يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

راهنمای خرید بهترین نرم افزار CRM

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 787621
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری «Customer Relationship Management Software» که به اختصار CRM یا سی آر ام خوانده می‌شود، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا تعامل بهتری با مشتریان برقرار کنند. نرم افزار سی‌آرام تمامی فرایندهای بازاریابی، فروش و خدمات پس از فروش را به صورت یکپارچه پیش می‌برد و از اتلاف وقت و هزینه در روند این فرایندها جلوگیری می‌کند.

ضرورت استفاده از نرم افزار CRM
طبق تحقیقات سال‌های اخیر، مشاغلی که از نرم افزار سی‌آر ام استفاده کرده‌اند، روند رو به رشدی داشته‌اند. تا امروز کسب وکارهای بسیاری برای جذب مشتری، حفظ و بهبود ارتباط با مشتری از نرم افزار CRM بهره گرفته اند و این تعداد روز به روز بیشتر خواهد شد. می‌توان سی آر ام را با تلفن‌های همراه مقایسه کرد. گوشی‌های هوشمند طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته و با اقبال مشتریان روبه رو شده‌اند به نحوی که تصور زندگی بدون تلفن همراه ناممکن است. اغراق نیست اگر بگوییم چند سال آینده هیچ کسب و کاری بدون سی آر ام کار نخواهد کرد.
کسب و کارهای ایرانی هم از این قاعده مستثنا نیستند و برای گسترش روابط با مشتریان به نرم افزار CRM روی آورده اند.

با توجه به عرضه محصولات و خدمات متنوع و رقابت تنگاتنگ کسب وکارها، شکی نیست که خرید نرم افزار سی آر ام برای هر تجارتی سودمند خواهد بود اما در انتخاب CRM مناسب باید دقت کافی به خرج دهید. اگر در انتخاب سی آر ام اشتباه کنید نه تنها سرمایه و زمانتان تلف شده بلکه پس از مدتی استفاده از سی آر ام را کنار خواهید گذاشت چون به نتیجه مورد نظر نرسیده‌اید.

نرم افزار سی آر ام جایگزینی برنامه اکسل
برخی از کسب و کارهای کوچک محلی برای حفظ ارتباط با مشتریان و نگهداری اطلاعات آنان از روش‌های سنتی مانند یادداشت در سررسید یا دفترهای حسابداری استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها هنوز از نرم افزار اکسل استفاده می‌کنند. اما با افزایش تعداد مشتریان، دیگر دسترسی به اطلاعات سخت می‌شود و شیوه‌های مرسوم گذشته کارآیی نخواهند داشت. در ادامه برخی نقاط قوت سی آر ام و نقاط ضعف اکسل را بررسی می‌کنیم.
 
نقاط ضعف اکسل نقاط قوت CRM
نمی‌توان فهمید کدام کارمند با کدام مشتری در ارتباط بوده و چه خدماتی ارایه کرده است. تمامی مکالمات و مکاتبات با مشتری ثبت و ضبط می‌شود و می‌توان تمامی فعالیت‌های گذشته را مشاهده کرد.
اطلاعات در فایل‌های جداگانه ذخیره می‌شوند و برای جستجوی اطلاعات زمان زیادی صرف می‌شود. دسترسی به تمامی اطلاعات در کوتاه‌ترین زمان امکان پذیر است.
احتمال فراموش کردن فعالیت‌ها وجود دارد چون اعلان یادآور امکان پذیر نیست. فعالیت‌ها ثبت می‌شوند و در زمان پیگیری، یادآوری می‌شود.
وقت زیادی صرف وارد کردن اطلاعات، آماده کردن گزارش و تحلیل داده‌ها می‌شود. در وقت و انرژی بابت انجام فعالیت‌ها صرفه جویی می‌شود.
اطلاعات کلی از قبیل نام، نشانی و شماره تماس مشتری ذخیره می‌شود. تمامی جزییات مربوط به مشتری از جمله تاریخچه‌ی تماس‌ها و خریدهای قبلی ذخیره می‌شود.
 
 
مزایای نرم افزار CRM
به طور کلی سی آر ام کمک می‌کند تا ارتباط موثری با مشتریان فعلی خود حفظ کنید و مشتریان جدید جذب کنید. با استفاده از CRM پیگیری‌های انجام شده، در حال انجام و برنامه ریزی شده به راحتی قابل مشاهده و ارزیابی هستند. وظایف هر شخص تعریف شده و تصمیم گیرنده در هر شغل مشخص می‌شود. هر چه داده‌های بیشتری به نرم افزار بدهید، نتیجه مطلوب‌تری خواهید گرفت.

تمامی کارکنان یک سازمان از جمله فروشندگان، تیم ارزیابی و پشتیبانی همگی از مزایای نرم افزار CRM بهره خواهند برد، زیرا این نرم افزار چشم اندازی جامع از کل فرایند بازاریابی، فروش و پشتیبانی فراهم می‌سازد. از جمله مهم‌ترین مزایای نرم افزار CRM می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

-سازمان‌دهی و یکپارچه‌سازی
مهم‌ترین مزیت نرم افزار سی آر ام، سازمان‌دهی فعالیت‌های شرکت است. این ابزار، تمامی فعالیت‌های مربوط به مشتریان از قبیل تماس با مشتری، فرایند فروش، پیگیری و خدمات پس از فروش را مدیریت و سازمان‌دهی می‌کند.
این سازمان‌دهی و یکپارچگی منجر به نظم امور سازمان شده و با بهبود کیفیت خدمات باعث افزایش رضایت مشتریان می‌شود.

-افزایش مشتری و فروش بیشتر
نرم افزار سی آر ام ابزار قدرتمندی برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی می‌باشد. با ذخیره اطلاعات و ارزیابی الگوهای خرید، می‌توان رفتار مشتریان را درک، و مشتریان سودآور را شناسایی کرد. از این اطلاعات می‌توان در استراتژی‌های بازاریابی و فروش استفاده کرد.

-کاهش هزینه‌های بایگانی
با جمع آوری و ذخیره اطلاعات در سیستم سی آر ام، نه تنها دسترسی به اطلاعات آسان می‌شود، بلکه هزینه بایگانی اطلاعات که در روش‌های سنتی مرسوم بود، کاهش می‌یابد.

-کاهش هزینه‌های تبلیغات
نرم افزار سی آر ام کمک می‌کند تا بهترین روش‌های تبلیغاتی را شناسایی کنید، و با استفاده از اطلاعات مخاطبین فعلی، تبلیغات موثر طراحی کنید. در نرم افزار سی آر ام ، می‌توانید شیوه آشنایی مشتریان را وارد کنید تا تیم بازاریابی بتواند در تخصیص بودجه برای شیوه‌های تبلیغاتی، بهتر تصمیم بگیرد.

به علاوه، جلب رضایت مشتریان و ایجاد تجربه خرید خوب برای آنان، بهترین شیوه تبلیغاتی برای کسب و کار است زیرا مشتریان راضی در مورد تجربه خرید خود با دیگران صحبت می‌کنند و شما را به دوستان خود توصیه می‌کنند.

-شخصی سازی ارتباطات
امکانات متعدد نرم افزار سی آر ام در برقراری و حفظ ارتباط بلند مدت با مشتری موثر است. با استفاده از اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده‌ی سی آر ام می‌توانید به جزییات مربوط به هر مشتری دسترسی پیدا کنید و ارتباطی شخصی‌سازی شده با مشتریانتان برقرار کنید. مطالعات حاکی از آنست که شخصی‌سازی ارتباط در تصمیم خرید مشتریان نقش بسزایی دارد.

-تقسیم بندی مشتریان
از مهم‌ترین امکانات نرم افزار سی آر ام، امکان دسته‌بندی مشتریان است. می‌توان گفت هیچ سیستم دیگری به خوبی CRM از عهده این کار برنمی آید. تقسیم‌بندی مشتریان در لیست‌های مشخص به تیم‌های بازاریابی و فروش کمک می‌کند تا بدانند با چه کسی باید ارتباط برقرار کنند و از استراتژی هدفمندی برای فروش استفاده کنند.

