يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

ماهی چند صد هزار تومانی را حتماً بخورید!

دوشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 761433
یک خبرگزاری دولتی می‌گوید سخنان آقای روحانی درباره لزوم مصرف آبزیان توسط مردم، با انتقادهای گسترده مواجه شد و گران هم هست، اما باید به فکر سلامتی مردم بود و مردم باید برای سلامتی ماهی مصرف کنند.(!)
ماهی چند صد هزار تومانی را حتماً بخورید!
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره جایگزینی عادت مصرف گوشت قرمز و مرغ با آبزیان با انتقادات فراوانی روبرو شد، در حالی که به نظر می‌رسد سرانه مصرف ماهی در ایران بسیار پایین است و این می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای شهروندان داشته باشد.

روحانی در مراسم افتتاح 150 طرح شیلات گفته بود: «به نظر من، بخش پرورش ماهی و میگو بخش مهمی است و برای اینکه بتوانیم غذا و پروتئین مورد نیاز مردم را تأمین کنیم باید بیشتر به سمت آبزیان حرکت کنیم. اگر ما بتوانیم به قیمت مناسب و به اندازه مناسب آبزیان را در اختیار مردم قرار دهیم مسلماً اگر عادت مصرف مردم از گوشت قرمز یا گوشت مرغ به سمت آبزیان حرکت کند این تحول بزرگی است شرطش این است که هم بتوانیم به اندازه کافی اینها را وارد بازار کنیم و هم به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهیم تا مردم هم توان استفاده داشته باشند.»

این صحبت‌ها با موجی از انتقادات‌ها روبرو شد و برخی با انتشار تصاویری از قیمت انواع ماهی‌ها در بازار گفتند که تغییر عادت غذایی به مصرف بیشتر آبزیان شدنی نیست.
خبرگزاری دولتی که از سوی چند تن از مدیران ارشد دولتی اداره می‌شود، در ادامه
قیمت انواع ماهی و میگو را از 78 هزار تومان تا 679 هزار تومان عنوان کرده و می‌افزاید:

«اما جدا از بحث‌های اقتصادی، کمبود مصرف ماهی در ایران یک واقعیت است که می‌تواند پیامدهای زیاد و مختلفی در سلامت شهروندان داشته باشد.

متأسفانه میانگین مصرف ماهی در کشور ما خیلی پایین است، خیلی از افراد در کشور ما حتی در یک ماه یک بار هم ماهی مصرف نمی‌کنند و تعداد افراد کمی هستند که دو بار در هفته ماهی استفاده می‌کنند.»

به گفته کارشناسان، تعادل در دریافت منابع اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 3 برای سلامت حائز اهمیت است، امگا -6 اسید چربی است که با مصرف روغن‌های مایع در رژیم غذایی وارد بدن می‌شود، برای ایجاد تعادل با آن مصرف ماهی به عنوان یکی از منابع غذایی اصلی امگا - 3 نقش اساسی دارد. از سوی دیگر ماهی‌ها می‌توانند بخشی از پروتئین لازم بدن را هم تأمین کنند و جایگزین گوشت قرمزی شوند که مصرف مقادیر زیاد آن پیامدهای خطرناکی برای سلامت دارد. چرا که چربی گوشت قرمز، اشباع‌شده است و برای بدن بسیار نامناسب است. این چربی‌ها می‌توانند در رگ‌ها رسوب کنند، باعث تنگی عروق بشوند و خطر مشکلات بیماری قلبی در نتیجه این اتفاق افزایش می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......