يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۲

چاپ فرم های ساتنا و پایا

جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۳
کد مطلب: 780973
چاپ فرم های ساتنا و پایا
چاپ فرم های ساتنا و پایا : آنچه که هم‌اکنون برای دارندگان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ اولویت دارد وجود نرم‌ افزاری است که با کمک آن بتوانند همه‌ی امور بانکی خود را ساماندهی کنند.

نرم افزاری که با کمک آن بتوانند فرم های ساتنا و پایا را پر کرده و ضمن ثبت اطلاعات فرم ها در بانک اطلاعاتی برنامه، تنظیمات چاپی فرم ها را به طور دلخواه تغییر دهند.
امکانات دیگری از قبیل کشیدن چک، پر کردن انواع فیش‌های بانکی متناسب با تنظیمات بانک‌های مختلف، پر کردن سفته و برات، امکان راس‌ گیری و مغایرت‌ گیری و سایر امورات بانکی نیز در آن تعریف شده باشد.

همچنین نرم افزاری مطلوب است که علاوه بر ثبت و ضبط اطلاعات، امکان گزارشگیری و چاپ فرم‌ های ساتنا و پایا و ثبت سند برای این دو سیستم‌ بانکی‌، چاپ چک، رسید چک، دستور پرداخت، چاپ فیش های بانکی، صدور و چاپ سفته و برات و خلاصه مدیریت همه‌ی امور مالی و بانکی‌ را داشته باشد.

 در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی تفاوت‌های دو سیستم بانکی ساتنا و پایا و بررسی چاپ چک، به معرفی نرم افزار خزانه داری بپردازیم که همه امکانات گفته شده در بالا را داشته باشد.

ساتنا، پایا، چاپ چک و سایر امور مربوط به مدیریت مالی در قالب یک نرمافزار
پیش از این به دلیل متمرکز نبودن اطلاعات مربوط به گردش نقدینگی و نبود امکان ثبت مطالبات و برنامه‌ریزی نقدینگی در قالب یک برنامه، احتمال بروز خطا در محاسبات و نبود برنامه‌ریزی‌های درست و متناسب با منابع مالی اجتناب‌ناپذیر می‌نمود‌.

اما امروزه مدیریت منابع مالی یک سازمان به صورت متمرکز در یک‌ برنامه‌ی مشخص صورت می‌گیرد. فعالیت‌هایی از قبیل ثبت و ضبط اطلاعات، انجام فعالیت‌های بانکی و سرآخر گزارش گیری‌های دلخواه همگی در قالب یک برنامه امکان‌پذیر است.
 

نرم افزار خزانه داری
نرم افزار خزانه داری همه فعالیت‌های مربوط به ثبت، سازماندهی و کنترل وجوهات نقدی و مدیریت دریافت و پرداخت یک سازمان را پوشش می‌دهد.

با توجه به نیازهای مشتریان هم‌اکنون نرم‌ افزار خزانه داری مطلوب است که قابلیت مدیریت انواع دریافت و پرداخت را داشته باشد. همچنین در فضای برنامه انجام امور وقت‌گیر و حساس بانکی نیز ممکن باشد. امکان پر کردن فرم‌های ساتنا و پایا، کشیدن چک، پر کردن انواع فیش‌های بانکی متناسب با تنظیمات بانک‌های مختلف، پر کردن سفته و برات، امکان راس‌گیری و مغایرت‌ گیری و سایر امورات بانکی ممکن باشد.

همچنین نرم افزار خزانه داری مطلوب است که ضمن ثبت اطلاعات، امکان چاپ، گزارش‌گیری آسان و جستجو در هر بخش را داشته باشد. به علاوه به منظور برقراری ارتباط مستمر با کاربر امکان ارسال پیامک برای بخش‌های مختلف به طور دلخواه نیز وجود داشته باشد.

در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم ضمن معرفی دو سیستم بانکی ساتنا و پایا و همچنین ضرورت وجود نرم افزاری برای چاپ چک، نرم افزار خزانه داری را معرفی کنیم که تمامی امکانات مد نظر را ارائه دهد.
 
نگاهی به دو سیستم بانکی ساتنا و پایا
نخستین بار در سال ۱۳۸۵ ساتنا که مخفف «سامانه الکترونیکی تسویه ناخالص آنی» است برای انتقال وجوه ببین بانکی به صورت الکترونیک معرفی شد‌. با استفاده از این سامانه بدون هیچ محدودیتی انتقال مبالغ متفاوت بدون نیاز به پرداخت کارمزد، امکان‌پذیر است.

