شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تنها مسجد روی آب ایران در لار

چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 832110
مسجد چهاربرکه اولین و قدیمی‌ترین مسجد روی آب ایران و از آثار فاخر و اعجاب‌برانگیز در شهر لار است که بر روی سطح یک آب‌انبار بزرگ احداث شده است.
تنها مسجد روی آب ایران در لار
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مسجد چهاربرکه از آثار فاخر و اعجاب‌برانگیز در شهر لار به شمار می‌رود که با هنر بی‌نظیر پیشینیان در جوار بازار تاریخی قیصریه احداث شده است.

پلانِ این مسجد مدور شبیه پلان بازار قیصریه صلیبی است و در واقع می توان گفت ماکت قیصریه بر روی این مسجد پیاده شده است.

این مسجد بر روی برکه‌ای بنام چهار برکه احداث شده است. این احساس که زیر پای شما دقیقا محل تلاقی چهار رشته آب انبار است و شما روی آب ایستاده اید، شاید کمی دلهره آور باشد که نکند فرو ریزد! اما مطمئن باشید که مهندسی این بنا آنقدر دقیق و حساب شده است که احتمال ریزش سقف اول (همان سطح شبستان) خیلی پایین است.

مساحت مسجد چهاربرکه ۸۱ متر مربع است و با پنجره‌هایی که در چهار گوشه مسجد از سمت آب‌انبار زیر آن تعبیه شده، هوای این مسجد حتی در تابستان داغ جنوب، خنک و متبوع است.

با داشتن این بنای منحصربه فرد در کنار یکی از قدیمی ترین بازارهای دنیا یعنی بازار قیصریه و کاروانسراهای نو و گلشن و دهن شیر و آب انبار؛  وقت آن رسیده برای پرونده خاک خورده و ۱۰ ساله‌ی ثبت مجموعه بازار قیصریه در یونسکو آستین بالا بزنید و به بهانه های واهی آن را بیش از این به تأخیر نیندازید؟؟!!

مسجد چهاربرکه لار معروف به مسجد حاج رجبعلی موحدی به شماره ۱۲۷۰۳ در تاریخ ۱۹ مردادماه ۱۳۸۴ به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.
https://jahannews.com/vdccsiq4x2bq1s8.ala2.html
jahannews.com/vdccsiq4x2bq1s8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *