سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۱۳
گزارشگر ویژه سازمان ملل:

تحریم‌های ایران ضد حقوق بشر است/ آمریکا تمام تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را لغو کند/ روایت‌های غم‌انگیزی از بیماران خاص و معلولان شنیدم

پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 800505
گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: من از دولت امریکا می‌خواهم تمام دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند و از همه بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌خواهم در راستای حقوق بشر، از این تحریم‌ها تبعیت نکنند.
تحریم‌های ایران ضد حقوق بشر است/ آمریکا تمام تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران را لغو کند/ روایت‌های غم‌انگیزی از بیماران خاص و معلولان شنیدم
به گزارش جهان نيوز، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد به دولت امریکا توصیه کرد وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران را پایان دهد: «از امریکا می‌خواهم تحریم‌ها علیه مردم ایران را در زمینه‌های غذا، دارو، آب و بهداشت متوقف کند.»

بر اساس گزارش ایرنا، النا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که در سفری ده روزه به تهران سفر کرده است، روز گذشته در نشست خبری که در محل کتابخانه ملی برگزار شد، گفت: من سفری به جمهوری اسلامی ایران داشتم که برای جمع‌آوری اطلاعات بی غرض و بی طرف برای شورای حقوق بشر بوده است. تمام اطلاعات بررسی و راستی‌آزمایی خواهد شد. من نمایندگان دولت و نمایندگان جامعه‌های مختلف، بخش سلامت و اعضای دانشگاهی را ملاقات کردم.

گزارش ۸ صفحه‌ای از تأثیر مخرب تحریم‌ها بر ملت ایران
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ایران مشمول تحریم‌های یکجانبه بوده و امریکا تحریم‌های بزرگ مالی و بانکی را در طول سال‌ها علیه ایران اعمال کرده است.

این اقدامات در سال۲۰۱۰ افزایش پیدا کرد و بانک‌های ایران را هم پوشش داد و در سال ۲۰۱۲ نیز تحریم‌ها علیه بخش نفتی و کشتیرانی ایران تحمیل شد. بعد از امضای برجام تمام تحریم‌های ثانویه برداشته شد و بعد از خروج امریکا از برجام، تحریم‌ها علیه ایران دوباره بازگشت. دوهان اظهار داشت: کانادا هم تحریم‌های زیادی علیه بخش‌های اصلی ایران اعمال کرد.

وی افزود: من نمی‌خواهم به آمار بخش خاص اشاره کنم. می‌خواهم به گزارش ما مراجعه کنید که گزارش هشت صفحه‌ای است، ما در این سفر توانستیم تأثیر مخرب تحریم‌ها روی سلامت، آموزش و پرورش، فرهنگ، اقتصاد، ورزش و صنایع دستی را بررسی کنیم. تحریم‌ها تأثیر بیشتری روی خانواده‌های کم درآمد و سالمندان داشته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: کمک‌های سازمان‌ها به دلیل مشکلاتی که در زمینه انتقال پول وجود دارد، تأثیری نداشته است. زندگی مردم دچار مشکل شده و وضعیت بدتر شده است. وی با تأکید بر اینکه بانک مرکزی باید کاملاً در برابر این اقدامات ایمن باشد چراکه به عموم مردم خدمات ارائه می‌دهد، گفت: بنده دغدغه دارم که تحریم‌های یکجانبه حقوق بشر را نقض می‌کند. بسیاری از شرکت‌ها و نهاد‌ها را دچار نقض قانون کرده است.

نقض حقوق انسانی ملت ایران با تحریم‌ها
دوهان تأکید کرد: تحریم‌های یکجانبه وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و به معیشت مردم و طبقه آسیب‌پذیر، آسیب زده است. این تحریم‌ها باعث مشکلات تبادل مالی و بانکی شده است و باعث شده دریافتی‌های ایران با مشکل مواجه شود و اتباع کشور‌های دیگر هم با مشکل روبه‌رو شده‌اند. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با اشاره به تأثیر تحریم‌ها بر زندگی مردم گفت: این موضوع در مورد مسائل مربوط به دارو مشکل ایجاد کرده است. تحریم قطعات یدکی و نرم‌افزار‌ها و تکنولوژی و دارایی‌های بلوکه شده ایران موجب شده تا ایران نتواند به دارایی‌های خود دسترسی پیدا کند و موجب مشکلات زیادی برای مردم ایران شده است. وی تأکید کرد: کاهش درآمد دولت برای صادرات کالا، سلامت و بهداشت و اقتصادی مردم را به خطر انداخته است، بحث ایجاد محدودیت در واردات دارو به ایران، نقض حقوق بشر است.

کاهش کیفیت زندگی ایرانیان با تحریم‌ها
دوهان اظهار داشت: تحریم‌ها موجب کاهش کیفیت زندگی مردم ایران شده است و این مسئله باعث شده که شرکت‌های خصوصی به دنبال راه‌های جایگزین باشند تا در تجارت بین‌المللی حضور داشته باشند. حتی مقالات علمی دانشمندان ایرانی برگشت می‌خورد و حق آموزش آکادمیک و فعال را پایمال می‌کند. تحریم‌ها مانع از کمک‌های حقوق بشری به ایران شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد گفت: تحریم‌ها از جنبه اقتصادی مانع از این شده که دولت کمک‌های مستمری را به مردم پرداخت کند، به دلیل تحریم‌ها، دولت ایران قادر به تأمین خدمات کافی به اتباع و پناهجویان خارجی نبوده است. به دلیل وضعیت اقتصادی، حق استخدام و شغل و حق مردم ایران نقض شده، که این امر موجب پایمال شدن حق مردم ایران شده است. این تحریم‌های یک‌طرفه قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه من در این قسمت چند توصیه دارم به همه طرفین و یادآوری می‌کنم تعهد خود را به سازمان ملل متحد فراموش نکنند، گفت: توصیه می‌کنم همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران متوقف شود. من از تمام کشور‌هایی که تحریم‌ها را اعمال کردند به خصوص امریکا می‌خواهم تحریم‌ها را علیه مردم ایران در زمینه‌های غذا، دارو، آب و بهداشت متوقف کند. من به دولت امریکا توصیه می‌کنم وضعیت اضطراری و تحریم‌ها علیه ایران را پایان دهد. دوهان تأکید کرد: من از دولت امریکا می‌خواهم تمام دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی ایران را آزاد کنند و از همه بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی می‌خواهم در راستای حقوق بشر، از این تحریم‌ها تبعیت نکنند.

وی ادامه داد: من از کشور‌های تحریم‌کننده درخواست می‌کنم ایران بتواند حق عضویت خود را در سازمان ملل پرداخت کند. من از امریکا می‌خواهم تا شرایط را برای هنرمندان ورزشکاران و دانشمندان ایرانی تسهیل کند تا از خدمات بهره شوند.

اثر تحریم‌ها بر بیماری‌های خاص
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تأکید کرد: من می‌خواهم تحریم‌ها در مورد بیماری‌های خاص از جمله دیابت و بیماری پروانه‌ای برداشته شود و شرایط درمان برای این بیماران فراهم شود، من از همه بانک‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های بین‌الملی می‌خواهم که چارچوبی را در نظر بگیرند تا حقوق عادی مردم نقض نشود. وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا این موارد توصیه شما در گزارش اخیرتان به امریکایی‌هایی بوده است، گفت: همانطور که گفتم به بحث تبعیت افراطی از تحریم‌ها بپردازیم.

شرکت‌های خارجی تحریم‌ها را خیلی سفت و سخت انجام می‌دهند، باید شرکت‌ها و بانک‌ها فعال شوند و تحریم‌ها را لغو کنند، چرا که به کشور‌ها آسیب می‌زند. دوهان با بیان اینکه تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ بیشتر شده است، اظهار داشت: تحریم‌های یکجانبه امروز سخت‌تر شده است و بعد از خارج شدن امریکا از برجام تحریم‌ها فشرده‌تر شد و تحریم‌هایی وضع شد که شامل بیمه کالا و انتقالات بانکی نیز بود. وی افزود: به خاطر دامنه تحریم‌ها، این موضوع تأثیر زیادی روی حقوق بشر گذاشته است و حتی دانشگاه‌ها، بخش ورزش و فناوری، آنقدر تحریم شده‌اند که ایران نمی‌تواند به سازمان ملل حق عضویت پرداخت کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تأکید کرد: موضوع سلامت، بحثی حقوق بشری است و برخی از دارو‌ها تولید داخل هستند، اما مواد خام آن از خارج تأمین می‌شود، اما کیفیت آن‌ها متفاوت است. در بحث دارو و مواد غذایی، حتی خود سازمان ملل هم نمی‌تواند این موارد را تحویل بدهد و درآمد کشور محدود شده است. ایران در بخش سلامت و ساخت مدارس با مشکل مواجه شده است. وی تصریح کرد: همه کشور‌ها نباید تعهدات بین‌المللی را نقض کنند، بنابراین باید توجه کنیم که اقداماتی که علیه ایران صورت می‌گیرد نقض حقوق بشر است. من فکر نمی‌کنم تحریم‌ها به این سرعت برداشته شود، اما سعی می‌کنم این اقدامات انجام شود.

برای نقض حقوق بشر ایرانیان مثال‌های عینی دارم
دوهان با بیان اینکه من مثال‌های عینی به آن‌ها نشان می‌دهم که حقوق بشر نقض شده است، گفت: کودکان پروانه‌ای حتی پانسمان و دارو هم در ایران نمی‌توانند تحویل بگیرند، بنابراین انسان‌ها آسیب شدید دیده‌اند، چرا که دولت‌های دیگر نمی‌دانند این تحریم‌ها چه آسیبی داشته است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اظهار داشت: ما می‌خواهیم در مورد بحث تحریم‌ها و نقض حقوق بشر صحبت کنیم. گام اول این است که پیش‌نویس گزارش نهایی را تهیه و اطلاعات نقض حقوق بشر را آماده می‌کنم تا گزارشی در مورد تأثیر تحریم‌ها بر مردم عادی منتشر شود. وی ادامه داد: درمورد تحریم‌های فرا سرزمینی، امریکا کار را پیچیده کرده است و تمایل از سوی امریکا وجود دارد که متأسفانه قانون خود را بسط دهد تا کشور‌های ثالثی تحت تأثیر قرار بگیرند. دوهان با بیان اینکه قبل از اینکه به ایران سفر کنم جریانی علیه من راه افتاد و خواستند پیش‌شرط‌هایی بگذارند، اظهار داشت: در ونزوئلا و زیمبابوه نیز کارزاری علیه مردم راه افتاد و موضوعات دیگر را مطرح کردند. اما همانطور که اشاره کردم ما بیش از ۴۰ موضوع مأموریتی داریم و مأموریت من فقط در مورد حقوق بشر نیست، من فقط تأکید می‌کنم در حوزه کار خودم متمرکز می‌شوم.

توجه جهانی را به نقض حقوق بشر علیه ایران جلب می‌کنم
گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد تصریح کرد: در ونزوئلا اثرات تحریم‌ها بسیار مخرب بود، زمانی‌که این داستان‌ها و روایت‌های وحشتناک را ارائه دادم همه تعجب کردند، این تحریم‌ها نقض حقوق بین‌الملل است. تحریمی که علیه دولتی اعمال می‌شود نباید گسترش پیدا کند حتی در مورد افراد خارج از کشور نیز تأثیرگذار است. وی گفت: در بخش دولتی و غیردولتی صحبت‌های زیادی داشتم. من کارمند سازمان ملل نیستم، اما به رغم اینکه کارمند نیستم این حق را دارم در شورای حقوق بشر صحبت کنم و این مسائل را گزارش کنم و توجه جهان را به این مشکلات و مسائل تحریم شده جلب خواهم کرد؛ تحریم‌های هدفمند شورای امنیت برای ما هم بسیار تعجب‌آور است و متأسفانه سازوکار‌های قانونی برای افرادی که در لیست تحریم‌ها قرار می‌گیرند وجود ندارد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با بیان اینکه جلسه‌ای که با کودکانی که از بیماری رنج می‌بردند داشتم از دردناک‌ترین جلسات بود، گفت: درمورد میزان خسارت نمی‌توام آمار بدهم، اما دولت‌ها بهترین منبع هستند تا بتوانند بهترین آمار را بدهند. باید تأثیر این تحریم‌ها را بررسی و تحلیل کنم تا این موارد رفع شود. وی در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر منفی اقدامات قهر آمیز یکجانبه بر حق سلامت به خصوص بیماران خاص و اینکه آیا در گزارش خود خواهید گفت که این اقدامات جنایتی علیه حقوق بشر است، گفت: در مورد بحث جنایت علیه بشریت، من دادگاه عالی قضایی نیستم، اما معتقد هستم که این مورد نقض حقوق بشر است و کشور‌ها باید به این اقدامات رسیدگی کنند.

دوهان همچنین در پاسخ به اینکه چرا همکاران شما در گزارش‌های خود صادق نیستند و علیه ملت ایران گزارش می‌دهند، گفت: هر گزارشگری گزارش مستقل خود را دارد. اما در مورد گزارش تحریم‌های یکجانبه، دیدگاه‌های افراد سیاسی است و چشم‌پوشی می‌شود و دیدگاه بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌ها را مطرح می‌کنند. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد ادامه داد: من در مورد پانسمان‌های کودکان پروانه‌ای و کمبود آن، گزارش‌هایی را تهیه کردم و برخی از همکاران همراهی کردند، اما در مورد تحریم‌ها دیدگاه افراد سیاسی است تا انسانی. وی با بیان اینکه تحریم وجود داشته و موجب تورم شده است و حتی بر کرونا هم تأثیر گذاشته است، گفت: عوامل زیادی تأثیر داشته است. من در کار خودم این را دیدم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
براندازهای بی وطن
بهائیه بی همه چیز
مجاهدین ترور
خفه خون گرفتن؟
Iran, Islamic Republic of
بالاخره تحریمها تاثیر داره یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
در سطح تو نیست...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
عبدالله مومن
Iran, Islamic Republic of
تاییدیه مفت به ما می دهد تا بعدا چک صورتحساب گران و نقد آن را در موقع لازم برایمان بفرستد.
پس گول این سخنان بی ارزش او را نخورید !!!
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی سالها برادران میگفتند نجریمها تاثیر ندارد حرف چه کسی را باور کنیم؟
خخ
Iran, Islamic Republic of
روحانی که میگفت دیوار تحریم ها فرو ریخته است !
نقل قول
Iran, Islamic Republic of
خود روحانی میگفت تحریم ها فقط 20 درصد تاثیر دارد !
حسین
Iran, Islamic Republic of
به راستی تمام سیاستمداران و تصمیم گیرندگان امریکایی عقلشون پاره سنگ بر میداره
United States
استراتژی دشمن تحریم و محاصره ی بلند مدت اقتصادی است. .
Iran, Islamic Republic of
خود امریکایی ها اذعان دارند که تحریم های ضد ایرانی شکست خورده است.
Iran, Islamic Republic of
این یکی از دستشون در رفته به زودی به تنظیمات کدخدا بر می گردند
Iran, Islamic Republic of
.....