جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲

بحرانی به نام «سالمندی جمعیت»!

شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 813903
پیری و سالمندی جمعیت بحرانی است که طی سال‌های آینده به طور جدی پیش روی کشور ما قرار دارد و فراهم کردن زیرساخت‌های مراقبت از سالمندان در کنار توجه به جوانی جمعیت امری ضروری و مهم است.
بحرانی به نام «سالمندی جمعیت»!
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، بشر در جامعه امروزی در کنار همه پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر به دست آورده‌ است، با مشکلات و معضلات بسیاری هم دست و پنجه نرم می‌کند.

معضلاتی که همه جوانب زندگی را برای افراد در جوامع مختلف تحت تأثیر قرار داده است و راه حلی فوری و کارساز برای برون رفت از آن‌ها وجود ندارد.

پیری و سالمندی جمعیت یکی از مسائل و مشکلاتی است که کشور ما هم از آن در امان نمانده است و به گفته فعالان حوزه جمعیت تا کمتر از ۳ دهه دیگر تبعات این بحران بسیاری از جنبه‌های زندگی در کشور را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.

سالمندی و سالخوردگی جمعیت موضوع مهمی است که مواجهه با آن نیازمند فراهم ساختن یک سری زیرساخت‌ها و امکانات له فراخور جمعیت سالمند جامعه است.

علاوه بر سالمندی جمعیت که خود تبعات زیادی برای جامعه به دنبال دارد، فقر سالمندان و به ویژه زنان سالمند، مشکلاتی که صندوق‌های بازنشستگی با آن دست به گریبان هستند، هزینه‌های بهداشت و درمان نگهداری از سالمندان، افسردگی و تنهایی از دیگر مواردی هستند که با وجود جمعیت سالمند در جامعه با وجود می‌آیند و رفع هر یک از موانع و مشکلات فوق به فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و استاندارد بستگی دارد.

تجربه‌ای که کشور ما در دوران همه گیری بیماری کرونا در بحث مراقبت از سالمندان و به ویژه سالمندان و سالخوردگان تنها به دست آمد، از ضرورت برنامه ریزی برای وقوع هر گونه بحرانی در سنین سالمندی حکایت داشت.

مشکلات بسیاری از سالمندان در ایامی که بیماری کرونا خیلی‌ها را منزوی و خانه نشین کرده بود نمود بیشتری پیدا کرد و اگر اقدام به موقع گروه‌های داوطلب و جهادی کمک به سالمندان تنها نبود، بدون شک آمار مرگ و میر این گروه از بیماران کوید۱۹ به دلیل عدم رسیدگی و مراقبتهای درمانی به موقع با افزایش چشمگیری همراه میشد.
دستگاه‌ها و نهادهای دولتی مرتبط در حوزه جمعیت باید سیاست گذاری مناسبی در خصوص مراقبت از سالمندان و ارائه خدمات مرتبط با سالمندی و سالخوردگی داشته باشند و در غیر این صورت عدم برنامه ریزی مناسب خسارت مالی و جانی گسترده‌ای را رقم می‌زند.

تبعات پیری و سالمندی جمعیت!
امان الله قرائی مقدم جامعه شناس در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، درباره تبعات پیری و سالمندی جمعیت در کشور اظهار کرد: میزان امید به زندگی در بین زنان و مردان ایرانی افزایش پیدا کرده است و این خبر هم تبعات مثبت دارد و هم اگر مسئولان در صدد فراهم کردن امکانات مورد نیاز این گروه نباشند مشکلات زیادی را پیش پای آن‌ها و همچنین جامعه قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: نداشتن نیروی انسانی جوان و فعال از جمله معضلات رو به پیری رفتن جمعیت کشور است که به خودی خود منجر به معضلات اجتماعی فراوانی می‌شود و افسردگی یکی از این معضلات است.

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: دولت باید در حوزه سالمندان سیاستگذاری دقیق و مشخصی را در پیش بگیرد و نباید فراموش کرد که در صورت فراهم نبودن امکانات مورد نیاز برای مراقبت از سالمندان حس امید به زندگی در همه سنین کاهش پیدا خواهد کرد.

قرائی مقدم تاکید کرد: دولت تمرکز خود را بر جوانی جمعیت گذاشته است و این در حالی است که توجه به امور سالمندان و تأمین نیازمندی‌های آن‌ها هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

ضرورت ایجاد مراکز روزانه نگهداری از سالمندان!
با توجه به پیشرفت لحظه به لحظه امکاناتی که بشر برای تسهیل امور روزمره خود از آن‌ها بهره‌مند می‌شود، می‌توان از این فناوری و پیشرفت در راستای برخورداری سالمندان و تأمین نیازهای آن‌ها استفاده کرد.

امروزه افزایش آمار سالمندی در کلانشهری مثل تهران، نکات مهمی را به مسئولان مربوطه یادآوری می‌کند و از جمله اینکه در راستای تحقق دسترس پذیری نقاط مختلف شهر و امکان بهره مندی حداکثری از فضا‌های عمومی مثل پیاده‌روها، بوستان‌ها و سایر نقاط تفریحی و همچنین فراهم کردن استفاده آسان از ناوگان حمل و نقل عمومی اهمیت زیادی دارد و نباید نادیده گرفته شوند.

ایجاد مراکز روزانه نگهداری از سالمندان در کنار فعالیتی که خانه سالمندان فعال در قالب مراکز شبانه روزی دارند هم یکی از مواردی است که باید در لیست سیاستگذاری مسئولان در خوزه سالمندان قرار بگیرد تا آن دسته از سالمندانی که تنها ساعاتی از روز را می‌خواهند از خدمات مورد نیاز بهره‌مند شوند، امکان زندگی در کنار خانواده و استفاده از این خدمات مراقبتی را داشته باشند.

بسیاری از سالمندان این روزها یا در خانه توسط مراقب اعزام شده از شرکت‌های پرستاری نگهداری می‌شوند و یا به دلیل هزینه بر بودن این روش مراقبتی نسبت به برخی مراکز نگهداری به خانه سالمندان سپرده می‌شوند.

به گفته کارشناسان و فعالان حوزه جمعیت بیشتر جمعیت سالمندان سال‌های آینده را جوانان دهه شصتی شامل می‌شوند که ازدواج نکرده و فرزندی برای مراقبت از خود ندارند و این مسئله مهمی است که باید تا این فرصت اندک باقی‌ است، شرایط ازدواج برای جوانانی که تمایل به ازدواج دارند اما از ترس معضلات مالی پیش رو و مسائلی از این دست از ازدواج و فرزندآوری خودداری می‌کنند، تسهیل شود.
https://jahannews.com/vdcbgfbwfrhb89p.uiur.html
jahannews.com/vdcbgfbwfrhb89p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
شعار فرزند کمتر زندگی بهتر
یا دو فرزند کافی است خیانتی غیرقابل جبران از دولت سازندگی است که به تخریب جمعیت منجر شد.
Iran, Islamic Republic of
پیر شدن جمعیت ایراننتیجه ورود داروهای غربی.