سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

اسمت را چند می‌فروشی؟

سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۲۵
کد مطلب: 805242
تغییر نام نوکمپ برای بارسا سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورو درآمد خواهد داشت. البته بارسا نخستین تیمی نیست که اسم ورزشگاهش را می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. همین حالا از این دست نمونه‌ها در فوتبال اروپا زیاد داریم.
اسمت را چند می‌فروشی؟

 

به گزارش جهان نيوز به نقل از دنیای اقتصاد، «از تاریخ یکم ژوئیه سال جاری باید نام ورزشگاه بارسلونا را «نوکمپ اسپاتیفای» خطاب کنید. طبق قراردادی که این باشگاه سرشناس اسپانیایی با یک پلتفرم مربوط به پخش موسیقی منعقد کرده، نام این کمپانی علاوه بر اینکه روی پیراهن‌های بارسلونا نقش خواهد بست، پسوند اسم نوکمپ هم خواهد شد؛ ورزشگاهی که برای متعصبان به تیم بارسلونا نوعی معبد مقدس است اما خب وقتی توفان مشکلات اقتصادی در یک ناحیه شدت بگیرد، هیچکس را یارای مقابله با آن نیست؛ حتی بارسایی که روزگاری نه چندان دور به دلیل قداست پیراهن تیم از درج نام اسپانسر روی آن خودداری می‌کرد اما حالا کار به جایی رسیده که هم نام ورزشگاه را به حراج می‌گذارد و هم امکان برگزاری مراسم عروسی و فستیوال موسیقی را در ورزشگاهش فراهم می‌کند!.

گفته می‌شود تغییر نام نوکمپ برای بارسا سالانه بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون یورو درآمد خواهد داشت. البته بارسا نخستین تیمی نیست که اسم ورزشگاهش را می‌فروشد یا اجاره می‌دهد. همین حالا از این دست نمونه‌ها در فوتبال اروپا زیاد داریم.

پیوند آرسنال و اماراتی‌ها

احتمالا نخستین باشگاه بزرگی که این شیوه از درآمدزایی را آزمود، آرسنال بوده است.

این باشگاه انگلیسی که از سال ۲۰۰۶ به ورزشگاه جدیدش نقل مکان کرد، به دلیل بدهی ناشی از ساخت این استادیوم ناگزیر به فروش حق معنوی نام ورزشگاه جدید و مجلل خود شد.

اسم شرکت هواپیمایی امارات در قراردادی که در سال ۲۰۱۸ هم در آن بازنگری شد، حداقل تا سال ۲۰۲۴ روی پیراهن‌های آرسنال و اسم «امارات» هم روی ورزشگاه این تیم لندنی وجود خواهد داشت.

شرکت اماراتی هم برای چنین توافقی، ۲۲۰ میلیون پوند به آرسنال پرداخت خواهد کرد.

دورتموند و شرکت بیمه

در سال ۲۰۰۲ که باشگاه بوروسیادورتموند با مشکل شدید مالی مواجه شد، مجبور شد ورزشگاه وستفالن را بفروشد و آن را به صورت قسطی پس بگیرد.

اول قرار بود باشگاه با یک قرارداد ۱۵ساله استادیومش را از شرکت فلورین هام پس بگیرد اما دورتموند توانایی پرداخت پول را نداشت و از بهار ۲۰۰۵ مجبور شد نام ورزشگاه را به مدت ۱۷ سال و با مبلغ ۳۰ میلیون یورو بفروشد.

گروه ایدونا که یک شرکت بیمه است، وستفالن را خرید و نام استادیوم به «زیگنال‌ ایدوناپارک» تغییر کرد.

سیتی به رنگ اتحاد

خانواده اماراتی آل‌ نهیان که مالک باشگاه منچسترسیتی محسوب می‌شوند، در سال ۲۰۱۱ قراردادی بین خودشان و شرکت هواپیمایی اتحاد امضا کردند که طی آن، نام این شرکت طی ۱۵ سال آینده روی پیراهن سیتیزن‌ها نقش ببندد و به علاوه ورزشگاه آنها اتحاد نامیده شود.

این شرکت هواپیمایی بابت چنین قراردادی که احتمالا سال آینده هم بازنگری می‌شود، موظف به پرداخت ۱۵۰ میلیون پوند خواهد بود.

بایرن به نام آلیانس

باشگاه بایرن‌ مونیخ هم حق نام ورزشگاهی را که ساختش ۳۴۰ میلیون یورو هزینه داشت، تا ۳۰ سال به شرکت مالی آلیانس اعطا کرده و بابت آن هم ۹۰ میلیون یورو دریافت می‌کند؛ عددی که امکان بازنگری در آن وجود دارد.

هر چند قرار بود این ورزشگاه متعلق به دو تیم شهر مونیخ یعنی بایرن و مونیخ ۱۸۶۰ باشد اما در سال ۲۰۱۷ بایرنی‌ها کل حق همشهری‌شان را خریدند تا عملا مونیخ ۱۸۶۰ امکان دخل و تصرف در هیچکدام از مواردی را که به ورزشگاه مربوط می‌شود، نداشته باشد.

نمونه‌های ناموفق

البته در این میان باشگاه‌هایی هم وجود داشته‌اند که برای چنین کاری اقدام کردند اما به نتیجه دلخواه نرسیدند.

به عنوان مثال یوونتوس که چند سال قبل از استادیوم مدرن خود بهره‌برداری کرد، از همان زمان به دنبال یک اسپانسر برای نام ورزشگاه بود و با کمپانی آلیانس به توافق رسید، اما به دلیل اینکه مدت‌هاست به دنبال پیشنهاد بهتر می‌گردد، همه ورزشگاه جدید را با نام یوونتوس آره‌نا می‌شناسند.

یا باشگاه اتلتیکومادرید که ورزشگاه جدیدش، واندا متروپولیتانو نام داشت اما از سال جدید احتمالا تنها نام متروپولیتانو روی آن خواهد ماند چون شرکت چینی واندا در برآورده‌کردن تعهداتش ناکام مانده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *