کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راه‌حل عبور از مشکلات کشور

سید مهدی سیدی‌

4 دی 1401 ساعت 8:45

برخی مشکلات در محدوده زمانی معین، متوقف می‌ماند و بر حجم و گستره آن افزوده نمی‌شود اما برخی دیگر از مشکلات در حال زایش و فراگیری است و مثل ویروس خود را تکثیر کرده و تمام پیکره کشور را به سرطان می‌کشاند.


جهان نيوز - سید مهدی سیدی‌: کوهنوردانی که قله‌های بلندتری را هدف می‌گیرند پذیرفته‌اند با مشکلات پیچیده‌‌تری مواجه می‌شوند. پس لازم  است در هنگامه فتح، شناخت واضحی از مشکلات و مصائب داشته باشند و همزمان مراقب باشند در هیچ لحظه‌ای از صعود، عزم و اراده‌شان دچار گسست یا تردید نشود وگرنه در سرمای کوهستان، جان می‌بازند.

ایران اسلامی بیش از 4دهه است که با قیامی مردم‌پایه و مکتبی در مسیر بزرگترین آرمان‌ها گام برمی‌دارد پس به‌ناچار در برابر کوهی از مشکلات و مسائل قرار می‌گیرد. حال در مقام حکمرانی باید دانست سرفصل اصلی‌ترین مشکلات کشور چیست و در چه طبقه‌بندی قرار می‌گیرد:

برخی از این مشکلات مزمن و برخی نوظهور است. برخی مشکلات ایرانی و بومی است و برخی دیگر مسائل مشترک جهان است. برخی مشکلات ریشه داخلی دارد و حاصل ضعف مدیریت و برنامه‌ریزی است و برخی دیگر در مداخلات استکباری و دسیسه‌های دشمن ریشه دارد. برخی مشکلات، خود معلول سایر مصائب است و برخی دیگر از مشکلات خود علت و یا علت‌العلل مصائب دیگر است. برخی مشکلات در محدوده زمانی معین، متوقف می‌ماند و بر حجم و گستره آن افزوده نمی‌شود اما برخی دیگر از مشکلات در حال زایش و فراگیری است و مثل ویروس خود را تکثیر کرده و تمام پیکره کشور را به سرطان می‌کشاند. برخی مشکلات، فرهنگی و اجتماعی است، برخی دیگر اقتصادی و سیاسی است و برخی دیگر اقلیمی و زیرساختی.

حال اگر بتوان ذیل طبقه‌بندی ذکر شده، مشکلات کشور را دسته‌بندی کرد و برای ساماندهی آن راه‌چاره‌های روشن و قاطع یافت حتما می‌توان مراحل بعدی صعود را پیمود. گرچه در سال‌های اخیر توسط نهادهای مسئول و البته پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌های مرتبط فهرست‌هایی از مسائل ایران ارائه شده است اما وقت آن است که سیاهه مشکلات در سرفصل‌های معینی، صورت‌بندی شده و نسبت آنها با یکدیگر سنجیده و ارزیابی شود.

با نگاهی حدودی می‌توان تشخیص داد که در عمده گزارش‌هایی که به مسائل پیش روی ایران پرداخته است، چند محور به‌صورت مشترک، نمایه‌بندی شده است:

 مشکلات و تنگناهای اقتصادی نظیر ارزش پول ملی، تورم، رکود، بیکاری
 مشکلات جمعیتی کشور و خطر بسته شدن پنجره جمعیت و افتادن به دام پیری فراگیر
 مشکلات ناشی از تغییرات اقلیمی و سوء مدیریت‌ها نظیر مشکل آب و آلودگی هوا
 مشکلات فرهنگی اجتماعی نظیر بحران هویت
 مشکلات قانونگذاری نظیر تعدد و تورم قوانین
 مشکلات حکمرانی نظیر ساختارهای موازی و یا تورم دولتی
 مشکلات عمومی کشور نظیر فقر، شکاف طبقاتی، بحران مسکن و مواردی از این دست

حال جا دارد با تقاطع‌گیری از گزارش‌ها و تعیین اولویت‌ها و طبقه‌بندی آن برای برنامه‌های آتی توسعه (به‌ویژه برنامه هفتم) سنگ‌بناهای مستحکمی فراهم آورده شود تا با شناخت، اراده و برنامه عملیاتی، در افق‌های 5 الی 10 ساله بخش قابل توجهی از مشکلات فروکش کرده و کشور برای مقابله با مشکلات زیربنایی‌تر مجال بیشتری یابد.


کد مطلب: 823586

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/823586/راه-حل-عبور-مشکلات-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com