سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

کیسینجر: در آستانه جنگ با روسیه و چین هستیم

شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۰
کد مطلب: 808993
یکی از استراتژیست‌های ارشد حوزه سیاست خارجی آمریکا گفته که این کشور در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته است.
کیسینجر: در آستانه جنگ با روسیه و چین هستیم
به گزارش جهان نيوز، «هنری کیسینجر»، دیپلمات‌کهنه‌کار و استراتژیست مشهور آمریکایی در مصاحبه‌ای با روزنامه وال‌استریت‌ژورنال گفته که آمریکا در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته است.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته کیسینجر معتقد است جهان کنونی بر روی یک «نامعادله خطرناک» قرار گرفته است. او می‌گوید: «در آستانه جنگ با روسیه و چین قرار گرفته‌ایم- به دلیل اختلاف بر سر مسائلی که هیچ دیدگاهی درباره نحوه پایان یافتن آنها یا تبعات آنها نداریم.»

آیا آمریکا می‌تواند همانند دوران ریاست‌جمهوری نیکسون با ایجاد اختلاف میان این دو رقیب این بحران را مدیریت کند؟ از نظر کیسینجر راه‌ حل‌ها ساده نیست. او می‌گوید: «الان دیگر شما نمی‌توانید بگویید که ما بینشان جدایی انداخته و آنها را به جان هم می‌اندازیم. تنها کاری که می‌توان انجام داد تسریع نکردن تنش‌ها و ایجاد راه حل است و برای این کار، بایستی هدف داشت.»

وزیر خارجه اسبق آمریکا، درباره شدت گرفتن تنش‌ها بر سر تایوان هم اظهارنظر کرده و می‌گوید نگران است که آمریکا و چین در حال حرکت به سمت بحران هستند.

او گفت: «سیاستی که توسط هر دو طرف ایجاد شده باعث شده تایوان به یک موجودیت دموکراتیک خودمختار حرکت کند. این مسئله باعث حفظ صلح بین چین و آمریکا به مدت ۵۰ سال شده است. بنابراین، باید در انجام اقداماتی که این ساختار اساسی را به هم می‌ریزند بسیار مراقب بود.»

کیسینجر چند ماه پیش با بیان این اظهارنظر که سیاست‌های ناتو و آمریکا احتمالاً باعث ایجاد بحران فعلی در اوکراین شده در آمریکا و کشورهای غربی مورد انتقاد قرار گرفت. 
او یک بار دیگر تأکید کرده در مسئله اوکراین راه حلی غیر از جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه وجود ندارد. کیسینجر معتقد است ناتو با ارسال این پیام به اوکراین که می‌تواند به این ائتلاف بپوندد مرتکب اشتباه شده است.

او می‌گوید: «نظر من این است که لهستان و همه کشورهایی که بخشی از تاریخ غرب بوده‌اند اعضای منطقی ناتو هستند.» اما او معتقد است که این قاعده درباره اوکراین صدق نمی‌کند، زیرا اوکراین مجموعه‌ای از سرزمین‌هایی است که زمانی بخشی از روسیه بوده‌اند و مسکو آن را جزئی از خودش می‌داند- حتی با وجود اینکه همه اوکراینی‌ها با این موافق نیستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *