سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

«دیوید مک مایکل»، افشاگر سیا در ۹۵ سالگی درگذشت

پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب: 801959
تحلیلگر اطلاعاتی سیا که از این سازمان جاسوسی استعفا داده بود تا تلاش ایالات متحده برای کودتا علیه دولت نیکاراگوئه را افشا کند، در سن ۹۵ سالگی درگذشت.
افشاگر سیا درگذشت
به گزارش جهان نيوز، «دیوید سی مک‌مایکل» تحلیلگر اطلاعاتی که در سال ۱۹۸۳ از سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) استعفا کرد تا شواهدی را علنی کند مبنی بر آن‌که دولت «رونالد ریگان» آماده راه‌اندازی کودتا علیه دولت نیکاراگوئه است، در تاریخ ۱۶ می (۲۶ اردیبهشت ماه) در خانه خود در «فرانت رویال» ایالت «ویرجینیا» در سن ۹۵ سالگی درگذشت و «آلیسیا ویلیامسون» دخترش مرگ وی را تأیید کرد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد، مک مایکل که یک استاد تاریخ بود و به صورت قراردادی برای سیا کار می‌کرد، یکی از کارشناسان پیشتاز وقت سازمان سیا در آمریکای لاتین در اوایل دهه ۱۹۸۰ محسوب می‌شد. در آن زمان نگرانی‌ها و هراس زیادی در خصوص حمایت اتحاد جماهیر شوروی از دولت‌های چپگرا در منطقه وجود داشت.

در سال ۱۹۸۱ و زمانیکه دولت «رونالد ریگان» روی کار آمد، پس از مدتی مک مایکل شواهدی را به دست آورد که رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد با ایجاد یک نیروی نظامی محرمانه به نیکاراگوئه حمله کند.

نیویورک‌تایمز گزارش کرد، دکتر مک مایکل از ترس تکرار کودتاهای تحت حمایت سیا در ایران، گواتمالا و شیلی، از سکوت خودداری کرد و در سال ۱۹۸۳ از سیا استعفا کرد و برای تحقیقات با هزینه خود به نیکاراگوئه سفر  و با اعضای کنگره دیدار کرد و در نهایت در سال ۱۹۸۴، آن چه را می‌دانست در اختیار روزنامه‌های واشنگتن‌پست و نیویورک‌تایمز گذاشت.

در پی افشاگری مک مایکل، دولت وقت آمریکا نیز واکنش نشان داد و «جورج شولتز» وزیر خارجه وقت آمریکا گفت که مک مایکل «باید در جهان دیگری زندگی کند».

دیوید چارلز مک مایکل در ششم ژوئن ۱۹۲۶ در آلبانی ایالت نیویورک به دنیا آمد و در «لئونیا» ایالت نیوجرسی بزرگ شد و پدرش چارلز مک مایکل برای شرکت «اچ جی هینز» کار می‌کرد و مادرش خانه‌دار بود.

بر اساس این گزارش، دکتر مک مایکل با توجه به سوابق نظامی و دانشگاهی خود، تعجب نکرد که بلافاصله پس از شروع تدریس، توسط مؤسسه تحقیقاتی استنفورد استخدام شد. در آن زمان دانشگاه استنفورد قراردادهایی با وزارت دفاع و سیا داشت.

مؤسسه در اوج جنگ ویتنام، سه سال او را به تایلند فرستاد و در سال ۱۹۸۱ مستقیماً با سیا در خصوص نیکاراگوئه وارد همکاری شد.

بر اساس این گزارش، زمانیکه نیکاراگوئه در دادگاه جهانی در هلند، ایالات متحده را تحت پیگیرد قرار داد، مک مایکل به عنوان یک شاهد کلیدی شهادت داد. ایالات متحده حاضر به مشارکت در این پرونده نشد و در سال ۱۹۸۷ در این پرونده شکست خورد. پس از آن دولت آمریکا از پرداخت غرامت های صادر شده توسط دادگاه خودداری کرد و نیکاراگوئه بعداً شکایت خود را پس گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *