جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

قمار ۳۳ میلیارد دلاری بایدن بر سر اوکراین

سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب: 799058
تحلیلگران آمریکایی اختصاص کمک ۳۳ میلیارد دلاری دولت بایدن به اوکراین را آغازگر یک بحران جدید اقتصادی در آمریکا می‌دانند.
قمار ۳۳ میلیارد دلاری بایدن بر سر اوکراین
به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته از تخصیص ۳۳ میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین خبر داد. این کمک جدید با نصف کل بودجه دفاعی روسیه و نیمی از بودجه سالانه وزارت خارجه آمریکا برابری می‌کند.

کمکی که طبق برآورده‌ها به بیش از دویست میلیون دلار در روز می‌رسد. کارشناسان معتقدند که ولخرجی بایدن خطرات زیادی برای اقتصاد و امنیت ملی آمریکا به همراه خواهد داشت. مقامات آمریکایی اکنون رویا‌های بلندپروازانه تری در سر دارند که مهم‌ترین آن‌ها «تضعیف» روسیه و بقای حاکمیت اوکراین است. در این میان یک سوال مهم ذهن تحلیلگران آمریکایی را به خود مشغول کرده است: حمایت مالی و نظامی از اوکراین چه تاثیری بر امنیت مالی و اقتصادی آمریکا خواهد گذاشت؟ در ادامه سعی داریم به پاسخ این پرسش برسیم.

غرب، بازنده اصلی جنگ در اوکراین 
به باور «دنیل دیویس»، تحلیلگر مسائل نظامی، بسته جدید حمایتی آمریکا به اوکراین حاوی نکات منفی بسیاری است. تحویل تانک، ناو‌های زرهی پیاده نظام و توپ‌های توپخانه‌ای به اوکراین تغییری در نبرد فعلی دونباس ایجاد نمی‌کند. آموزش، تدارکات و تقویت تجهیزات، تنها اثربخشی تاکتیکی روس‌ها را محدود خواهد کرد. بنظر می‌رسد تنها چیزی که آمریکا می‌تواند به آن امیدوار باشد حمایت همه جانبه غرب از اوکراین و ارسال تسلیحات مهم و سنگین به کی‌یف باشد. با این حال، این حجم از کمک نظامی نیز تضمین نمی‌کند که روسیه از صحنه مبارزه خارج شود بلکه فقط ممکن است سرعت ارتش پوتین در پیشروی به سمت غرب را کاهش دهد.

دیویس معتقد است که با وجود حمایت غرب، سربازان زلنسکی کماکان کشته و زخمی خواهند شد، شهر‌های اوکراین به تدریج ویران می‌شوند و این کشور قادر به بازگشت به زندگی عادی نخواهند بود. اگر این جنگ به بن‌بست برسد، فقط مردم اوکراین نیستند که متضرر می‌شوند. هر چه این درگیری بیشتر ادامه یابد شرایط برای غرب نشینان و به ویژه مردم آمریکا بدتر و بدترخواهد شد. بی شک حمایت از جنگ اوکراین بدون هزینه نخواهد بود و شرایط اقتصادی آمریکا را سخت‌تر خواهد کرد.

سیاست دولت بایدن در قبال بحران اوکراین موجی از انتقادات را به راه انداخته است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا طی روز‌های گذشته، ضمن انتقاد از عملکرد بایدن، او را رئیس جمهوری عنوان کرده که آمریکا را شرمسار می‌کند. به گفته ترامپ، روسای جمهور، دیگر به تماس‌های تلفنی بایدن پاسخ نمی‌دهند و احترامی برای آمریکا قائل نیستند. رئیس جمهور سابق آمریکا تاکید کرد که دموکرات‌ها و دولت فعلی بزرگترین تهدید برای آمریکا هستند نه مسائل بیرونی مانند اوکراین. نظرسنجی‌ها نیز از ضعف دولت بایدن در خصوص این مسئله حکایت دارند. نظرسنجی اخیر واشنگتن پست نشان داد که ۴۷ درصد آمریکایی‌ها از مدیریت رئیس جمهور در خصوص مسئله اوکراین ناراضی اند. ۹ نفر از هر ۱۰ آمریکایی نگران نرخ تورم در آمریکا هستند که در ماه‌های اخیر به بالاترین حد خود در ۴۰ سال گذشته رسیده است؛ موضوعی که به تایید نهاد‌های آمریکایی نیز رسیده است.

تابستانی جهنمی در انتظار آمریکا
به گزارش «فدرال رزرو» اقتصاد آمریکا در سه ماهه گذشته ۱.۴ درصد کاهش یافته است که این مقدار بدترین عملکرد از زمان آغاز همه گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ است. صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که نرخ تورم آمریکا در سال جاری به ۷.۷ درصد و در منطقه یورو ۵.۳ درصد خواهد رسید. نگرانی در مورد افزایش قیمت ها، سرمایه گذاران را به فروش اوراق قرضه ترغیب می‌کند. بازدهی اوراق بهادار ۱۰ ساله خزانه داری روز سه شنبه به ۲.۹۴ درصد رسید، سطحی که از اواخر سال ۲۰۱۸ مشاهده نشده است. قیمت هر گالن نفت در سال ۲۰۲۱، ۵۰ درصد افزایش یافته و به بالاترین حد تاریخی در بسیاری از مناطق این کشور رسیده است. اما این پایان ماجرا نیست. تابستان امسال برای مصرف کنندگان آمریکایی تابستانی بسیار سخت خواهد بود.

اوکراین به میدان جنگ تبدیل شده و بسیاری از زمین‌هایی که قبلا گندم و سایر محصولات را به اقصی نقاط جهان می‌فرستاند، اکنون به اراضی بایر تبدیل شده اند. تحریم‌های روسیه، بازار‌های جهانی را از محصولات کشاورزی و بالاخص غلات محروم کرده است.

منطقه اوکراین-روسیه تقریباً ۳۰ درصد صادرات جهانی گندم و  ۶۵ درصد صادرات آفتابگردان را تامین می‌کند. یک اختلال جزئی در عرضه تأثیر شگرفی بر قیمت‌ها خواهد داشت. ۲۲ درصد از کود‌های آمونیاک جهان نیز که به طور معمول توسط روسیه تولید و صادر می‌شود، تحریم و از بازار خارج شده اند که این امر زنگ خطری برای جهانیان خواهد بود و امنیت غذایی بسیاری از کشور‌ها را در تابستان امسال در معرض خطر قرار می‌دهد.

تضعیف مسکو، واشنگتن را لبه پرتگاه می‌برد
علاوه بر کاهش چشمگیر تولید محصولات کشاورزی، تحریم نفت و گاز روسیه از سوی غرب، اروپا را وارد بحران جدیدی می‌کند. افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۰ دلار در هر بشکه معادلات تجاری جهان را بهم ریخته است. قیمت جهانی نفت ممکن است تا تابستان امسال به ۲۴۰ دلار در هر بشکه نیز برسد. افزایش قیمت سوخت طبیعتاً باعث افزایش هزینه حمل و نقل در آمریکا می‌شود. آمریکای حال حاضر با یک طوفان شدید اقتصادی در تابستان پیش رو دست و پنجه نرم خواهد کرد.

اوایل این هفته، لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا آشکارا اعلام کرد که سیاست ایالات متحده این است که ارتش روسیه را از طریق کمکی که به اوکراین ارائه می‌کند، «تضعیف» کند.

حامیان این سیاست، از ورود جنگ به بن بست بسیار خوشحال می‌شوند، زیرا بر این باورند که چنین وضعیتی در بلندمدت به روسیه آسیب می‌زند و ظرفیت تهاجمی آن‌ها را کاهش می‌دهد. اما دنیل دیویس این رویکرد دولت بایدن را مخرب می‌داند. به باور او، آمریکا به جای دمیدن در آتش درگیری‌ها باید آتش افروزی در منطقه را هر چه زودتر خاتمه دهد. تداوم جنگ، رنج مردم را افزایش می‌دهد و در عین حال راه‌های موجود برای حل منازعه را می‌بندد. تداوم جنگ همچنین روند صعودی قیمت جهانی نفت و مواد غذایی را شتاب می‌بخشد و رکود شدیدی را به وجود می‌آورد.

این تحلیلگر آمریکایی در پایان گزارشش تاکید می‌کند که زمان تغییر فرا رسیده است. سران آمریکا، اروپا و ناتو اگر برای پایان دادن به جنگ تأکید و تلاش کنند، در اصل در حق شهروندان خود لطف کرده اند. مقامات آمریکایی و اروپایی باید به این درک برسند که ادامه جنگ به ضرر شهروندان کشور‌های خودشان است و تلاش برای تضعیف روسیه، بیشتر از مسکو به منافع آن‌ها آسیب می‌رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
جنگ اکراین به تمام دنیا آسیب خواهد زد و بیشترین صدمات را مسلما کشورهایی که مستقیما در نبرد هستند یعنی اکراین و سپس روسیه خواهند دید...