-شروع کار با نرم افزار سی آر ام
راه‌اندازی نرم افزار سی آر ام و کار با آن ساده‌تر از انتظار شما خواهد بود، پس هیچ نگرانی به خود راه ندهید.
  • قدم اول: جمع‌آوری اطلاعات. ابتدا باید اطلاعات خود را وارد سیستم کنید. تیم پشتیبانی شرکت های پشتیبانی CRM، اولین بار این کار را به صورت رایگان برای شما انجام خواهد داد و در تمامی مراحل، راهنمای شما خواهد بود.
    قدم دوم: ایجاد فرایند فروش روی سیستم. فرایند فروش می‌تواند مشابه فرایند فروش سنتی باشد. شاید بتوانید برای ایجاد فرایند فروش هم از شرکت سی آر ام، مشاوره بگیرید.
    قدم سوم: آموزش کارکنان. تمامی کارکنان سازمان باید برای کار با نرم افزار آموزش ببینند. تیم پشتیبانی شرکت، در این مرحله نیز شما را یاری خواهد کرد.

    6 نکته در خرید CRM مناسب
  1. هدف شما از خرید CRM چیست؟
در نخستین قدم باید هدف خود را از خرید این نرم افزار مشخص کنید تا انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید. مهم‌ترین اهداف کسب و کارها از خرید سی آر ام عبارتند از: بهبود ارتباط با مشتریان، افزایش فروش، و ایجاد بانک داده‌ از مشتریان، سرنخ‌ها و جزئیات معاملات.
مطمئن شوید که هدفتان در واقع یک نیاز ضروری در کسب و کارتان است، نیازی که حذف شدنی نیست.
  1. کدام نوع CRM برای شما مناسب است؟
نرم افزارهای سی آر ام به دو نوع ابری و نصبی تقسیم می‌شوند. نرم افزارهای نصبی در سال‌های گذشته رایج بودند اما با پیشرفت روز افزون تکنولوژی، کاربران بسیاری به استفاده از نرم افزارهای ابری روی آورده‌اند. قبل از خرید سی آر ام، از مزایای هرکدام مطلع شوید و با آگاهی تصمیم‌گیری کنید.
  1. وکار شما به کدام امکانات CRM نیاز دارد؟
نرم افزارهای سی آر ام امکانات متعددی دارند اما به خاطر داشته باشید سازمان شما به تمام این امکانات نیازی ندارد و باید ویژگی‌هایی را انتخاب کنید که با تکنیک‌های فروش و بازاریابی‌تان تطابق دارد.
  1. CRM ساده‌تر است؟
نرم افزار سی آر ام باید ساده و کاربرپسند باشد. همه کارمندان سازمان باید کار با این نرم افزار را یاد بگیرند. به علاوه CRM اغلب در بخش فروش اجرا می‌شود که شلوغ‌ترین بخش سازمان است.
  1. کدام نرم افزار، پشتیبانی بهتری ارایه می‌کند؟
هرچقدر کار با CRM ساده باشد، باز هم شروع کار با مشکلاتی همراه خواهد بود و سوالات متعددی برایتان پیش خواهد آمد. هنگام انتخاب نرم افزار، به خدمات پشتیبانی دقت کنید.
  1. نسخه رایگان را امتحان کنید.
تا زمانی که از نرم افزار سی ار ام استفاده نکنید، از مزایا و معایب آن آگاه نخواهید شد. اغلب سی آر ام های ابری این امکان را به کاربر می‌دهند تا در یک دوره‌ی رایگان 15 تا 30 روزه از نرم افزار استفاده کنند. این فرصت را غنیمت بشمرید و سعی کنید با شیوه‌ی کار سیستم آشنا شوید.

نرم افزار CRM در حقیقت ابزار قدرتمندیست که راهکارهای منحصربفرد برای کسب رضایت مشتری و افزایش فروش ارایه می‌کند. اگر می‌خواهید کسب و کارتان پایدار بماند، باید با خواسته‌ها و نیازهای مشتریانتان همسو شوید و در این راستا بهره‌مندی از یک نرم افزار CRM بیش از پیش ضرورت دارد. پیشنهاد می‌کنیم با خرید نرم افزار سی آر ام از تمامی امکانات لازم جهت پیگیری و تعامل با مشتری بهره‌مند شوید.

منبع: تسنیم
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *