يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

آیا میتوان بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟ نکاتی که کسی به شما نمی‌گوید!

يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 766513
بیمه شخص ثالث خودرو، همانطور که از نام آن پیداست خسارت‌هایی که اتومبیل، به اشخاص ثالث و اموال آن‌ها وارد می‌کند را پوشش می‌دهد. بیمه شخص ثالث، در بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران الزامی است؛ به عبارتی همه اشخاصی که رانندگی می‌کنند، ملزم به خرید بیمه شخص ثالث هستند.

اگر مالک خودرو (بیمه گذار) در طی مدت بیمه شخص ثالث از آن استفاده‌ای نداشته باشد در زمان تمدید، بیمه شامل تخفیف عدم خسارت خواهد شد. درصد تخفیف بیمه شخص ثالث، به ازای عدم استفاده از بیمه در حدود 5 درصد است؛ حداکثر تخفیف بیمه شخص ثالث، که اغلب در بیمه نامه به صورت ت.ع.خ درج می‌شود در حدود 70% است.

با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالت، اغلب رانندگان در هنگام خرید و فروش خودرو با این پرسش مواجه می‌شوند که آیا میتوان بیمه شخص ثالث را انتقال داد؟ انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، هنگام معامله به چه صورت خواهد بود؟ در ادامه با ما همراه باشید، تا شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را بدانید.
 

انتقال بیمه شخص ثالث به مالک جدید امکان دارد؟
در هنگام فروش ماشین، مالک ابتدا باید استعلام خلافی خودرو را گرفته و بعد از مشاهده ریز خلافی‌ها آن‌ها را صفر کند. اکنون دیگر با وجود اینترنت، پروسه دریافت خلافی ماشین حضوری نبوده و زمان‌بر نیست. شما می‌توانید با نصب برنامه خلافی خودرو آیتول، آنلاین و بدون دردسر خلافی ماشین را دریافت و بلافاصله پرداخت کنید.

سپس نوبت به مشخص کردن وضعیت بیمه‌ها می‌رسد؛ انتقال بیمه بدنه از خودرویی به خودروی دیگر، در صورتی که مالک هر دو خودرو یک نفر باشد امکان دارد. برای انتقال بیمه بدنه به ماشین جدید، از فسخ روزشمار استفاده کرده و مابقی مدت بیمه و تخفیفات به ماشین جدید منتقل خواهد شد.

اما آیا می‌توان بیمه شخص ثالث را هم انتقال داد؟ خیر، پروسه‌ای به نام انتقال بیمه شخص ثالث وجود ندارد. در بیمه شخص ثالث خودرو، در هر بیمه نامه باید یک شماره شاسی به طور اختصاصی، مربوط به همان ماشین درج شده باشد. این شماره برای هر ماشین متفاوت بوده و مغایرت شماره شاسی دو خودرو، انتقال بیمه شخص ثالث را غیرممکن می‌کند.

قوانین انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو چیست؟
با اینکه نمیتوان بیمه شخص ثالث را انتقال داد، اما این موضوع شامل حال انتقال تخفیف بیمه ثالث نمی‌شود. انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، با رعایت یکسری قوانین و ضوابط امکان دارد.

در حال حاضر تخفیف بیمه شخص ثالث، متعلق به خودرو است نه به مالک خودرو. اما مالک (بیمه گذار) می‌تواند در صورت تمایل هنگام فروش ماشین، این تخفیف را به خودروی جدید یا خودروی یکی از بستگان درجه یک منتقل کند.

شرایط انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث خودرو
  • انتقال سند مالکیت خودرو، باید به طور قطعی انجام شده باشد. شرکت بیمه هیچ وکالتی مانند قولنامه و تعویض پلاک را قبول نخواهد کرد.

    مالک خودرو قبلی و جدید و صاحب بیمه نامه قبلی، باید یک نفر باشد.

    یعنی تمامی اسناد باید به نام یک شخص واحد یا بستگان درجه یک وی باشد.

    انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث، تنها به وسایلی که کاربری یکسانی داشته باشند امکان پذیر است. امکان انتقال تخفیف عدم خسارت از خودرو سواری، به تاکسی یا موتور وجود ندارد.

برخی از مدارک لازم برای انتقال تخفیف عدم خسارت

  • بیمه نامه خودرو جدید
    اصل و کپی سند خودرو جدید
    کپی بیمه شخص ثالث خودرو قدیمی
    کپی سند خودرو قدیمی
    اصل الحاقیه حذف سوابق خودرو قدیمی
 

انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت بیمه جدید امکان دارد؟
گاهی اوقات به دلایل مختلفی مانند، شرایط پرداخت خسارت یا پایین بودن کیفیت خدمات، از شرکتی که بیمه خود را خریداری کرده‌اید رضایت ندارید. در چنین شرایطی شما می‌توانید، بعد از اتمام مدت بیمه نامه قبلی، تمدید و خرید بیمه شخص ثالث را در شرکت بیمه جدید انجام داده و تخفیفات بیمه شخص ثالث را هم به آن انتقال دهید.
اگر قصد می‌خواهید شرکت ارائه کننده بیمه شخص ثالث را تغییر دهید، باید برای انتخاب بهترین گزینه به خوبی تحقیق کنید. با نصب برنامه آیتول، زمان زیادی را صرف تحقیق نخواهید کرد.

آیتول یا سامانه خودروی من، محدود به استعلام خلافی خودرو نیست و یک سایت و اپلیکیشن تخصصی در زمینه ارائه خدمات خودرو محسوب می‌شود.

آیتول بهترین شرکت‌های بیمه را جمع آوری کرده و برای شما امکان مقایسه را فراهم می‌کند. شما می‌توانید از بین پیشنهادات آیتول که شامل بیمه ملت، بیمه کوثر، بیمه ایران، بیمه شخص ثالث پاسارگاد و بیمه رازی و...می‌شود بهترین مورد را بر حسب شرایط خود انتخاب کنید. پروسه تمدید یا خرید بیمه نامه شخص ثالث با آیتول، به سرعت انجام و در کمتر از دو ساعت لینک نسخه الکترونیکی بیمه نامه برای شما پیامک خواهد شد. همین حالا از طریق سایت آیتول، بازار، مایکت و google play برای دانلود اپلیکیشن آیتول اقدام کنید؛ تا همیشه یک شرکت بیمه، مشاوره حقوقی، سرویس نمایندگی و کارواش بیست و چهارساعته در گوشی خود داشته باشید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *