سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

لاوروف: غرب منافع ایران را نادیده می‌گیرد

جمعه ۱۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 804764
وزیر خارجه روسیه با تأکید بر این که غرب تنها به منافع خود اهمیت می‌دهد، گفت که کشورهای غربی منافع کشورهای دیگر از جمله ایران را نادیده می‌گیرند.
لاوروف: غرب منافع ایران را نادیده می‌گیرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه)، تصریح کرد که کشورهای غربی تنها بر منافع خود متمرکز هستند و منافع کشورهای دیگر مانند چین، ایران و هند را نادیده می‌گیرند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «ریانووستی»، لاوروف در جریان یک سخنرانی همچنین با انتقاد از عملکرد ناتو ادامه داد: «جمله ناتو یک ائتلاف دفاعی است، مزخرف و مضحک است. حتی شرم آور است که چنین چرندیاتی را مطرح کنیم».

وی ادامه داد: «اخیراً، نمایندگان کاخ سفید بار دیگر تکرار کردند که روسیه نباید از ناتو بهراسد، هیچ‌کس نباید از ناتو بترسد زیرا ناتو یک ائتلاف دفاعی است. این مضحک است که یک نفر چنین چرندیاتی بگوید. من می‌گویم که این شرم‌آور است».

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که هستی ناتو با پایان یافتن پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوروی، معنا و مفهوم خود را از دست داده است.

وی در سخنرانی خود در جمع دانشجویان و معلمان دانشگاه دولتی بلاروس گفت:

«هم‌اکنون هیچ پیمان ورشو اتحاد جماهیر شوروی وجود ندارد و ناتو پنج بار به سمت شرق حرکت کرده است. اگر به خود حمله کنید، بر قلمرویی مسلط شوید و نیروی مسلح آن‌جا مستقر کنید و اگر زبان روسی را به درستی متوجه شوید، چنین چیزی دفاع نیست بلکه برعکس آن است».

طبق گزارش ریانووستی، پیش از این، رهبران ناتو بر روی طرحی برای افزایش قابل توجه نیروهای ائتلاف در شرق تا سال ۲۰۲۳ در واکنش به جنگ اوکراین موافقت کردند. ناتو اعلام کرد که قصد دارد در آینده نزدیک تعداد نیروهای آماده باش را به بیش از ۳۰۰ هزار نفر در جناح شرقی افزایش دهد و هزینه‌های دفاعی را نیز افزایش دهد.

مسکو بارها تأکید کرده است که هدف ناتو از این اقدامات تقابل و درگیری است و «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در این خصوص گفت که گسترش بیشتر ناتو نه تنها امنیت برای اروپا نمی‌آورد بلکه آن‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ 24 فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

مقام‌های مسکو از همان آغاز عملیات نظامی تأکید کردند که تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *