جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

تلخ‌ترین و جنجالی‌ترین صعود ایران به جام جهانی +فیلم

يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 790144
تیم ملی فوتبال ایران در ۶ دوره صعود به مسابقات جام جهانی فوتبال با اتفاقات مختلف و متنوعی توانسته به این رقابت‌ها راه پیدا کند.
تلخ‌ترین و جنجالی‌ترین صعود ایران به جام جهانی +فیلم
به گزارش جهان نيوز، تیم‌ملی فوتبال ایران در چارچوب هفته هفتم مرحله نهایی انتخابی جام جهانی فوتبال روز پنج‌شنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف عراق رفت. این دیدار از ساعت ۱۸ آغاز شد و در نهایت با تک گل مهدی طارمی در دقیقه ۴۸ با نتیجه یک بر صفر به سود ایران به پایان رسید.

با این نتیجه ایران ۱۹ امتیازی شد و با دو امتیاز اختلاف نسبت به کره جنوبی رده دومی و ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به امارات رده سومی در صدر جدول رده‌بندی گروه B قرار گرفت و صعودش به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را قطعی کرد.

تیم ملی فوتبال ایران با این صعود توانست سریع‌ترین صعود خود را در تاریخ رقابت‌های جام جهانی برای خود به ثمر برساند و از این حیث اسکوچیچ و شاگردانش توانستند تاریخ‌سازی کنند. ملی‌پوشان تا پایان مسابقات انتخابی جام جهانی، ۳ بازی دیگر در پیش دارند و این در حالی است که صعود یوزهای ایرانی به جام جهانی قطعی شده است.

صعود ایران به جام جهانی باعث شد سری به صعودهای تیم ملی ایران در رقابت‌های جام جهانی بزنیم. ملی‌پوشان در ۶ دوره صعود به مسابقات جام جهانی فوتبال با اتفاقات مختلف و متنوعی توانسته به این رقابت‌ها راه پیدا کند.

 ۱۹۷۸؛ اولین صعود
 

شاگردان حشمت مهاجرانی با صدرنشینی مطلق و پیروزی در همه بازی‌های دور اول مرحله انتخابی جام جهانی، به مرحله نهایی این مسابقات راه پیدا کردند. ملی‌پوشان در دور نهایی با تیم‌های کره جنوبی، استرالیا و هنگ کنک رقابت کردند. تیم ملی ایران تا هفته ششم مسابقات با ۱۰ امتیاز در صدر جدول این گروه قرار داشت و با کره جنوبی ۳ امتیاز فاصله داشت و با پیروزی یا کسب نتیجه تساوی در هفته هفتم بلیت سفر خود را به آرژانتین قطعی می‌کرد که در نهایت هم ایران با پیروزی مقابل استرالیا توانست اولین صعود را به جام جهانی رقم بزند.

در این بازی‌ها هر پیروزی ۲ امتیاز محاسبه شده است.
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
ایران ۶ ۲ ۰ ۹ ۱۴
کره جنوبی ۳ ۴ ۱ ۴ ۱۰
کویت ۴ ۱ ۳ ۵ ۹
استرالیا ۳ ۱ ۴ ۳ ۷
هنگ کنگ ۰ ۰ ۸ ۲۱- ۰

۱۹۹۸؛ سخت‌ترین صعود
 

 
ملی‌پوشان در دور اول رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ با ۵ پیروزی و یک تساوی به دور نهایی این مسابقات راه پیدا کردند. ایران در مرحله نهایی این مسابقات با تیم‌های عربستان، چین، قطر و کویت همگروه بود و مثل دوره‌های گذشته در هر گروه، تیم صدرنشین، مستقیم به جهانی صعود می‌کرد و تیم‌های دوم راهی پلی‌آف می‌شدند. ملی‌پوشان با کسب ۱۲ امتیاز و قرار گرفتن در رتبه دوم گروه راهی پلی‌آف شدند.
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
عربستان ۴ ۲ ۲ ۲ ۱۴
ایران ۳ ۳ ۲ ۵ ۱۲
چین ۳ ۲ ۳ ۳- ۱۱
قطر ۳ ۱ ۴ ۳- ۱۰
کویت ۲ ۲ ۴ ۱- ۸

ایران در مرحله پلی‌آف مسابقات به تیم ژاپن برخورد کرد و در این بازی هم نتوانست مستقیما به جام جهانی ۹۸ فرانسه صعود کند و ۳ بر ۲ شکست خورد. در ادامه کار ملی‌پوشان به پلی‌آف بین‌کنفدراسیون‌ها رسید و ملی‌پوشان در مجموع دو بازی رفت و برگشت و به یادماندنی مقابل استرالیا موفق شدند حریف خود را شکست دهند و پس از سال‌ها دوری برای دومین بار به جام جهانی صعود کنند.

۲۰۰۶؛ تلخ‌ترین صعود


شاگردان برانکو ایوانکوویچ با ۵ پیروزی و یک تساوی در دور دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۰۶ به مرحله نهایی رسیدند و در دور نهایی مقابل تیم‌های ژاپن، بحرین و کره‌شمالی صف‌آرایی کردند. تیم ملی ایران در هفته پنجم این مسابقات توانست با تک گل محمد نصرتی، مقابل تیم بحرین پیروز شود و بلیت مسابقات جام جهانی آلمان را برای خود رزرو کند. ملی‌پوشان در هفته آخر مقابل ژاپن، ۲ بر یک شکست خوردند و فرصت صدرنشینی در این گروه را از دست دادند.

دیدار رفت ایران برابر ژاپن با یک اتفاق تلخ همراه بود؛‌ ازدحام جمعیت و مشکلاتی که در ورزشگاه آزادی وجود داشت باعث کشته و مجروح شدن ده‌ها هوادار تیم ملی شد.
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
ژاپن ۵ ۰ ۱ ۵ ۱۵
ایران ۴ ۱ ۱ ۴ ۱۳
بحرین ۱ ۱ ۴ ۳- ۴
کره شمالی ۱ ۰ ۵ ۶- ۳

۲۰۱۴؛ جنجالی‌ترین صعود


شاگردان کارلوس کی‌روش کار خود را در مرحله اول انتخابی جام جهانی با رقابت مقابل مالدیو آغاز کردند و با ۵ گل این تیم را شکست دادند. ملی‌پوشان در مرحله دوم این مسابقات با ۱۲ امتیاز و صدرنشینی در گروه خود به دور نهایی انتخابی جام جهانی صعود کردند. یوزهای ایرانی در دور نهایی با تیم‌های کره جنوبی، قطر، ازبکستان و لبنان همگروه شدند. گره کار از جایی آغاز شد که تیم ملی ایران مقابل ازبکستان در ورزشگاه آزادی شکست خورد و برای صعود به جام جهانی، نیاز داشت که ۳ بازی باقی‌مانده خود را در این مرحله با پیروزی پشت سر بگذارد.

شاگردان کی‌روش ابتدا برابر قطر یک بر صفر پیروز شدند و در ادامه در ورزشگاه آزادی لبنان را با ۴ گل مغلوب کردند. این اتفاق باعث شد همه نگاه‌ها به بازی ایران و کره‌جنوبی باشد. تک گل رضا قوچان‌نژاد در این بازی باعث شد ایران به دراماتیک‌ترین شکل ممکن به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل صعود کند.

مشت‌های گره کرده کی‌روش در خلال بازی با کره جنوبی و نیز پس از صعود تیم ملی به جام جهانی مورد اعتراض کره‌ای‌ها قرار گرفت و تا مدت‌ها نقل محافل ورزشی داخل و خارج ایران بود.
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
ایران ۵ ۱ ۲ ۶ ۱۶
کره جنوبی ۴ ۲ ۲ ۶ ۱۴
ازبکستان ۴ ۲ ۲ ۵ ۱۴
قطر ۲ ۱ ۵ ۸- ۷
لبنان ۱ ۲ ۵ ۹- ۵

۲۰۱۸؛ آسان‌ترین صعود


ملی‌پوشان در مرحله دوم مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ با ۶ پیروزی و ۲ تساوی موفق شدند بار دیگر به مرحله نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کنند. ایران در مرحله نهایی با تیم‌های ازبکستان، کره جنوبی، ازبکستان، ‌سوریه، چین و قطر صف‌آرایی کرد. ایران در ۲ بازی مانده پایان مسابقات توانست صعود خود را به جام جهانی قطعی کند و در ورزشگاه آزادی با پیروزی مقابل ازبکستان توانست جشن صعود برپا کند. شاگردان کی‌روش همچنین می‌توانستند برای اولین بار بدون گل خورده به جام جهانی صعود کنند اما مقابل سوریه ۲ گل دریافت کردند تا این رکورد به ثبت نرسد.
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
ایران ۶ ۴ ۰ ۸ ۲۲
کره جنوبی ۴ ۳ ۳ ۱ ۱۵
سوریه ۳ ۴ ۳ ۱ ۱۳
ازبکستان ۴ ۱ ۵ ۱- ۱۳
چین ۳ ۳ ۴ ۲- ۱۲
قطر ۲ ۲ ۷ ۷- ۷

۲۰۲۲؛ سریع‌ترین صعود


تیم ملی ایران در رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر روزهای بسیار پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. برای اولین بار ملی‌پوشان در مرحله دوم این مسابقات به گره سختی برخوردند. سفیدپوشان ایرانی در این گروه با تیم‌های کامبوج، عراق، بحرین و هنگ‌کنگ همگروه بودند. شکست شاگردان ویلموتس مقابل تیم‌های عراق و بحرین کار ایران را برای صعود بسیار سخت کرد. در ادامه ویلموتس برکنار شد و اسکوچیچ جای این مربی را در تیم ملی گرفت. تیم ملی ایران در ادامه توانست تمام بازی‌های باقی مانده خود را در این گروه با پیروزی پشت سر بگذارد و به دور نهایی صعود کند.

تیم ملی در دور نهایی با تیم‌های ایران، کره جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان همگروه شد. شاگردان اسکوچیچ در حالی که ۳ بازی باقی مانده تا پایان انتخابی جام جهانی در پیش دارند، در بازی مقابل عراق موفق شدند یک بر صفر پیروز شوند و صعود خود را به جام جهانی قطعی کنند. با کسب این نتیجه، سریع‌ترین صعود تیم ملی ایران به جام جهانی رقم خورد.

جدول مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تا پایان هفته هفتم این مسابقات به شرح زیر است:
 
نام تیم برد مساوی باخت تفاضل امتیاز
ایران ۶ ۱ ۰ ۱۰ ۱۹
کره جنوبی ۵ ۲ ۰ ۷ ۱۷
امارات ۲ ۳ ۲ ۱ ۹
لبنان ۱ ۲ ۴ ۳- ۵
عراق ۰ ۴ ۳ ۷- ۴
سوریه ۰ ۲ ۵ ۸- ۲
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *