يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

فولاد ساختمانی و انواع آن

يکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب: 784963
برای ساخت یک سازه یا ساختمان از انواع مقاطع فولادی استفاده میکنند که هر یک کارایی خاصی دارند و نسبت به این کارایی در مکانی خاص از ساختمان به کار میروند.

برای مثال از میلگردها در فوندانسیون ساختمان کاربرد دارند و از تیرآهن ها در ستون ها و اسکلت ساختمان استفاده میکنند.

در این مقاله به انواع فولاد ساختمانی به طور خلاصه خواهیم پرداخت.

انواع فولاد ساختمانی

فولادهای ساختمانی در اشکال و وزن های مختلف تولید و به مصرف میرسند.

فولادهای ساختمانی شامل مقاطعی همچون میلگرد، تیرآهن، پروفیل، ناودانی و ... است که در ادامه به مهم ترین انواع فولادهای ساختمانی خواهیم پرداخت.
 

 
تیرآهن

تیرآهن یکی از مهم ترین و پر مصرف فولادهای ساختمانی و مقاطع فولادی است.

تیرآهن در ساختمان حکم اسکلت در بدن را دارد تیرآهن در ساختمان وظیفه تحمل بارها و فشار ها را دارد.

قیمت آهن به طور مستقیمی بر قیمت ساختمان تاثیر میگذارد زیرا از این مقطع فولادی برای ساخت ساختمان زیاد استفاده میشود.

تیرآهن ها تشکیل شده از دو بخش بال و جان هستند که بال ها قسمت خارجی و بیرونی تیرآهن است و جان بدنه یا قسمت میانی تیراهن است.

تیرآهن ها در دوشکل I و H تولید میشوند که به نوع H آن تیرآهن هاش میگویند که این نوع دارای بال و جان مساوی و ضخامت بیشتر است که قابلیت این را دارد تا فشارهای بیشتر را تحمل میکند.

نوع دیگر که به شکل I است خود شامل دو استاندارد میشود که این استانداردها شامل دو استاندارد چین و روسیه و اروپا و ایران است که به طبع از استاندارد اروپایی و ایرانی بیشتر در ایران استفاده میشود.

تفاوت این دو نوع در ضخامت بال و جان است که در استاندارد اروپایی اندازه بال ها یکسان است. و در نوع روسی هر چه از قسمت جان فاصله بگیریم ضخامت بال ها کاهش میابد.
 
میلگرد

میلگردها یکی دیگر از انواع فولادهای ساختمانی هستند میلگردها هم همچون تیرآهن یکی از مهم ترین انواع مقاطع فولادی هستند.

میلگردها طیف گشترده ای از کاربردها را دارند و در پی ریزی، آرماتور بندی، فوندانسیون و ... کاربرد دارند به علت کاربرد زیاد میلگرد در ساختمان، قیمت میلگرد تا حد زیادی بر قیمت ساختمان نهایی ساختمان اثر میگذارد.

 میلگرد ها را به سه دسته میتوان تقسیم کرد که این دسته بندی از این قرار است:
  • میلگرد ساده

    میلگرد آجدار

    میلگرد کلافی
     
از نوع آجدار میلگرد در آرماتور بندی بسیار استفاده میشود و همچنین از این میلگردها در امر ساختمان سازی بسیار استفاده میشود زیرا این میلگردها به علت داشتن آج بر روی سطح شان به سادگی با بتن اتصال بر قرار میکنند و همینطور به سختی از آن دچار میشود و این عامل باعث استحکام هر چه بیشتر بتن و در نتیجه ساختمان میگردد.

 همچنین انواع میلگرد ها شامل چهار نوع هستند که این استانداردها شامل موارد زیر میشود:

انواع میلگرد، شامل موارد زیر است:
  • میلگرد A1

    میلگرد A2

    میلگرد A3

    میلگرد A4
که هر یک از انواع کاربرد منحصر به فرد خود را دارد و هر یک در جای مخصوص به خود کاربرد دارد.


 
ناودانی

یکی دیگر از انواع پروفیل ناودانی ها هستند ناودانی ها مقاطع فولادی هستند که به دو دسته سی و یو تقسیم میشوند ناودانی ها را از مواد مختلفی میسازند همچون فولاد، آلومینیوم، استیل و ... که هر یک کاربرد به خصوص خود را دارند همچنین ناودانی ها شامل دو نوع سنگین و سبک میشوند که نوع سبک را در مکان هایی که نیاز به تحمل بار زیادی ندارد به کار میبرند و نوع سنگین را در ساخت خرپا و یا اتصال تیر به ستون کاربرد دارد همچنین نوع سنگین این محصول کاربردهای نظامی هم دارد.

همچنین باید اضافه کرد که قیمت ناودانی بر اساس نوع، جنس و وزن آن محاسبه میشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *