دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ - 3 Jun 2024
 
۰

۲۰ وب سایت آموزشی که هر مهندس مکانیک باید بشناسد

يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 793245
۲۰ وب سایت آموزشی که هر مهندس مکانیک باید بشناسد
یک تصور اشتباه درباره رشته مهندسی مکانیک این است که متخصصان این حوزه صرفاً باید با نرم‌افزار اتوکد آشنایی داشته باشند. شاید تا چند سال قبل این موضوع درست به نظر می‌رسید؛ اما امروز که تکنولوژی‌های پیچیده‌ای به وجود آمده‌اند و ساخت و تولید تبدیل به صنعتی بسیار تخصصی شده است، دیگر نرم‌افزارهای قدیمی به‌تنهایی نمی‌توانند نیاز مهندسان مکانیک را در بهبود کارشان برطرف کنند. به همین دلیل آن‌ها باید از ابزارها، مراجع آموزشی و سایت‌های مختلفی که در حوزه مکانیک، ساخت و تولید، انتقال حرارت و ... وجود دارند بهره‌مند شده و دانش خود را به‌روز کنند. در این مطلب قصد داریم ۲۰ وب سایت آموزشی که هر مهندس مکانیک باید بشناسد را به شما مخاطبان عزیز معرفی کنیم.

مهم‌ترین ابزارهای آنلاین برای مهندسان مکانیک

از جمله سایت های مفید مهندسی مکانیک که ابزارهای کاربردی را برای متخصصان این حوزه فراهم کرده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • Engineers Edge

سایت GrabCAD

این سایت یکی از بهترین منابع برای یافتن مدل‌های 3D جهت مدل سازی و ساخت قطعات مونتاژی است. علاوه بر این آموزش‌های زیادی هم در آن وجود دارد که به مهندسان کمک می‌کند از تمام مزایای نرم‌افزارهای CAD بهره‌مند شوند. در این سایت افراد رندرها و مدل‌های طراحی‌شده خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای ایده گرفتن جهت ایجاد طرح‌های جدید، حتماً از این سایت کمک بگیرید.
همچنین در این سایت انجمن‌های گفتگویی تعریف شده‌اند که فضایی را جهت تبادل ایده و دانش با سایر مهندسان فراهم می‌کنند.

سایت Traceparts

این سایت هم برای دانلود فایل‌های CAD مناسب است. البته در مقایسه با سایت GrabCAD، این سایت بیشتر روی طراحی قطعات استاندارد متمرکز است. پس اگر به دنبال طراحی شافت کلید، انواع یاتاقان و پیچ هستید، می‌توانید از این ابزار کمک بگیرید.

سایت Engineers Edge

این سایت باوجود ظاهر و طراحی ساده، بسیار کاربردی بوده و به مهندسان مکانیک در زمینه اصول پایه مهندسی، مواد، کاربرد مواد و طراحی قطعات کمک می‌کند. در Enginners Edge انواع ماشین حساب تخصصی برای اجرای تحلیل‌های مهندسی وجود دارد. همچنین این سایت ویدیو آموزشی نیز در زمینه روش‌های مختلف تولید و نحوه کار با ماشین‌آلات منتشر می‌کند که به شما توصیه می‌کنیم حتماً به این بخش سر بزنید.

سایت Matweb

این سایت مرجع آنلاین اطلاعات مربوط به مواد مختلف بوده و تمام انواع مواد از فلزات گرفته تا پلاستیک‌ها و روان‌کننده‌ها را در بر می‌گیرد. شما می‌توانید در این مرجع، نام انواع مختلف مواد را جستجو کرده و مشخصات آن‌ها را مطالعه کنید. علاوه بر اطلاعات عددی ارائه‌شده، شما می‌توانید مثال‌های کاربردی و توضیحات اضافه‌ای را نیز درباره هرکدام از این مواد به دست آورید.

بهترین سایت‌های آموزشی مهندسی مکانیک

سایت‌های آموزشی متعددی وجود دارند که به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مکانیک کمک می‌کنند. از جمله مهم‌ترین سایت‌های آموزشی مفید برای شاغلین این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • MIT Online Courses
    How Stuff Works
    Access Engineering Librar
    Interesting Enginnering
این سایت همان‌طور که از اسم آن مشخص است برای آموزش تخصصی در حوزه مکانیک طراحی شده است. محتواهایی که در این سایت منتشر شده‌اند به‌روز، جذاب و مرتبط هستند. همچنین مقالات زیادی نیز ویژه دانشجویان مکانیک در این سایت منتشر شده است که به آن‌ها در رفع نیازهای آموزشی و پاس کردن امتحانات هم کمک خواهند کرد.
بخش دیگری که در این سایت دیده می‌شود «پروژه‌ها» است. در این بخش می‌توانید پاسخ سؤالات خود را که در حین کار برایتان به وجود می‌آید، پیدا کید. به‌خصوص اگر در حال کار کردن روی پروژه طراحی کاملاً جدیدی هستید، این بخش می‌تواند برایتان مفید واقع شود.

سایت Coursera

اگر می‌خواهید مطالب جدیدی یاد بگیرید، دانش قبلی خود را به‌روز کنید یا حتی قصد دارید برای آماده‌کردن یک ارائه دانشگاهی خود را آماده کنید، کورسرا در خدمت شماست! بسیاری از آموزش‌های ارائه‌شده در کورسرا رایگان و البته به زبان انگلیسی هستند. شما می‌توانید دوره‌های مدنظر خود را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه «Audit» آن‌ها را به‌رایگان تماشا کنید. همچنین می‌توانید به کمک گزینه «Financial Aid» کمک‌هزینه مالی از کورسرا دریافت کرده و دوره‌ها را همراه با مدرک پایان دوره تماشا کنید.
منابع آموزشی در کورسرا متنوع هستند. شما با عضویت در این سایت می‌توانید به آموزش‌های دانشگاه‌ها و کمپانی‌های برتر بین المللی مثل Autodesk دسترسی پیدا کنید. بسیاری از کارفرماها هنگام استخدام افراد به دوره‌های آموزشی گذرانده شده و توانایی استفاده از دانش در عمل توجه می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از ارسال رزومه برای آگهی استخدامی، رزومه خود را به‌روز کنید. (کلیک برای مشاهده ی بیشتر آگهی ها)

سایت MIT Online Courses

در دنیای مهندسی، MIT یکی از منابع آموزشی پیشرو است. شما می‌توانید به کمک این سایت به طیف وسیعی از ویدئوهای آموزشی و سایر منابع آموزشی دسترسی پیدا کنید. اگرچه خیلی از آموزش‌های این سایت قدیمی هستند، اما در مهندسی مکانیک این مسئله چندان اهمیتی ندارد. برای مثال استفاده از کتاب‌های طراحی دهه ۶۰ میلادی می‌تواند کاربردی باشد؛ چرا که بیشتر اطلاعات ارائه‌شده مربوط به اصول فیزیک و ثابت هستند.

سایت edX

یکی دیگر از سایت‌هایی که در زمینه‌های بسیار متنوعی ویدئوهای آموزشی ارائه می‌کند، edX است. Cornell، Harvard و ... از جمله مراجع معتبر آموزشی در این سایت هستند. برخی دوره های آموزشی پرطرفدار در edX عبارت‌اند از:
  • A hands-on introduction to engineering simulations by Cornell
    Analysing data with Python by IBM
    The iterative innovation process by MIT
خیلی از دوره های آموزشی ارائه‌شده در این سایت رایگان بوده و شما می‌توانید در هر زمانی به آن‌ها دسترسی داشته باشید البته دریافت مدرک پایان دوره این آموزش‌ها، پولی است.

سایت Bookboon

این سایت به شما این امکان را می‌دهد که به تعداد بسیار زیادی کتاب مهندسی رایگان دسترسی داشته باشید. به شما پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک بار به این سایت سر زده و کتاب‌های موردنیاز خود را جستجو کنید. برای این کار تنها کافی است در سایت ثبت‌نام کرده و به‌رایگان به منابع آموزشی متنی دسترسی پیدا کنید.

سایت ASME

سایت انجمن مهندسی مکانیک آمریکا (به‌اختصار: ASME) دارای اطلاعات مفید بی‌شماری در زمینه‌های مختلف است. بخش منابع (Resources) در این سایت شامل مطالب کاربردی درباره مهندسی مکانیک و سایر زمینه‌های مرتبط است. بخش مهم دیگر در سایت ASME «Editorial» است. در این بخش تعداد زیادی مقاله منتشر شده است که درباره آینده صنعت تولید و مهندسی مکانیک صحبت می‌کنند.

سایت eFunda

این سایت یک مرجع فوق‌العاده و مفید برای دانشجویان مهندسی مکانیک است. هزاران مطلب آموزشی، معادلات و فرمول‌های کاربردی، محاسبه‌گرهای رایگان و انجمن‌های گفتگو و تبادل نظر در این سایت در دسترس کاربران قرار دارد. همچنین امکان عضویت در این سایت نیز وجود دارد که البته رایگان نبوده و مبلغ آن ۱۰ دلار است. اعضای سایت می‌توانند به امکانات بیشتری نظیر محاسبه‌گرهای پیشرفته، فرایندهای مهندسی، راهنماهای طراحی، تبدیل واحدها و ... دسترسی پیدا کنند. در eFunda شما می‌توانید به منابع دانشگاهی متعددی دسترسی پیدا کرده و روند یادگیری خود را سرعت ببخشید.

سایت How Stuff Works

این انتشارات آنلاین تنها در زمینه مهندسی فعالیت نکرده و به بررسی حوزه‌های دیگری نظیر مالی، سبک زندگی، فرهنگ و سرگرمی نیز می‌پردازد. همان‌طور که از اسم این سایت مشخص است، فعالیت اصلی آن در زمینه توضیح نحوه کارکرد اشیای پیرامون ما در جهان است.

سایت Eng-Links

این سایت مرجعی قدرتمند از ابزارها، محاسبه‌گرها، نمودارها، لینک‌های منابع مهم و هزاران صفحه اطلاعات درباره نرم‌افزارهای مهندسی است. اگر به دنبال مرجع مهندسی هستید که به‌صورت روزانه مطالعه کنید، Eng links یک گزینه بسیار مناسب است؛ چرا که این سایت لینک مقالات مربوط به ۱۰ تا از بهترین نشریات مهندسی را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. فعالیت‌های اصلی این سایت را می‌توان به سه دسته آموزش، منابع اینترنتی و کارگاه‌ها تقسیم‌بندی کرد.

سایت Access Engineering Library

فرقی ندارد در کدام شاخه مهندسی در حال تحصیل هستید، در کتابخانه مهندسی آنلاین Access می‌توانید به هزاران کتاب، فیلم آموزشی و ابزار مهندسی دسترسی داشته باشید. علاوه بر رشته مکانیک، منابع آموزشی مختلفی در حوزه‌های انرژی، صنایع، الکترونیک و ... در این سایت موجود بوده و می‌توانند به شما کمک کنند.

سایت iMechanica

در این سایت مهندسان می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند انتقال آزاد دانش در iMechanica به‌صورت رایگان انجام شده و شما می‌توانید به منبع عظیمی از اطلاعات موجود و دانش سایر متخصصان دسترسی پیدا کنید.

سایت Instructables

در این سایت (درست مانند GrabCAD که قبلاً بررسی کردیم) متخصصان و مهندسان گرد هم آمده و طراحی‌های خود را با هم به اشتراک می‌گذارند. البته یک تفاوت کوچک با GrabCAD وجود دارد و آن هم این است که در این سایت، افراد به جای طراحی‌های CAD، پروژه‌های واقعی را به اشتراک می‌گذارند.
اگر می‌خواهید مطالب جدیدی یاد بگیرید و در پروژه‌های مختلف از اطلاعات خود استفاده کنید، Instructables منبع خوبی است. در این سایت صرفاً چند عکس از پروژه‌ها منتشر نشده است؛ بلکه راهنمای گام‌به‌گام اجرای آن‌ها نیز آورده شده است.
موضوع پروژه‌ها متنوع بوده و از باغبانی تا مهندسی مکانیک و برق را شامل می‌شود. علاوه بر این کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی نیز در دسترس مخاطبان قرار دارد. به کمک این آموزش‌ها می‌توانید مطالب را از مبتدی یاد گرفته و سپس دانش خود را در پروژه‌های واقعی پیاده کنید.

یوتیوب

وقتی درباره وب سایت‌های آموزشی که هر مهندس مکانیک باید بشناسد صحبت می‌کنیم، نباید از یوتیوب غافل شویم. این پلتفرم امکان اشتراک‌گذاری دانش را در اختیار همه افراد قرار داده است. در میان انواع ویدئوهای سرگرم‌کننده، می‌توان کانال‌های آموزشی پیدا کرد که برای شروع یادگیری، عالی هستند.
از جمله بهترین کانال‌های یوتیوب در حوزه مهندسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • Interesting Engineering
    How It’s Made
    Engineering Explained

سایت Reddit

این سایت مشهور، بزرگ‌ترین انجمن‌های گفتگو را در اختیار افراد قرار داده است. افراد حاضر در این انجمن‌ها افکار و ایده‌های خود را در زمینه‌های مختلف مهندسی با هم به اشتراک می‌گذارند. شما می‌توانید سؤالات خود را در انجمن‌ها بپرسید و پاسخ آن را از کاربران دریافت کنید.

سایت Interesting Enginnering

این سایت، یکی از محبوب‌ترین سایت‌های مهندسی است که محتواهای آن در قالب اخبار دنیای مهندسی، آینده تکنولوژی و ویدئوهای جذاب منتشر می‌شود. اگرچه برخی مطالب منتشرشده گاهی از حوزه تکنولوژی فراتر می‌روند، اما در مجموع این سایت می‌تواند برای افرادی که ذهنیت مهندسی دارند بسیار کارآمد باشد.

جمع‌بندی

تعداد منابع آنلاین و معتبر ویژه مهندسان مکانیک، بسیار زیاد است. روشن است که سایت‌های گفته‌شده تنها برخی از منابع موجود و در دسترس هستند و هنوز هم می‌توان سایت‌های زیادی را معرفی کرد که دوره‌های آموزشی رایگان، ویدئو و اخبار منتشر می‌کنند. البته بسیاری از این سایت‌ها تنها به مهندسی مکانیک نپرداخته و مطالب متنوعی را از حوزه‌های مختلف مهندسی گردآوری می‌کنند.
ما در این مقاله تلاش کردیم به مهم‌ترین منابع در دسترس و رایگان برای مهندسان مکانیک اشاره کنیم. با گسترش استفاده از اینترنت و سرعت رشد علم در جهان، مهندسان باید بتوانند هر روز مطالب جدیدی آموخته و خود را به‌روز نگه دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود از برنامه ریزی برای مراجعه روزانه به این منابع و ارتقای سطح دانش خود غفلت نکنید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *