کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

خودکشی را با تلفن اطلاع دهید

23 شهريور 1401 ساعت 7:42

مدیرکل بهزیستی استان تهران گفت: شهروندان در صورت مشاهده افکار خودکشی با شماره ۱۲۳ به صورت ۲۴ ساعته تماس بگیرند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سمانه زمانی گفت : عموم شهروندان شریف تهرانی میتوانند علاوه برشماره۱۲۳ اورژانس اجتماعی برای مواردی چون: کودک آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری و سالمند آزاری، اقدام به خودکشی، با خط صدای مشاور ۱۴۸۰، و خط ملی اعتیاد ۰۹۶۲۸ تماس و از خدمات بهزیستی بهره مند شوند.  

مدیر کل بهزیستی استان تهران گفت : هدف از تعیین این روز به عنوان روز پیشگیری از خود کشی در راستای افزایش اطلاع رسانی، اگاهی عمومی جامعه و اقدامات پیشگیرانه درکاهش نرخ پدیده خودکشی است.

امروزه خودکشی یکی از مشکلات عمده و جدی اجتماعی و بهداشت روانی تلقی می شود که معمولا در پی فشارهای اجتماعی و خانوادگی شکل می‌گیرد.

در ایران، به مدد مبانی دینی و وجود فرهنگ ایرانی- اسلامی و آئین های عبادی مانند زیارت، مراسم ملی - مذهبی که تأثیرات روانی و عاطفی مثبتی در بین آحاد جامعه می‌گذارد، خوشبختانه آمار خودکشی نسبت به بسیاری از کشورها پایین‌تر است.

در بررسی و چرایی خودکشی ها، آمار ها نشان می دهد: " بیش از ۹۰ درصد کسانی که با خودکشی از دنیا می‌روند، دچار اختلال روانی «افسردگی» بوده اند. این افراد تعاملات اجتماعی منظمی نداشته و به روش‌های حل مسائل زندگی بیگانه و ساختار روانی قدرت مندی برای حل آن نداشته اند".

زمانی اظهار کرد:  تلاش برای کاهش افکار و اقدام به خودکشی و قدرت‌بخشی به ساختار روانی آحاد جامعه یک تلاش همه جانبه است لذا، ضرورت دارد در اطلاع رسانی و پیشگیری، سایر نهاد ها و سازمانهای مرتبط با این پدیده اهتمام ویژه ای مبذول و این مهم معطوف به روز جهانی نباشد.

وی اضافه کرد: نقش رسانه ها، (صدا و سیما) بعنوان مؤثرترین عوامل فرهنگ‌ساز در این خصوص مهم و در اصلاح و افساد جامعه نقش بسزایی بعهده دارند.

از طرفی آموزش همگانی درمورد شناخت عوامل خطر، روش‌های پیشگیری، شناسایی کودکان و نوجوانان در معرض خطر و شیوه‌های کمک گرفتن از مراکز تخصصی نیز می تواند در پیشگیری از خودکشی موثر، که در همین راستا معاونت های تخصصی  بهزیستی استان تهران (معاونت توسعه پیشگیری و معاونت امور اجتماعی) برنامه های مفصل علمی – راهبردی  را اجرا و در دستور کار دارند.

زمانی در پایان درتاکید به اهمیت موضوع با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص آسیب های اجتماعی، که معظم اله فرموده اند: "همانگونه که بلایای طبیعی موجب تخریب می شود، آسیب های اجتماعی منجر به تخریب بنیان خانواده  و جامعه می شود و عدم پیشگیری و بی توجهی به مقابله با این آسیب ها به بروز بحران ها و تزلزل جامعه می انجامد. ".

تاکید نمود: بهزیستی استان تهران با تمام امکانات و اتکاء به توان تخصصی خود مصمم به انجام ماموریت های محوله و لحظه ای در نیل به آن درنگ نخواهد کرد.


کد مطلب: 812049

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/812049/خودکشی-تلفن-اطلاع-دهید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com