حداقل مبلغ قابل انتقال در حواله ساتنا ۱۵.۰۰۰.۰۰۰ تومان و حداکثر ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان است. این‌ ویژگی، مشکل انتقال وجوه بالاتر از سقف مجاز در روش کارت به کارت روزانه را برطرف می‌‌کند. این حواله در بازه ۲ ثانیه تا ۲۰ دقیقه البته در زمان کاری بانک‌ها انجام می‌شود.

پایا نیز یک سیستم الکترونیک پرداخت وجوهات بین‌بانکی است و به معنی سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا ACH است. با استفاده از این سامانه می‌توان هرماه هزینه‌های تعریف‌ شده‌ای را به حساب‌های از پیش تعریف شده واریز کرد. برای نمونه رئیس یک شرکت تجاری می‌تواند با استفاده از این سامانه و تعریف میزان مبالغ، ماهیانه حقوق متفاوتی را برای هریک از کارمندان خود واریز کند.

حداقل مبلغ قابل انتقال در حواله پایا ۱ ریال و حداکثر ۹۹.۹۹۹.۹۹۹ تومان است. اما در روش پایا برخلاف روش ساتنا که انتقال وجه سریع صورت می‌گرفت، تنها امکان انتقال وجوه سه بار در روز امکان‌پذیر است.

با توجه به نگاهی که به تفاوت‌ها و شباهت‌های هردو سیستم انتقال الکترونیک بانکی داشتیم، مشخص است که هر دو روش هرکدام در زمینه مشخصی کاربرد دارند. برای مثال حواله پایا در برنامه‌ریزی‌های درازمدت کاربرد دارد و حواله ساتنا مخصوص انتقال وجوهی است که مایل هستیم سریع انجام شود.

در نتیجه ارائه هردو سیستم انتقال الکترونیک در قالب یک نرم افزار در کنار مدیریت سایر امور مالی می‌تواند بسیار در بالابردن دقت و سرعت در رسیدگی به امور تاثیرگذار باشد.
در ادامه به چاپ چک در قالب یک نرم افزار اشاره خواهیم کرد.
 
نگاهی به ضرورت چاپ‌ چک
در دنیای امروز هنوز هم چک نسبت به سایر روش‌های انتقال وجوه نقدی از قبیل کارت‌های بانکی و واریزهای اینترنتی، جایگزین معتبری شناخته می‌شود.

تاکنون نرم افزارهای متنوعی در زمینه چاپ‌ چک در کشورهای مختلف ایجاد شدند تا پاسخگوی نیازهای مشتریان باشند.‌

نیازهایی از قبیل:

۱. ثبت و ضبط اطلاعات چک‌ها به طور منظم و دقیق
۲. سهولت بیشتر در ثبت اطلاعات
۳. به حداقل رساندن اشتباهات در نوشتن چک
۴. سرعت بیشتر در انجام فعالیت‌ها

همچنین هرچند بیشتر نرم افزارهای موجود چاپ چک در بازار رایگان هستند اما به دلایلی از جمله عدم اطمینان و نبود احساس امنیت، نداشتن انعطاف در برنامه‌ها در برابر نیازهای متنوع مشتریان، نبود امکان ثبت و گزارش‌گیری مداوم از اسناد مالی و دلایل بسیار دیگر، هیچ کدام نتوانستند موفق عمل کنند‌.

مزایای اشاره شده در بالا نیازهای کلی و عمومی مشتریان برای چاپ چک است. نرم افزار کارآمد علاوه بر موارد گفته شده در بالا ضروری است ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

۱.امکان چاپ چک به کمک پرینترهای مختلف اعم از پرینترهای لیزری، سوزنی و جوهرافشان را داشته باشد.

۲. امکان استفاده از نرم‌ افزار در شبکه توسط چند کاربر به طور همزمان وجود داشته باشد. نرم افزارهای چاپ چکی که به همراه قفل نرم افزاری ارائه می‌شوند امکان نصب آنها در دفعات محدودی مقدور است. نرم افزاری کارآمد است که در نصب آن محدودیتی وجود نداشته باشد.

۳. در کنار ارائه نرم‌ افزار به صورت کارآمد به مشتریان خود پشتیبانی ارائه دهد.

۴. نرم‌ افزار چاپ چکی موفق است که نسخه‌های به روز شده‌ی آن موجود باشد. به بیان دیگر در بازاری که نیازهای مشتری مرتب متغیر است نرم‌ افزاری کارآمد است که هم‌سو و هم‌جهت با مشتری، خود را به روز کند.

۵. از آنجایی که بانک‌ها قالب‌های پیش‌فرض خاصی را برای چک دارند، نرم افزاری موفق است که اطلاعات پیش‌فرض همه بانک‌ها را داشته باشد. همچنین، علاوه بر قالب‌های پیش‌فرض، مشتری بتواند قالب مد نظر خود را نیز تعریف کند.

۶. سایر امکاناتی از قبیل چاپ فیش‌های بانکی، ساتنا، مغایرت چک، راس گیری، صدور رسید چک، چاپ سفته و برات و تعریف چک‌های دریافتی از سوی مشتریان نیز وجود داشته باشد.

۷. امکان ثبت موجودی حساب کاربران، بایگانی اطلاعات چک‌های چاپ شده، به همراه امکان ویرایش و تغییر اطلاعات از سوی کاربر وجود داشته باشد.

۸. دارای امکان یادآور شدن موعد پرداخت چک به همراه امکان ارسال پیامک در زمان معین با متن پیش‌فرض از سوی کاربر باشد.

۹. امکان ثبت اسناد مالی (اطلاعاتی از قبیل واریز و یا برداشت وجوه از بانک یا صندوق، و یا اطلاعات مربوط به هزینه‌ها و درآمدها) میسر باشد.

۱۱. امکان ضمیمه کردن چک امضا شده به برنامه وجود داشته باشد.

۱۲. و در آخر به دلیل حساسیت موجود در امور بانکی ضروری است که برنامه‌ی طراحی شده به راحتی اجرا شود و هیچ نوع ایرادی (باگ) در آن وجود نداشته باشد

معرفی یک نرم افزار خزانه داری کارآمد
نرم افزار خزانه داری سیناپردازش علاوه بر داشتن تمامی امکانات مورد نیاز کاربران جهت ثبت و نگهداری اسناد حسابداری و مدیریت مالی، امکان چاپ چک، چاپ فرم‌های ساتنا، سفته، برات، فیش های بانکی، رسید چک و دستور پرداخت و گزارش‌گیری از اسناد مالی را به آسانی برای کاربران فراهم کرده است.

در این نرم افزار ضمن ثبت و ضبط اطلاعات، قابلیت تعریف حساب‌های بانکی، نمایش موجودی حساب‌ها، امکان پرداخت از طریق چک یا سفته و برات، امکان پرداخت وجوه از طریق کارت به کارت،‌ امکان پیوست نمودن فایل‌های مورد نیاز از فیش پرداختی، امکان چاپ چک با قابلیت تعریف قالب‌های چک‌های انواع بانک‌ها، امکان راس‌گیری و مغایرت‌گیری، مدیریت چک‌های دریافتی و پرداختی، امکان صدور و چاپ چک با امضای صاحبان حساب و غیره وجود دارد.

همچنین با توجه به اهمیت برنامه‌ریزی برای امور آتی امکان گزارش‌گیری از اسناد دریافتی و پرداختی‌ نیز در قالب این برنامه وجود دارد. همچنین امکان ارسال پیام هشدار به کاربر در قالب پیامک متناسب با تاریخ سررسید چک یا اسناد تاریخ گذشته، گزارش موجودی حساب‌ها، گزارش پرداختی حقوق کارمندان، یادآوری تامین مالی مورد نیاز شرکت به مدیران و غیره نیز در این‌ نرم افزار تعریف شده است.
https://jahannews.com/vdcbzgbzfrhbw9p.uiur.html
jahannews.com/vdcbzgbzfrhbw9p.uiur.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهران سرافراز
United States
نرم افزار خوبیه برای شرکت هایی که تعداد زیادی چک در روز یا هفته باید ردو بدل کنند. .
جمشید مهاجری
United States
سلام. ممنون بابت مطلب خوبتون. من میدونستم این نرم افزارها مفید هستند اما فکر نمی کردم تا این حد پیشرفته شده باشند. اینهمه مزایا و امکاناتی که ذکر کردید من رو به تهیه این محصولات ترغیب کرد.