوده است.

شیخ‌الملوکی دلیل کاهش میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت را عدم بارش نزولات جوی در پاییز 1401 دانست و گفت: همچنین در سال زراعی گذشته (سال زراعی 1401-1400) با وجود خشک‌سالی 147.4 میلی‌متر میزان بارندگی استان قزوین بوده و بنابراین در مقایسه با سال زراعی قبلی هم میزان بارندگی ما 14.5 درصد کاهش پیدا کرده است.

عضو شورای حفظ منابع آبی استان قزوین همچنین با بیان اینکه مطابق آمار بارش‌های بلندمدت باید در طول یک‌سال زراعی 370.2 میلی‌متر بارش در سطح استان قزوین داشته باشیم، گفت: بنابراین با بارش 126 میلی‌متری تاکنون 41 درصد تأمین بارش سالیانه در استان قزوین اتفاق افتاده و از نظر تأمین بارش 59 درصد یعنی معادل 244 میلی‌متر در حوزه تأمین بارش‌ عقب هستیم.

قزوین چهارمین استان کم‌بارش کشور
شیخ‌الملوکی از قرار گرفتن قزوین در رده چهارمین استان کم‌بارش کشور خبر داد و افزود: در واقع استان قزوین در مقایسه با میزان بارش‌های نرمال خود چهارمین استانی بوده که بیشترین کاهش بارندگی‌ها را داشته و در این رده‌بندی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان 3 استان نخست کشور از نظر میزان کاهش باران بوده‌اند.
 
وی ادامه داد: استان قزوین سومین سال خشک‌سالی پیاپی را سپری می‌کند و دورنمای امیدوارکننده‌ای برای افزایش بارندگی در استان قزوین تا پایان سال زراعی جاری دیده نمی‌شود.
https://jahannews.com/vdcbffbwfrhbfap.uiur.html
jahannews.com/vdcbffbwfrhbfap.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *