جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰

آموزش سئو رایگان به زبان ساده

چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۰
کد مطلب: 805950
: این نوشته حاوی نکات، جزئیات و تجربه های من از سئو سایت های وبین سئو، نیوسئو و فروشگاه اینترنتی های حوزه های آرایشی و بهداشتی، اسباب بازی، لباس و... است که ممکن برای شما مفید با جذاب باشد.
آموزش سئو رایگان به زبان ساده
من محمد نصیری، مشاور و مدرس سئو هستم و حدود 7 سال است که در زمینه آموزش سئو حرفه ای و پیشرفته و تجارت الکترونیک فعالم. قبل از اینکه به سراغ جستاری در مورد سئو برویم می خواهم کمی از کتاب جدیدی که مطالعه کردم صحبت کنم؛ شاید رشد سریع و افزایش جمعیت کارکنان و همکارانتان برای شما دغدغه باشد اما باید قبل از رسیدن به هدفتان به سوال های زیر پاسخ دهید.
  • چه می شود اگر رشد کسب و کارمان مهم نباشد؟

    چه می شود معیار موفقیت کسب و کار را بزرگ شدن از نظر تعداد همکاران ندانیم؟
من برای اینکه دیدگاهم برای رشد کسب و کارم تغییر دهم این کتاب (شرکت تک‌نفره - چرا کوچک ماندن اصل بزرگ دیگری برای کسب‌وکارهاست) را انتخاب کردم.

جان کلام کتاب شرکت تک نفره بر جایگزین کردن ذهنیت بهتر شدن و کوچک ماندن به جای بزرگ شدن متمرکز است. نویسنده کتاب، پاول جارویس معتقد است رشد همیشه برای کسب و کار مفید نیست. رشد کردن و بزرگ شدن باعث کاهش انعطاف پذیری می شود. در برخی کسب و کارها کوچک ماندن راهکاری کارآمد و هوشمندانه تر است.

پس بنظرم همیشه لازم نیست که از نظر تعداد رشد داشته باشیم و بترسیم از اینکه به دیگران بگوییم که شرکت تک نفره داریم.

خب برویم سراغ نکات مربوط به سئو سایت.
 

تعریف سئو

ماجرای سئو در دنیا و به صورت شدیدتر در ایران به دو مکتب یا گروه کلی تقسیم می شود:

گروه یا مکتبی که بیشتر سئو را تکنیکالی می بینند و بیشتر به دنبال بهینه سازی سایت در بخش های تگ ها و متاها و در نهایت سورس سایت هستند و گروه دیگری که شعارشان پادشاهی محتوا است و معتقدند که سلطنت از آن محتواست و بخش های دیگر مهم نیست.
 
در اکثر جدالها و بحث ها در بخش های مختلف چه فنی و چ غیر فنی می توان گفت که هر یک از گروه ها فقط بخشی از ماجرا را می بینند و دنیای سئو سایت عملا ترکیبی از اینهاست ولی اینکه دقیقا بگوییم سهم هر بخش چقدر است کمی دشوار است و خود محل اختلاف است.

من خودم طی این هفت سالی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ فعالیت می کنم سهم محتوا را بیشتر می بینم ولی برای اثر بخشی بیشتر باید سورس سایت را نیز بهینه کنیم.

سئو، SEO، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل که بیش از 98 درصد مردم ایران از آن استفاده می کنند؛ مفهوم بسیار ساده ای به نظر میرسد اما وقتی میخواهید شغلتان را به کسی توضیح دهید متوجه می شوید.(خیلی کار سختیه!!!) دوستانی که کمی با سئو آشنا یا کارشناس سئو هستند کاملا متوجه منظورم شدند؛ نگران نباشید اگر شما هم جز عاشقان سئو باشید به این درد شیرین دچار می شوید.
 
بریم سراغ نکات اساسی سئو سایت که من در بخش های مختلف آموزش سئو سایت گفته ام.
  • سئو بخشی مسائل برندینگ شما را حل می کند. فرض کنید روی موضوع خاصی مثل آموزش تولید محتوا فعالیت می کنید. اگر افراد در گوگل، عبارات وابسته به این موضوعغ را جستجو کنند و همیشه نام شما یا کسب و کارتان را در جایگاه های اول نتایج ببینند، به تدریج برند شما و موضوع فعالیتتان(مثلا آموزش تولید محتوا وبین سئو) در ذهن آنها با هم تداعی خواهد شدو همین مسئله باعث برند شدن شما در این حوزه می شود.

    چه قدر زمان لازم است تا به رتبه اول گوگل برسیم؟
این سؤال معمولا توسط کاربرانی مطرح می شود که آشنایی زیادی با مباحث سئو نداشته و یا به تازگی در حال یادگیری سئو هستند و علاقه مندند بدانند که پس از گذشت چه مدت زمانی می توانند نتیجه اقداماتی که در زمینه سئو انجام داده اند را مشاهده کنند.

پاسخ این است که به هیچ وجه نمی توان زمان دقیقی برای رسیدن به رتبه اول در کلمات کلیدی مختلف تعیین کرد.

پارامترهای زیادی در رتبه بندی نتایج در نظر گرفته می شوند. طبق اعلام گوگل، بیش از ۲۰۰ پارامتر مختلف در رتبه بندی نتایج تأثیر گذار هستند. علاوه بر این پارامترها، می توانیم به این ۴ مورد اشاره کنیم:
  1. وضعیت فعلی وب سایت شما در کلمه کلیدی
    وضعیت فعلی وب سایت رقبا در کلمه کلیدی
    شدت رقابت در کلمه کلیدی
    قدرت و اعتبار وب سایت شما در مقایسه با رقبا
همان طور که اشاره شد، معمولا کلمات کلیدی مختلف شرایط یکسانی ندارند. علاوه بر آن وب سایت شما و وب سایت رقبایتان در کلمات کلیدی مختلف وضعیت متفاوتی دارند و به همین علت نمی توان زمان دقیقی برای رسیدن به رتبه اول در کلمات کلیدی مختلف مشخص کرد.

نکته مهم این است که شما باید تا زمان رسیدن به رتبه اول در کلمات کلیدی موردنظرتان همواره در حال بهینه سازی وب سایتتان باشید.
 
  • تحقیق کلمات کلیدی می بایست اولین قدم در سئو سایت شما باشد و در وضعیت های زیر این مساله از اهمیت بیشتری برخوردار است.
 
1- شناختن جایگاه فعلی
زمانی که شما یک سایت جدید را راه اندازی می کنید؛ تحقیق عبارات کلیدی در ابتدا به شما این امکان را می دهد که موضوعات وابسته به سایت و حوزه ای که در آن دارید را پیدا کنید.
 
2- خلق ایده های جدید محتوایی
گام بعدی این است که عبارات و موضعات پربازدید و پرمخاطب را پیدا کنید و استراتژی محتوا خودتان را تنظیم نمایید.
 
  • انتخاب درست عبارات کلیدی هر کسب و کار می تواند سرنوشت سایت شما را تغییر دهد. مثلا من خودم روی عبارت مشاوره سئو کار می کردم و حوزه طراحی سایت آموزشی و طراحی سایت فروشگاه اینترنتی را فراموش کرده بودم که بسیار می تواند به رشد و کسب درآمد کسب و کارم کمک کند.

    سئو خارجی فقط بک لینک نیست! توجه کنید اینکه فقط از سایت های مختلف برای سایتتان لینک بگیرید باعث رشد شما نمی شود. شما باید مسیر برندینگ یا شایعه سازی به صورت کاملا مصنوعی ولی با ظاهر طبیعی را در کار خود قرار دهید.

    ما بیشتر از تغییرات بزرگ در سئو سایتمان، به تغییرات کوچک نیاز داریم.

    نظریه شیشه شکسته خیلی در سئو به کارتان می آید. اگر از جلوی ساختمانی عبور کنید و شیشه ای شکسته باشد احتمال اینکه مردم هنگام عبور به آن سنگ بزنندو شیشه های دیگر را بشکنند بیشتر از وقتی است که همین مردم از مقابل ساختمانی با شیشه های سالم عبور می کنند.
وقتی مدیر کسب و کارتان هستید سعی کنید به ریز شدن بر جزئیات و تلاش کنید تا مسائل کوچک سایت یا کسب و کار اینترنتی تان را حل کنید. همین تغییرات کوچک، همین کنترل کردن مشکلات کوچک و ایستادن در برابر آنها به شما امید و قدرت می دهد تا سازمانتان را در مقابل مسائل بزرگتر بیمه کنید.
 
کلام آخر برای یادگیری سئو به زبان ساده
لازم نیست حتما گاندی یا نمیدونم چگوارا یا شبیه فیلسوفان و افراد عجیب در دنیای خودمان باشیم تا دست به کاری بزنیم؛ برای اینکه ارزشی خلق کنیم باید خود را شایسته ببینیم.

به دنبال خلق ارزش های کوچک باشید. مثل ارزش های زیر:
  • کمک به کسانی که کارشان دیده نشده

    عنوان کردن محتوای مهمی که هرچند بارها گفته شده(تو به سبک خودت بگو!)

    معرفی افراد مفید جامعه به دیگران

    معرفی کتاب یا منع ارزشمند برای بهتر زیستن!

    اشتراک گذاری محتوایی که باعث صرفه جویی در زمان مخاطبتان می شود.

    ساده کردن یادگیری یک مهارت مثل همین سئو سایت!
ارزش های زیادی وجود دارد، اگر این مطلب را خواندی در بخش نظرات شما هم ارزشی را که می توان در کمتر 10 دقیقه خلق کرد را به دوستانتان معرفی کنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *