جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

لیستی از ۱۵ مخفف رایج انگلیسی که بهتر است بدانید

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب: 790625
در این مقاله لیستی از 15مخفف آورده‌ایم؛ درباره عبارت کامل آن‌ها، معنی عبارات و موقعیت استفاده از این مخفف‌ها هم توضیح می‌دهیم. اگر مسیر یادگیری زبان انگلیسی هستید، قطعاً با این مخفف‌ها مواجه می‌شوید؛ بنابراین بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.
لیستی از ۱۵ مخفف رایج انگلیسی که بهتر است بدانید
مخفف‌ها یا کلمات اختصار همانطور که می‌دانید نسخه کوتاه شده عبارات و کلمات هستند و در زبان انگلیسی گاهی اوقات به نقطه ختم می‌شوند. (مثل adj. که مخفف کلمه adjective به معنای صفت است.)

کلمات اختصار و مخفف‌ها ابزارهای کوچک و جالبی هستند که گفتگو، چت و به صورت کلی ارتباط نوشتاری را سریعتر و سرگرم‌کننده‌تر می‌کنند، به خصوص زمانی که دارید با یک گوشی هوشمند لمسی تایپ می‌کنید!

در این مقاله لیستی از15  مخفف آورده‌ایم؛ درباره عبارت کامل آن‌ها، معنی عبارات و موقعیت استفاده از این مخفف‌ها هم توضیح می‌دهیم. اگر مسیر یادگیری زبان انگلیسی هستید، قطعاً با این مخفف‌ها مواجه می‌شوید؛ بنابراین بهتر است با آن‌ها آشنا شوید.
 

1. ASAP

ASAP مخفف عبارت As soon as possible است. هر وقت به این عبارت و یا مخفف آن برخوردید به معنی این است باید کارتان را هر چه سریعتر، فوری و در اسرع وقت انجام دهید. این کلمه مخفف رو اغلب در ایمیل‌های کاری و تجاری خواهید دید.
 

2. AM/PM

AM و PM هر دو مخفف اصطلاحات لاتین هستند که به زمان خاصی در روز اشاره دارند. AM مخفف عبارت ante meridiem، به معنای پیش از ظهر و PM مخفف عبارت لاتین post meridiem است که به هر زمانی بعد از ظهر اشاره دارد.
 

برای مثال در زبان فارسی به 5 AM، 5 صبح و به 5 PM، 5 بعدازظهر می‌گوییم. این دو کلمه اختصار، زمانی که ساعت به صورت 24 ساعته تنظیم شده باشد، کاربردی ندارند!

نکته 1: قبل از این دو کلمه مخفف: AM  و PM، در متون رمسی باید اعداد را به صورت رقم بیاورید نه حروف!

نکته 2: این دو مخفف با حروف کوچک و به صورت a.m. و p.m. هم نوشته می‌شوند.
 

3. LMK

LMK مخفف عبارت Let me know است. این عبارت رسمی نیست، پیشنهاد می‌کنیم از این عبارت در ایمیل‌ها و گفتگوهای دوستانه استفاده کنید.

معنای این عبارت به من اطلاع دهید، من را در جریان بگذارید است، می‌توانید از عبارت در پایان یک متن استفاده کنید زمانی منتظر تأیید چیزی هستید یا از طرف مقابل می‌خواهید برای شما اطلاعات بیشتری ارسال کند.
 

4. BRB

BRB مختصرشده عبارت BE right back است، به معنی همین الآن برمی‌گردم، چند لحظه منتظر بمانید. از این عبارت در چت زمانی استفاده می‌شود که لازم است چند دقیقه به کاری برسید و چت کردن را متوقف کنید.
 

5. DOB

در نگاه اول کلمه DOB شبیه به مخفف اسم یک دارو یا یک ماده شیمیایی عجیب به نظر میرسید اما در واقعیت این کلمه مخفف عبارت Date of birth، به معنی تاریخ تولد است! 🎈🎂

این کلمه مخفف عموماً در فرم‌های رسمی که نیاز است تاریخ تولدتان را در آن وارد کنید، می‌بینید.

 

6. IMO

IMO مخفف عبارت in my opinion است، در فارسی از به نظر من، به عنوان معادل این عبارت استفاده می‌کنیم. اگر حرف H به این کلمه مخفف اضافه شود، کلمه IMHO که مخفف عبارت in my humble opinion است که می‌توانیم آن را به صورت به نظر بنده حقیر ترجمه کنیم!

همانطور که مشخص است از این دو کلمه مخفف باید زمانی استفاده کنید که می‌خواهید نظراتتان را بیان کنید.

بهتر است بدانید که IMO یک کلمه عامیانه است و به صورت گسترده در متون رسمی و حرفه‌ای استفاده نمی‌شود.
 

7. n/a

n/a یا N/A مخفف عبارت‌های not applicable، not available و no answer است. این عبارات به ترتیب به معنای، قابل اجرا نیست، در دسترس نیست و بدون جواب، هستند.

اگر زمانی که یک فرم را پر می‌کنید به موردی برخوردید که جوابی برای سوالی که پرسیده شده ندارید، از این کلمه مخفف استفاده کنید تا نشان دهید که اطلاعات خواسته را ندارید یا نمی‌خواهید آن‌ها را وارد کنید.

پیش‌نیاز ترجمه کردن متون تسلط کامل به جنبه‌های مختلف زبان مبدأ و مقصد، مثل: قواعد زبان، فرهنگ‌ها، معنای اصطلاحات و مخخف کلمات است. هر کسی برای تبدیل شدن به یک مترجم حرفه‌ای نیاز به مطالعه بسیار زیاد و ترجمه کردن متون مختلف به صورت مستمر دارد. احتمالاً به این نتیجه رسیده باشید که ترجمه کردن متون کار هر کسی نیست.

ترنسیس مجموعه‌ای از 5000 مترجم حرفه‌ای و آزموده است، که متون شما را با بالاترین کیفیت و منصفانه‌ترین قیمت ترجمه می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم ترجمه تخصصی متون خود را به این متخصصان بسپارید. روی لینک بالا کلیک کنید و به سادگی سفارش ترجمه‌تان را ثبت کنید.
 

8. aka

aka مخفف عبارت Also known as است، از این کلمه برای اشاره به کسی یا چیزی استفاده می‌شود که چندین اسم مختلف (لقب، اسم مستعار و ...) داشته باشد. مثلاً پروفسور حسابی aka پدر علم فیزیک ایران!
 

9. IDK

IDK مخفف عبارت I dont know به معنی نمیدانم است، این عبارت در ارتباطات غیررسمی و چت‌های دوستانه استفاده می‌شود. همطینطور هیچ قانون خاصی در مورد اینکه کلمه را باید با حروف بزرگ یا حروف کوچک نوشت وجود ندارد.
 

10.     ETC

ETC مخفف عبارت Et cetra است. این عبارت به زبان لاتین است و Et به معنای و، بخش دوم آن Cetra به معنی ادامه، بقیه است. از کلمه etc. در انتهای لیست استفاده می‌شود؛ زمانی که نمی‌خواهید همه موارد را یک یک نام ببرید. معادل این مخفف در زبان فارسی وغیره است.
 

11.     E.g.

E.g. مخفف عبارت لاتین exempli gratia به معنی برای مثال است. این کلمه قبل از مورد یا مواردی که قرار است به عنوان مثال استفاده شوند، بیاورید.
 

12.     TBH

TBH مخفف عبارت to be honest است، این عبارت همان راستش را بخواهید، حقیقتش را بخواهید در فارسی است. این کلمه هیچ کاربردی در متون رسمی ندارد و از آن فقط در ارتباطات دوستانه‌تان استفاده کنید.
 

13.     TBC

TBC مخفف عبارت to be confirmed و معنای آن در دست تایید است. از این عبارت زمانی استفاده می‌شود، که بخواهند بگویند خبری هنوز کاملا تایید نشده، یا در مورد مسئله‌ای هنوز کاملاً تصمیم‌گیری نشده است.
کمی بالاتر درباره انتخای مترجم و سایت ترجمه خوب اصرار داشتیم و احتمالاً تعجب کردید که چرا؟

به یک دلیل ساده! کیفیت ترجمه متون شما برای ما اهمیت دارد. ترجمه متون حقوقی همانطور که اسمش هم مشخص است کاری ترسناک، سخت و دهشتناک است! 😄

پیشنهاد می‌کنیم که در مورد کیفیت ترجمه متون تخصصی حقوقی خود ریسک نکنید و کار را به کاردان یعنی مترجمان حقوقی ترنسیس بسپارید. روی لینک کلیک کنید و نمونه ترجمه مترجمان ترنسیس را ببینید.
 

14.     NBD

NBD مخفف عبارت no big deal است، برای معادل این کلمات می‌توانید از عبارات مسئله خاصی نیست، مهم نیست، استفاده کنید.
 

15.     IRL

IRL مخفف عبارت in real life است، یعنی در زندگی واقعی. این مخفف را زمانی استفاده کنید که اتفاقی را از چیزهایی که در بازی‌ها و فیلم‌ها اتفاق می‌افتد جدا کنید.
 

در آخر ...

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و آشنایی با این 15 مخفف در آینده برایتان مفید باشد. مشتاقانه منتظر کامنت‌های شما هستیم. 😊
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *