کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گردش در تاریخ یک خاندان منحوس؛ شماره ۲۳

اعلی حضرت یک شخصیت مستقل و قاطع بود! +جزئیات

4 مرداد 1400 ساعت 12:55

محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» می‌گوید من راضی به نخست وزیری علی امینی نبودم؛ سفیر آمریکا آمد گفت که پنتاگون می‌خواهد علی امینی نخست وزیر شود و من با اکراه فرمان نخست وزیری علی امینی را صادر کردم.


گروه جامعه جهان نیوز: یکی از اتفاقات شگفت زمامداری پهلوی دوم نخست‌وزیری علی امینی در دهه 1340 شمسی است. انتخاب امینی به نخست وزیری در سال‌هایی که محمدرضا پهلوی پس از کودتای ۲۸ مرداد قدرت حاکمیت و اقتدار را مجددا به سلطنت و دربار بازگردانده بود، امری غیر طبیعی به نظر می‌آید. چراکه امینی از یک‌سو از بازماندگان قاجار بود و از سویی دیگر به قانون اساسی مشروطه وفادار بود و از سیاسیونی بود که اعتقاد داشت شاه باید سلطنت نماید و امور اجرایی را بر اساس قانون اساسی به نخست‌وزیر و پارلمان واگذارکند.

محمدرضا پهلوی در کتاب «پاسخ به تاریخ» می‌گوید من راضی به نخست وزیری علی امینی نبودم؛ سفیر آمریکا آمد گفت که پنتاگون می‌خواهد علی امینی نخست وزیر شود و من با اکراه فرمان نخست وزیری علی امینی را صادر کردم.

امینی در طول نخست وزیری یکساله خود تلاش کرد تا اختیارات شاه را کاهش دهد و کشور را به سمت و سویی دیگر ببرد و رسیدگی به امور مملکت را بر عهده دولت بگذارد، امری که شاه تلاش می کرد به هیچ وجه تن به آن ندهد. لذا امینی در راه انجام اقدامات مورد نظر خود توفیق چندانی نیافت و کوشش‌های او در کاهش نقش شاه در اداره امور کشور که از حمایت بخشی از هیات حاکمه ایالات متحده نیز برخوردار بود خیلی زود با مقاومت و مخالفت محمدرضا شاه پهلوی مواجه شد.
 

علی امینی پس از نخست‌وزیری

دوران ۱۴ماهه صدارت امینی، دوران تقابل دولت و دربار است و چهار ماه پایانی دولت امینی زیر سایه جنگی نامحسوس اما فرسایشی میان او و شاه طی شد، چنانکه بر اساس اسنادی که بعد‌ها از ساواک به دست آمد، شاه در سفری که به آمریکا داشت مذاکراتی را با مسئولان سیاست خارجی ایالات متحده انجام داد تا موقعیت دولت امینی را از جهت حمایت طرف آمریکایی تضعیف و متزلزل کند.

هرچند امینی با شعارهای پر طمطراق و جذابی روی کار آمد امادر نهایت این دربار و شخص شاه است که پیروز میدان می‌شود و امینی پس از ۱۴ ماه نخست‌وزیری ادامه کار را ناممکن می‌داند و از مقام نخست وزیری کناره گیری می‌کند و شاه به یکه تاز عرصه قدرت سیاسی در ایران تبدیل می‌شود.

امینی پس از کنار رفتن از نخست‌وزیری به دلیل عدم اعتماد شاه مدت‌ها از صحنه سیاسی دور بود، تا اینکه در سال ۱۳۵۷ چند ماه پیش از سقوط حاکمیت پهلوی، محمدرضا شاه جهت رهایی از بحران سیاسی و جلوگیری از انقلاب مردمی، بار دیگر به سراغ امینی رفت و با او وارد مذاکره شد تا شاید او بتواند نسخه‌ای برای بهبود اوضاع بپیچد، اما او این پیشنهاد نخست وزیری شاه را نپذیرفت و قبل از پیروزی انقلاب به اروپا رفت.

بیشتر بخوانید:
ماجرای سیلی فرح به معشوقه اعلی حضرت +جزئیات
وقتی شاه همسرش را برای رقص به کارتر قرض داد!
دختری با موهای بور که رقیب عشقی فرح شد +جزئیات
نگرانی اعلی حضرت از آبروریزی معشوقه ترکیه‌ای
چرا فساد شاه بعد از ازدواج با فرح اوج گرفت؟

معروف‌ترین فساد جنسی «فرح پهلوی» چه بود؟
ابتکار یک ارتشی برای فرار از طمع جنسی مادر شاه

ماجرای طمع شاه به همسر رئیس جمهور فیلیپین +عکس
ماجرای جشن تولد ۴۰ هزار دلاری فرح با بهترین آشپز دنیا
ماجرای شوخی مستهجن اعلی حضرت با مادرش
اصرار شاه بر انتخاب دوست دختر برای ولیعهد ۱۴ ساله!
آخرین آرزوی محمدرضا پهلوی قبل از مرگ چه بود؟
دردسرهای چغاله خوردن معشوقه سوئدی شاه برای پرفسور
روزی که شاه ایران در خیابان فردوسی تحقیر شد
ماجرای عرق خوری برادر اعلی حضرت در ماه رمضان
به شاه گفتم ۴۵ روز تفریح در سوئیس کافی است
شغل شریف اشرف پهلوی که باعث شهرت جهانی او شد!


کد مطلب: 770905

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/770905/اعلی-حضرت-یک-شخصیت-مستقل-قاطع-جزئیات

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com