جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
روایت هفته دهم لیگ برتر؛

پیروزی سرخابی‌ها و شکست مدعیان/ یک حکم و تغییر جایگاه تیم‌های بالای جدول

يکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب: 785701
هفته دهم در حالی با کاهش حدود پنجاه درصدی گل‌ها نسبت به هفته گذشته به پایان رسید که خبر پیروزی انضباطی سه تیم برابر گل‌گهر و سقوط این تیم تا رتبه هشتم، در صدر اخبار فوتبال کشور قرار گرفت.
پیروزی سرخابی‌ها و شکست مدعیان/ یک حکم و تغییر جایگاه تیم‌های بالای جدول
گروه ورزشی جهان نيوز، ابراهیم جاگرانی: با برگزاری بازی‌های این هفته، لیگ بیست‌ویکم فوتبال کشور به یک‌سوم خود رسید اما همچنان تماشاگران از تماشای آن محرومند و نگاه‌شان به ادامه‌ی بازی‌هاست. هفته دهم در حالی با کاهش حدود پنجاه درصدی گل‌ها نسبت به هفته گذشته به پایان رسید که خبر پیروزی انضباطی سه تیم برابر گل‌گهر و سقوط این تیم تا رتبه هشتم، در صدر اخبار فوتبال کشور قرار گرفت.

ماجرا از این قرار بود که «فوتبال برتر» و محمدحسین میثاقیان مدتی پیش مدعی شد سندی برای چهار بازی ملی «اریک بوکوم باگناما»ی گابنی که شرط حضور بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران است وجود ندارد، اما مدیران گل‌گهر این ادعا را رد کردند و هشدار او را جدی نگرفتند تا اینکه به هفته ششم و مصاف با استقلال رسیدند. بعد از اتفاقات آن بازی و جلوگیری از حضور دو بازیکن خارجی استقلال در ترکیب این تیم به‌دلیل ارائه ندادن ضمانت لازم، مجیدی و استقلالی‌ها هم دست روی این موضوع گذاشتند و از تیم سیرجانی بابت استفاده 13 دقیقه‌ای از این بازیکن شکایت کردند. قلعه‌نویی با تجربه و مدیران گل‌گهر، شکایت استقلالی‌ها هم جدی نگرفتند و دو بازی بعد نیز 69 و 80 دقیقه «باگناما» را به زمین فرستادند تا ثابت کنند ترسی از هشدارها و شکایات نداشته و به کار و استعلامات خود یقین دارند. سپاهان و پیکان هم پس از شکست برابر این تیم، شاکی شدند تا اینکه بالاخره کمیته انضباطی رأی به پیروزی سه بر صفر این سه تیم و غیرقانونی بودن استفاده از این بازیکن خارجی برای یکی از مدعیان قهرمانی امسال داد. با این حکم دو امتیاز به استقلال و سه امتیاز به دو تیم دیگر اضافه شد. امتیازات گل‌گهر هم به 12 امتیاز کاهش یافت و به آخرین رتبه نیمه‌ی بالای جدول سقوط کرد. رتبه هفت تیم دیگر هم دستخوش تغییراتی شد.

و اما روایت بازی‌های این هفته:

سه‌شنبه 23 آذر 1400
استقلال تهران 1 ـ 0 سپاهان اصفهان/ نبرد هفته
سپاهان در خارج کردن فوتبال ایران از دو قطبی سنتی نقش مهمی داشته و دارد، حالا مصاف آن‌ها با پرطرفدارترین تیم‌های پایتخت، کم از شهرآورد تهران نیست. از سال 36 تاکنون؛ زردپوشان اصفهانی 79 بار برابر آبی‌های پایتخت ایستاده‌اند و همچون حریف، سی بار پیروز این تقابل بوده‌اند.

دیدار هفتادونهم، بازی انتقام مجیدی از نویدکیا بود، استقلالی‌ها فصل گذشته یک بار با فکری و یک بار با فرهاد به سپاهان نویدکیا باخته بودند. حاصل این بازی اگرچه تک گل زیبای سه امتیازی دیگری از جعفر سلمانی در دقیقه 35 بود، اما سپاهان نشان داد به گفته سرمربی‌اش باختن را به مساوی و صفرصفر ترجیح می‌دهد و برای فرار از باخت، از اصولش دست نمی‌کشد، اگرچه این سومین باخت آن‌ها بود، اما بازی روان و زیبای شاگردان محرّم نشان از طراوت این تیم و نوید روزهای خوب برای آن‌هاست. همین نکته موجب رضایت نویدکیا از شاگردانش بعد از شکست برابر استقلال بود.

استقلالی‌ها هم که بعد از پنج تساوی، در این دیدار به دومین پیروزی متوالی رسیدند، گویا راه موفقیت را یافته‌اند: نباختن! مجیدی می‌خواهد مثل یحیی در سال‌های اخیر، کم گل بخورد، نبازد، و با بردهای اقتصادی تیم محبوبش را بعد از یک دهه به جام برساند. آن‌ها تنها دو گل در 10 بازی دریافت کرده‌اند و همچنان بدون شکستند.

حسینی که امسال تا آستانه پوشیدن لباس دروازه‌بانی سپاهان هم پیش رفت، ششمین کلین‌شیت خود را در هفتمین بازی امسالش جشن گرفت تا مغانلو در پنجمین رویارویی با استقلال در گلزنی ناکام بماند و همچنان پای فرشاد احمدزاده به گل باز نشود. «کریستوفر کنت» اتریشی هم اگرچه این بار نتوانست کلین‌شیت کند، اما صرف‌نظر از دیدار با گل‌گهر، با آمار دو گل در 9 بازی، توانسته خیلی زود نام پیام نیازمند را از ذهن اصفهانی‌ها پاک کند.

استقلال و سپاهان بعد از این بازی با 20 و 19 امتیاز به رتبه دوم و چهارم رسیدند اما اضافه شدن سه امتیاز بازی گل‌گهر به آن‌ها، این دو تیم را با 22 امتیاز صدرنشین لیگ تا پایان هفته دهم کرد، البته این بار اصفهانی‌ها بالاتر ایستادند.


بازی‌های چهارشنبه 24 آذر 1400
پیکان تهران 1 ـ 3 پرسپولیس تهران/ روز تعویضی‌ها
پیکانی‌ها بعد از درخشش چهار هفته اول و قرار گرفتن در جمع بالانشینان، از 18 امتیاز شش هفته اخیر تنها دو امتیاز گرفته‌ و تا رده هشتم پایین آمده‌اند، البته در این بین، بازی باخته برابر گل‌گهر را با حکم کمیته انضباطی سه بر صفر بردند و دو امتیازشان به پنج امتیاز رسید تا با 15 امتیاز در هفت امتیازی صدر و هفتم جدول قرار بگیرند. پرسپولیس هم بعد از دو هفته ناکامی در پیروزی و مساوی برابر دو تیم تهرانی، در سومین تقابل متوالی با همشهریانش در دستگردی اکباتان به یک برد پرگل دیگر رسید و بعد از تغییرات جدول، با 19 امتیاز در رتبه چهارم ایستاد. شاگردان یحیی دوباره بهترین خط حمله لیگ را دست گرفته‌اند، شاید برای تکرار شش باره قهرمانی؛ باید برای دفاع و گل نخوردن تدبیری کنند.

حسن پورحمیدی که پس از دریافت سه گل فرهاد کرمانشاهی برابر استقلال، برای اولین بار در این فصل درون چارچوب پیکانی‌ها قرار گرفته بود، همان دقیقه 18 یک گل به مهدی عبدی هدیه داد تا او چهارمین بار برابر این تیم موفق به گلزنی شود. عیسی آل‌کثیر و علی شجاعی هم 10 و چهار دقیقه پس از ورودشان به زمین توانستند برای پرسپولیس گلزنی کنند تا روز، روزِ تعویضی‌ها باشد. اسدی و رنجبری دیگر ذخیره‌های این روز هم با پاس گل و دریافت پنالتی، پاسخ اعتماد مربیانشان را دادند. پنالتی پر سروصدای دقیقه 79 پیکان هم علیرضا کوشکی با یک چیپ وارد دروازه لک کرد. پنالتی‌ای که با اعتراض شدید بازیکنان و مربیان پرسپولیس همراه شد و معتقد بودند مهدوی خطا را برعکس گرفته است!


نساجی قائم‌شهر 1 ـ 1 آلومینیوم اراک/ جان‌سخت‌ها
آلومینیوم باز هم در شکست نساجی ناکام ماند و همان نتیجه دور برگشت فصل قبل تکرار شد. آن‌ها در سه بازی قبل (رفت فصل گذشته لیگ برتر و دو بازی رفت و برگشت لیگ آزادگان) به قائم‌شهری‌ها باخته بودند. این یک‌صدمین بازی لیگ برتری نساجی بود که از سال 97 با جواد نکونام بعد از 24 سال به بالاترین سطح فوتبال کشور رسیده است. برایش جشنی هم قبل بازی گرفتند. شموشک آخرین تیم مازندرانی لیگ برتر بود که سال 84 بعد از سه فصل حضور به دسته یک و دو و سه و... بازگشت.

کریم اسلامی دقیقه 40 روی سانتر رضا جعفری که به عقیده برخی کارشناسان با خطا توپ را ارسال کرده بود، چهارمین گل فصلش را به ثمر رساند تا حسین پورحمیدی بعد از چهار کلین‌شیت متوالی، دروازه‌اش باز شود. این دومین گل خورده‌ی شاگردان خطیبی در 10 بازی لیگ برتر امسال است. اسلامی 20 دقیقه قبل از این هم دروازه آلومینیوم را باز کرده بود که زاهدی‌فر اعتقاد به آفساید داشت. دقیقه 74 هم برای آلومینیوم اعلام پنالتی شد، در زمانی که دروازه‌بان آلومینیم به دلیل مصدومیت روی زمین افتاده بود و بازیکنان حریف هم سرگرم اعتراض به داور بودند، خطیبی، میثم مجیدی کاپیتان تیمش که بعد از مدت‌ها مصدومیت کم‌کم به شرایط مسابقه می‌رسد، به زمین فرستاد و مستقیم پشت توپ قرار گرفت تا گل‌های زده این تیم هم مثل سایر مدعیان دو رقمی شود. ضربه او به خلاف جهت حقیقی، بازی را به تساوی کشاند.

اعتراض شدید سرمربیان دو تیم به آفساید و پنالتی و برخی دیگر از تصمیمات اعلام شده از سوی داور، موجب شد زاهدی‌فرد علاوه بر اخطار به بازیکنان معترض در زمین، دو سرمربی تیم، دو مربی و حتی یک بازیکن روی نیمکت را هم با کارت زرد جریمه کند.

آلومینیوم که دو هفته متوالی با تفاضل گل کمتر ضلع سوم مثلث صدر جدول بود با این مساوی 20 امتیازی شد و بالاتر سپاهان و گل‌گهر به صدر رفت اما رأی کمیته انضباطی؛ سپاهان و استقلال را 22 امتیازی کرد تا این هفته هم بدون باخت در همان رده سوم باقی بماند. نساجی هم که با 10 امتیاز و رتبه دهم به هفته دهم رسیده بود، با 11 امتیاز و تفاضل گل بدتر و بهتر؛ پایین‌تر از تراکتور و بالاتر از ذوب‌آهن در همان رده باقی ماند.

گل‌گهر سیرجان 0 ـ 1 فولاد خوزستان/ تسلیم ژنرال
دو باخت و دو تساوی نتیجه تقابل گل‌گهری‌ها بعد از ورود به لیگ برتر برابر فولاد در دو فصل قبل است. آن‌ها این‌بار هم مثل بازی قبل در برگشت فصل گذشته، با یک گل از مهمان خود شکست خوردند تا اولین باخت فصلشان رقم بخورد.
تک گل این بازی روی پنالتی اعلام شده‌ی دقیقه 21، در دقیقه 30 به ثمر رسید و شیمبای فولادی‌ها با تسلیم فروزان، خود را پنج گله کرد و به یک قدمی منشاء در صدر جدول گلزنان رساند. 9 دقیقه فاصله بین اعلام و زدن پنالتی هم به اعتراض سیرجانی‌ها و کمی هم فولادی‌ها گذشت، قلعه‌نویی با موبایل و قسم و تمنا هر کاری کرد نتوانست حاج‌ملک را از تصمیمش برگرداند، بیشتر اعتراض آن‌ها به کارت قرمزی بود که داور به‌دلیل برخورد توپ با دست پورعلی کاپیتان گل‌گهر، به او نشان داد. اعتراض‌ها در ادامه بازی هم تداوم داشت و قلعه‌نویی و یکی از مربیان فولاد هم از کارت زرد داور بی نصیب نماندند.

تلاش شاگردان قلعه‌نویی در این دیدار بی نتیجه بود و حتی تیرک دروازه هم مانع موفقیت آن‌ها شد تا در روزی که از نبردن و ایجاد فاصله دو امتیازی با مدعیان در صدر جدول ناراحت بودند؛ با همان 19 امتیاز هفته گذشته در رتبه سوم قرار بگیرند، کمی بعد با اعلام حکم کمیته انضباطی و تغییر دو برد و یک مساوی این تیم برابر سپاهان و پیکان و استقلال به باخت سه بر صفر به‌دلیل استفاده غیرمجاز از بازیکن گابنی خود، این ناراحتی افزون شود و سیرجانی‌ها با کسر هفت امتیاز و 12 امتیاز به رتبه هشتم سقوط کردند! فولاد هم که با این سه امتیاز و 16 امتیاز روی همان سکوی هفتم هفته قبل خودش بود، با این حکم، یک پله بالاتر رفت.

فجر شهیدسپاسی شیراز 0 ـ 0 مس رفسنجان/ مس در مسیر
همین که بدانیم بازی در حافظیه برگزار شده است، کیفیت آن هم دستمان می‌آید، یک بازی آرام و کم موقعیت، البته دقیقه 87 منشاء می‌توانست پنجمین پیروزی متوالی مس را رقم بزند، اما ایمان صادقی مثل دو سه واکنش خوب دیگر، مانع شد.

سقوط گل‌گهر به رتبه هشتم، مسی‌ها را مثل چند تیم دیگر یک پله بالاتر برد. آن‌ها با 18 امتیاز پنجمند و در یک امتیازی پرسپولیس و چهار امتیازی صدر جدول، همچنان در مسیر خوبی قرار گرفته‌اند. شیرازی‌ها هم اگرچه این هفته یک امتیاز گرفتند اما یک پله پایین‌تر رفتند و با 10 امتیاز دوازدهم شدند. در پایین جدول، هوادار و صنعت؛ یک، و نفت هم تنها سه امتیاز با فجر فاصله دارند و رقابت برای ماندن در لیگ نزدیک و حساس شده است.

تراکتورسازی تبریز 2 ـ 0 نفت مسجدسلیمان/ شکست حیثیتی
تبریزی‌ها برای جبران دو شکست پیاپی خود، میزبان نفت و مربی با انگیزه‌اش بودند، هرچند کمالوند گفته بود این بازی برایش حیثیتی نیست اما ناگفته پیداست مربی و بازیکنی که ابتدای فصل با تیمی قراردادی آن هم بلند مدت می‌بندد و دو ماه نشده به نوعی کنار گذاشته یا مجبور به رفتن می‌شود، با چه حسی به مصاف تیم سابقش می‌رود.

این بازی با حضور عزیزی‌خادم در ورزشگاه شهیدسلیمانی (بنیان دیزل سابق) برگزار شد و این تی‌تی‌ها بودند که ابتدا (14) و انتهای (93) بازی با شلیک زیبای رضا دهقانی و سامان نریمان‌جهان به پیروزی رسیدند. سولدو که بعد از مصدومیت اخباری و عملکرد ناامیدکننده سالاری (5 گل در 2 بازی)، به مهدی حقیقت 21 ساله و بدون هیچ تجربه در لیگ برتر اعتماد کرده بود، پاسخ اعتمادش را گرفت و شاهد اولین کلین‌شیت دروازه‌بان چهارم خود در اولین بازی رسمی‌اش بود.

تراکتور با این پیروزی سه پله در جدول صعود کرد و بالاتر از نساجی و ذوب‌آهن دیگر 11 امتیازی‌های جدول، نهم شد. نفت هم با پیروزی هوادار و صنعت‌نفت در این هفته، با همان 7 امتیاز به رتبه پانزدهم و پایین‌تر از این دو تیم سقوط کرد.


ذوب‌آهن اصفهان 0 ـ 1 هوادار تهران/ ادامه باخت‌های خانگی
گاندوها باز هم در خانه باختند، این سومین شکست متوالی آن‌ها در خانه است! شکستی که برای هوادار تازه لیگ برتری شده، اولین پیروزی خارج از خانه در تاریخ لیگ برترشان محسوب می‌شود. عنایتی بعد از تلاش دو تیم در نیمه اول برای گل نخوردن، نیمه مربیان را جسورتر و هجومی‌تر از تارتار شروع کرد. آن‌ها پیش از گل دقیقه 71 امیرحسین خدامرادی تازه وارد در نیمه دوم، یک توپ هم به تیرک زدند تا نشان دهند بعد از پنج هفته نبردن، تشنه‌ی پیروزی‌اند.

تلاش ذوبی‌ها برای جبران نتیجه در بیست دقیقه پایانی بی فایده بود و آن‌ها پنجمین بازی متوالی خود را هم با حسرت برد پشت سر گذاشتند.

با این نتیجه، هوادار 9 امتیازی شد و یک پله بالا آمد و سیزدهم شد و اصفهانی‌ها هم با همان 11 امتیاز، دو پله سقوط کردند و در جایگاه یازدهم قرار گرفتند.

صنعت نفت آبادان 1 ـ 0 پدیده مشهد/ شکستن طلسم در وقت اضافه
منصوریان بالاخره بعد از سه تساوی و دو باخت، توانست در خانه پیروز شود. نفتی‌ها همان دقیقه اول با احمد شریعت‌زاده به گل رسیدند اما امید خالدی در آفساید توپ را به او رسانده بود و گل مردود اعلام شد. بعد از آن هم دفاع خوب مشهدی‌ها مانع موفقیت آبادانی‌ها شد تا اینکه دقیقه 94 روی اوت بلند خالدی؛ شروین بزرگ با ضربه آکروباتیک، شادی را به تیمش هدیه داد.

هدایت پدیده بعد از کنار گذاشتن میثاقیان، در این بازی با سیدداود سیدعباسی بود، او در حاشیه بازی گفت «استفان کوزین» ایتالیایی تنها گزینه خارجی برای هدایت پدیده است که در حال رایزنی برای موافقت و حضور او هستیم.
صنعت با این سه امتیاز، 9 امتیازی شد و یک پله بالاتر رفت (چهاردهم) و پدیده هم همچنان با همان 2 امتیاز، آخرین تیم جدول لیگ برتر فوتبال ایران تا پایان هفته دهم است.

بازی‌های هفته بعد (یازدهم):
مسابقات هفته یازدهم لیگ برتر فوتبال کشور به‌دلیل انجام بازی‌های مرحله یک شانزدهم جام حذفی در روزهای 28 و 29 آذرماه، با چند روز تأخیر؛ جمعه سوم دی‌ ماه 1400 برگزار می‌شود.

ساعت 15 این روز، آلومینیوم در خانه میزبان گل‌گهر زخم خورده است، هوادار بعد از یک پیروزی دلچسب در اصفهان، در خانه منتظر تراکتور است، پدیده در مشهد پذیرای استقلال است، و «مس و نساجی» و «نفت و فجر» هم در رفسنجان و مسجدسلیمان دیدار می‌کنند.

از ساعت 17 هم پیکان در سومین بازی سنگین و پیاپی خود پس از سرخابی‌های تهران، مهمان سپاهان می‌شود، پرسپولیس پذیرای ذوب‌آهن و تارتار است و فولاد هم از هم استانی‌اش صنعت نفت میزبانی می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *