جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

سیروز کبدی و درمان آن

سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب: 819032
سیروز کبدی و درمان آن
سیروز کبدی پاسخی است که به آسیب‌های داخلی کبد داده می‌شود. زمانی که کبد شما بر اثر مصرف مقدار زیادی الکل و مواد غذایی چرب زخم می‌شود، کبد تلاش می‌کند که این زخم‌ها را التیام ببخشد. پس از مدتی زخم دیگری ایجاد می‌شود و این چرخه همین‌طور ادامه پیدا خواهد کرد. تا جایی که دیگر کبد قادر به ترمیم زخم‌ها نیست و بافت آن هم پر از جای زخم از آسیب‌های پیشین است.

برای درمان این بیماری راه‌های زیادی نیست و بهترین کار برای درمان آن پیشگیری بوده که باید قبل از ابتلا آن را شروع کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم.


کبد مبتلا به سیروز چه نوعی از بیماری است؟

در چنین وضعیتی بافت سالم کبد جای خودش را به بافت زخمی می‌دهد و جایگزین می‌شود. این بیماری در طول سال‌ها و به‌آرامی رشد می‌کند. در مراحل اولیه شدت آن زیاد نیست شاید بتوان به کمک برخی از راه‌ها آن را درمان کرد.

اما زمانی که به سیروز برسد و کبد چنین بافتی به خود بگیرد، سخت بشود برایش چاره‌ای اندیشید. برای ایجاد سیروز باید آسیب طولانی‌مدت و ادامه‌دار به کبد وارد شود. چنین وضعیتی، جریان خونی را به سمت کبد قطع خواهد کرد که خطر جدی برای ماست.

بسیاری از بیماری‌های مربوط به کبد می‌توانند به سیروز منجر شوند. برای مثال هپاتیت، کبد چرب و مصرف بیش از اندازه الکل می‌تواند بافت زخم‌آلود را برای کبد به همراه داشته باشد. کبد یکی از ارکان مهم در بدن ما برای سم‌زدایی است. این عضو می‌تواند مواد غذایی مغذی را جذب کند و خون را نیز تصفیه کند.

در واقع این بافت‌های زخم هر بار پس از آسیب به کبد شما به وجود می‌آیند و کبد نیز هر بار تلاش می‌کند که آن‌ها را درمان کند. تعداد جای زخم باقی‌مانده بر روی کبد به‌مرورزمان با آسیب بیشتر، افزایش می‌باید و بافت اصلی کبد را نابود می‌کند. در این مرحله نمی‌توان این آسیب‌ها را از بین برد؛ اما در مراحل ابتدایی می‌شود کار‌هایی برای درمان انجام داد.


علائم سیروز کبدی

علائم این بیماری در مراحل اولیه نمایان نیستند و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد. تنها زمانی که بیماری مرحله خاصی را رد می‌کند، نشانه‌ها یکی پس از دیگری خود را بروز می‌دهند. این نشانه‌ها شامل:

. خارش پوست بدن
. خستگی مفرط و بدون پیش‌زمینه
. جمع‌شدن مایع در چشم و زردی رنگ آن
. ازدست‌دادن اشتها
. ایجاد تورم در پا
. کاهش ناگهانی و بی‌دلیل وزن
. احساس تهوع
. بی‌حسی و احساس خواب‌آلودگی
. مشاهده رگ‌های خونی در پوست
. قرمزی کف دست
. بزرگ‌شدن سینه‌ها در مردان
. آتروفی بیضه
. درد یا حساسیت در کبد
. ضعف و ناتوانی
. ریزش شدید مو
. ابتلا مکرر به عفونت‌های مختلف
. حساس شدن بدن و کبودی پی‌درپی
. درد در شانه راست بدن
. احساس گرفتگی در عضلات
. خونریزی بینی (خون دماغ شدن)
. استفراغ‌های خونی
. ادرار تیره‌رنگ
. مدفوع بسیار پررنگ یا بسیار کم‌رنگ
چرا به سیروز کبدی مبتلا می‌شویم؟

 
عوامل زیادی برای ابتلا به این بیماری وجود دارند که همگی را بررسی خواهیم کرد.

مصرف بیش از حد مشروبات الکی اصلی‌ترین دلیل ابتلا به این بیماری هستند. طبق آمار مصرف روزانه این مشروبات احتمال ابتلا به این بیماری را تا 70 درصد بالا می‌برد.

هپاتیت نوع بی و سی که عمدتا با نام هپاتیت مزمن ویروسی شناخته می‌شوند، در رتبه بعدی عوامل ابتلا هستند. اگر کبد شما چرب شود نیز احتمال ابتلا به سیروز کبد وجود دارد.


سایر علل ابتلا به سیروز کبد

ساخته‌شدن آهن در کبد نیز یکی دیگر از دلایل ابتلا به این بیماری است. فیبروز کیستیک، فلزات سمی و بیماری‌های ژنتیکی از دیگر دلایل مهم هستند. از دیگر علل باید به:

. مجاری صفراوی (دفع ادراری صفراوی)
. عفونت‌های مختلف مثل شیستوستومیوز (سیفلیس)
. از بین رفتن مجاری صفراوی (سیروز اولیه صفراوی)
. مس مسطح کبد (بیماری ویلسون)
. اختلال گوارشی ژنتیکی (سندرم Alagille)
. سخت شدن و التهاب در مجاری صفراوی یا همان کلانژیت اسکلروزیس اولیه
. بیماری کبدی ناشی از سیستم ایمنی بدن (هپاتیت اتو ایمون - hepatitis autoimmune)
. اختلالات ارثی متابولیسم شکر (گالاکتوزمی یا بیماری ذخیره‌سازی گلیکوژن)
. مصرف بعضی از دارو‌ها مثل متوترکسات
اشاره کرد.


چگونه از ابتلا به سیروز کبد بیماری جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از زخمی‌شدن بافت کبد مصرف الکل را کنار بگذارید یا به حداقل برسانید. رژیمی که انتخاب می‌کنید باید بر پایه استاندارد‌های جهانی باشد و تمام مقادیر غذایی را در خود جای بدهد. میوه‌ها و سبزیجات معمولا در رژیم غذایی ما جایی ندارند و باید آن‌ها را به شکل وعده در کنار غذا و منظم مصرف کرد. مصرف فست‌فود و غذا‌های سرخ‌کردنی را به حداقل برسانید.

این غذا‌ها به دلیل ماهیت چرب و مضر خود در پیشرفت بیماری شما سهیم هستند. چرب شدن کبد ابتلا به این بیماری را سرعت می‌بخشد. اگر اضافه‌وزن دارید احتمال ابتلای شما بالاست. با پزشک داخلی، سیروز کبدی و بحث اضافه وزن خود را در میان بگذارید تا راه حل مناسبی به شما ارائه دهد.

کاهش وزن برای شما مزیت‌های بسیاری خواهد داشت و افزون بر همه موارد احتمال ابتلا به کبد چرب و سیروز را پایین خواهد آورد.


عارضه سیروز چگونه تشخیص داده می‌شود؟

راه تشخیص آن تنها به دست دکتر و آزمایش خواهد بود. روش‌های سنتی در تشخیص این بیماری ضعیف و ناتوان هستند. از آن جایی که این بیماری در مراحل اولیه خود علامت خاصی نشان نمی‌دهد، باید از طریق آزمایش خون و چکاپ متوجه آن شد.

در بعضی از مواقع ممکن است نیاز باشد قسمتی از بافت کبد برداشته شود تا مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرد. آزمایشات برای هپاتیت B و C و انواع اسکن‌ها برای تشخیص این بیماری مرسوم هستند و تجویز می‌شوند. در برخی از موقعیت‌ها استفاده از سونوگرافی نیز برای تشخیص سیروز کبد دیده شده و نباید از این اتفاق تعجب کنید.


درمان سیروز کبد

درمان قطعی سیروز کبدی وجود ندارد و نمی‌توان دارویی نیز برای این مورد تجویز کرد. عمر بیماران سیروز کبدی بستگی به عمر کبد آن‌ها خواهد داشت. درصورتی‌که کبد کاملا از کار بیفتد شاید از طریق پیوند بشود کاری برایش کرد. بااین‌حال دکتر متخصص ممکن است از روش‌هایی مثل رژیم‌های خاص و تخلیه برخی مایعات از داخل کبد کمک بگیرد تا روند پیشرفت بیماری را کند‌تر کند.

در آینده این احتمال وجود دارد. برای این بیماری داروی خاصی ساخته شود؛ اما تا به امروز چنین چیزی اتفاق نیفتاده است. اگر می‌خواهید به این بیماری مبتلا نشوید چکاپ‌های سالانه خود را جدی بگیرید.

سیروز کبدی را باید جدی بگیرید. این بیماری به‌واسطه خاموش بودن خود ممکن است به یکباره سلامتی شما را به خطر بیندازد. چکاپ‌های سلامتی در پیشگیری از این بیماری مؤثر هستند. تغذیه خود را اصلاح کنید و مصرف غذا‌های چرب را به حداقل برسانید. الکل را کنار بگذارید و مصرفش را متوقف سازید. با انجام این کار را تا حد زیادی احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش خواهید داد. برای درمان سیروز داروی خاصی کشف نشده و روش‌های درمانی دیگر نیز به‌نوعی روش‌های پیشگیری هستند. ممنونیم که تا انتهای مطلب با ما همراه بودید.
https://jahannews.com/vdcaeonau49n6w1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaeonau49n6w1.k5k4.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عباسیان
Iran, Islamic Republic of
یک توصیه ساده جهت پیشگیری از ابتلا به کبد چرب:
تا دو ساعت بعد از غذا آب نخورید.
و همچنین: نوشابه، فست فود پفک و چیبس نخورید