سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۵

راه‌حل عبور از مشکلات کشور

سید مهدی سیدی‌
يکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 823586
برخی مشکلات در محدوده زمانی معین، متوقف می‌ماند و بر حجم و گستره آن افزوده نمی‌شود اما برخی دیگر از مشکلات در حال زایش و فراگیری است و مثل ویروس خود را تکثیر کرده و تمام پیکره کشور را به سرطان می‌کشاند.
جهان نيوز - سید مهدی سیدی‌: کوهنوردانی که قله‌های بلندتری را هدف می‌گیرند پذیرفته‌اند با مشکلات پیچیده‌‌تری مواجه می‌شوند. پس لازم  است در هنگامه فتح، شناخت واضحی از مشکلات و مصائب داشته باشند و همزمان مراقب باشند در هیچ لحظه‌ای از صعود، عزم و اراده‌شان دچار گسست یا تردید نشود وگرنه در سرمای کوهستان، جان می‌بازند.

ایران اسلامی بیش از 4دهه است که با قیامی مردم‌پایه و مکتبی در مسیر بزرگترین آرمان‌ها گام برمی‌دارد پس به‌ناچار در برابر کوهی از مشکلات و مسائل قرار می‌گیرد. حال در مقام حکمرانی باید دانست سرفصل اصلی‌ترین مشکلات کشور چیست و در چه طبقه‌بندی قرار می‌گیرد:

برخی از این مشکلات مزمن و برخی نوظهور است. برخی مشکلات ایرانی و بومی است و برخی دیگر مسائل مشترک جهان است. برخی مشکلات ریشه داخلی دارد و حاصل ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی است و برخی دیگر در مداخلات استکباری و دسیسه‌های دشمن ریشه دارد. برخی مشکلات، خود معلول سایر مصائب است و برخی دیگر از مشکلات خود علت و یا علت‌العلل مصائب دیگر است. برخی مشکلات در محدوده زمانی معین، متوقف می‌ماند و بر حجم و گستره آن افزوده نمی‌شود اما برخی دیگر از مشکلات در حال زایش و فراگیری است و مثل ویروس خود را تکثیر کرده و تمام پیکره کشور را به سرطان می‌کشاند. برخی مشکلات، فرهنگی و اجتماعی است، برخی دیگر اقتصادی و سیاسی است و برخی دیگر اقلیمی و زیرساختی.

حال اگر بتوان ذیل طبقه‌بندی ذکر شده، مشکلات کشور را دسته‌بندی کرد و برای ساماندهی آن راه‌چاره‌های روشن و قاطع یافت حتما می‌توان مراحل بعدی صعود را پیمود. گرچه در سال‌های اخیر توسط نهادهای مسئول و البته پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌های مرتبط فهرست‌هایی از مسائل ایران ارائه شده است اما وقت آن است که سیاهه مشکلات در سرفصل‌های معینی، صورت‌بندی شده و نسبت آنها با یکدیگر سنجیده و ارزیابی شود.

با نگاهی حدودی می‌توان تشخیص داد که در عمده گزارش‌هایی که به مسائل پیش روی ایران پرداخته است، چند محور به‌صورت مشترک، نمایه‌بندی شده است:

 مشکلات و تنگناهای اقتصادی نظیر ارزش پول ملی، تورم، رکود، بیکاری
 مشکلات جمعیتی کشور و خطر بسته شدن پنجره جمعیت و افتادن به دام پیری فراگیر
 مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و سوء مدیریت‌ها نظیر مشکل آب و آلودگی هوا
 مشکلات فرهنگی اجتماعی نظیر بحران هویت
 مشکلات قانونگذاری نظیر تعدد و تورم قوانین
 مشکلات حکمرانی نظیر ساختارهای موازی و یا تورم دولتی
 مشکلات عمومی کشور نظیر فقر، شکاف طبقاتی، بحران مسکن و مواردی از این دست

حال جا دارد با تقاطع‌گیری از گزارش‌ها و تعیین اولویت‌ها و طبقه‌بندی آن برای برنامه‌های آتی توسعه (به‌ویژه برنامه هفتم) سنگ‌بناهای مستحکمی فراهم آورده شود تا با شناخت، اراده و برنامه عملیاتی، در افق‌های 5 الی 10 ساله بخش قابل توجهی از مشکلات فروکش کرده و کشور برای مقابله با مشکلات زیربنایی‌تر مجال بیشتری یابد.
https://jahannews.com/vdcjoteomuqe8iz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjoteomuqe8iz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در هرحال ظرفیت ها متفاوت است باید مدام روحیه داد گفتگو کردعبرت های تاریخ را یادآوری کرد.
Iran, Islamic Republic of
بعضی رسانه های داخلی ماهرانه از کاه کوه می سازند تا ملت را ناامید کنند مانع حرکت و رشد شوند.
Iran, Islamic Republic of
چرا رسانه های انقلابی ماهرانه به ملت امید نمی دهند. و انگیره حرکت
Iran, Islamic Republic of
تنها راه برون رفت کشور از بحرانها
اطاعت از رهبری
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
بهترين را بركنار كردن افراد نالايق و انتخاب افراد با انگيزه و كاربلد براي پذيرفتن مسئوليتهاي كليدي است و پرهيز از بكار گيري بستگان نزديك وزرا و نماينگان و مديران شاغل در مناصب مهم و فراخوان دادن براي جذب نخبگان سياسي و علمي و اقتصادي براي گماردن در پست هاي مهم و سرنوشت ساز