سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

کدام یک از بیماران دیابتی می‌توانند روزه بگیرند

جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۱
کد مطلب: 832683
رئیس انجمن دیابت ایران درخصوص روزه‌داری بیماران دیابتی گفت: بیماران دیابتی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل قرار دارد می‌توانند روزه بگیرند.
کدام یک از بیماران دیابتی می‌توانند روزه بگیرند
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، اسدالله رجب، رئیس انجمن دیابت ایران گفت: بیماران دیابتی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل قرار دارد و دیابت موجب صدمه به کلیه‌ها، چشم‌ها و قلب نشده است همچنین بیمارانی که انسولین مصرف نمی‌کنند، می‌توانند روزه بگیرند. 

رئیس انجمن دیابت ایران افزود: بیماران دیابتی، روزه داری را نباید معادل رژیم غذایی برای کاهش قند بدانند و ضرورت دارد اصول صحیح روزه‌داری و رژیم دائم خود را در ماه رمضان همچنان رعایت کنند و نباید کالری دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند همچنین باید مصرف قند‌ها و مواد شیرین مانند زولبیا و بامیه را محدود کنند.

وی اظهار داشت: افت شدید قند خون در طی روز از مهم‌ترین مواردی است که برای بیماران دیابتی خطرناک است و با علایمی مانند عرق کردن، احساس گیجی، تپش قلب، لرزش بدن، تاری دید و بی حالی ظاهر می‌شود به همین دلیل بیمارانی که قصد روزه گرفتن دارند باید حتما به پزشک معالج خود مشورت کنند.

رئیس انجمن دیابت ایران به روزه داران دیابتی توصیه کرد، با پیروی از یک رژیم اصولی و سالم حاوی مصرف بیشتر از گروه سبزیجات، حبوبات، میوه‌ها، مغز‌ها و غلات کامل مانند نان‌های سبوس‌دار به میزان کاهش قند خون کمک کنند همچنین توجه داشته باشند که کاهش میزان مصرف یا حذف نوشیدنی‌های شیرین و قند‌های ساده، مصرف لبنیات کم چرب با شیوع کمتر دیابت ارتباط دارد.

این متخصص غدد یادآور شد: اگر فرد مبتلا به دیابت دچار افت قند خون شد باید روزه خود را باز و یک آبنبات یا شکلات برای پیشگیری از افت قند خون بلافاصله مصرف کند. استفاده از چربی گوشت‌ها، پوست مرغ و پوست ماهی و لبنیات پرچرب، سس‌های سفید، کله و پاچه، کره، خامه، شیرینی‌های خامه‌ای، مربا، بیسکوئیت‌های کرم دار، شکلات، چیپس و پفک، سوسیس و کالباس ممنوع است.
 
https://jahannews.com/vdch6in6x23nx-d.tft2.html
jahannews.com/vdch6in6x23nx-d.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *