دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

معرفی بهترین خرماهای بوشهر

سه شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۰۸
کد مطلب: 747593
شما در سفر به بوشهر فرصت این را خواهید داشت تا بهترین خرماهای کشور را خریداری کنید.
معرفی بهترین خرماهای بوشهر
یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین سوالاتی که همواره عاشقان خرما آن را از فروشندگان پرسیده و در واقع این سوال آن‌ها را درگیر خود کرده، این است که بهترین خرمای بوشهر کدام خرما بوده و انواع خرماهای بوشهر شامل چه مواردی می‌شود؟  این که کدام نوع خرما ارزش بیشتری داشته و به عنوان بهترین نوع خرمای بوشهر شناخته می‌شود، مبحث بسیار گسترده‌ای است. چرا که هر مدل از خرما دارای یک سری خاصیت‌ها بوده و برای مصرف یک عده مناسب است. تنوع خرمای موجود در بازار ایران کم نیست و اگر بخواهیم بهترین خرمای بوشهر را نام ببریم نمی‌توان به طور دقیق یک محصول را معرفی کرد. بنا بر ادعای برخی از منابع بیش از ۴۰۰ نوع خرما در ایران وجود دارد که البته شاید تنها حدود ۳۰ تا ۴۰ نمونه از این تعداد خرما را اغلب مردم تا به حال مصرف کرده و در بوشهر مورد برداشت و فروش قرار می‌گیرند.

شما در سفر به بوشهر فرصت این را خواهید داشت تا بهترین خرماهای کشور را خریداری کنید.

برای خرید تور بوشهر یا تورهای مثل تور کیش، تور استانبول و ... با ارزان ترین قیمت میتوانید به سایت الی گشت مراجعه نمایید.

خرمای اصل بوشهر
بسیاری از کاربران خارج از ایران می‌گویند که برخی از مدل‌های خرما که در ایران یافت نمی‌شود، با آرم شرکت‌های تجاری ایرانی در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد و این موضوع باعث شده این سوال که چند نوع خرما در ایران وجود دارد از اهمیت بالایی برای خرما دوستان برخوردار باشد. در اصل خرمای بوشهر نه تنها به عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی ایران، بلکه به عنوان یک محصول صادراتی پرسود به شمار آمده و سالیانه مقدار زیادی از آن به کشورهای مختلف در اقصی نقاط جهان صادر می‌شود. البته نباید نادیده گرفت که بعضا برخی از انواع خرماهایی که به استان بوشهر نسبت داده می‌شوند نیز در اصل برای بوشهر نبوده و از کشورهای همسایه به ایران وارد می‌شود. از آن جایی که خرماهای کشورهای همسایه نسبت به خرمای اصلی بوشهر از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و با هم تفاوت‌هایی دارند، برای خیلی‌ها شناخت ویژگی‌های خرمای بوشهر و انواع آن اهمیت پیدا می‌کند.

خواص خرماهای تازه و خوشمزه بوشهری
متاسفانه به دلیل روش‌های نادرستی که برای برداشت خرما از آن استفاده می‌شود، سالانه مقدار زیادی از خرماهایی که در نخلستان‌های بوشهر حاصل می‌شوند از بین رفته و خراب می‌شوند. همچنین روش‌های سنتی بسته‌بندی در کنار روش‌های ناسالم برداشت خرما نیز باعث سو استفاده برخی از منابع برای پخش خرمای بوشهر می‌شود. اگر شما با انواع خرماهایی که در بوشهر وجود دارد آشنا باشید، دیگر در هنگام خرید این محصول گولِ افراد سودجو را نخواهید خورد و بهترین خرما را انتخاب می‌کند.  ارزش غذایی خرما تازه و با کیفیت بسیار زیاد است و هیچ کارشناس تغذیه‌ای نمی‌تواند آن را انکار کند پس در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین خرماهای بوشهر و خواص آن‌ها آشنا شوید.

خرمای بوشهر، بهترین سوغات جنوب
اگر شما هم به بوشهر سفر کرده و قصد دارید برای سوغاتی بوشهر خرما بخرید، بهر است بدانید بوشهر دارای انواع خرماهای جذاب و خوشمزه‌ای می‌باشد که شاید اسم خیلی از آن‌ها را هم نشنیده باشید. این شهر مرکز تولید باکیفیت‌ترین خرماها در ایران بوده و خرمای آن به شهرها و تی کشورهای دیگر ارسال می‌شود. اگر قصد دارید با انواع خرمای بوشهر آشنا شوید، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

خرمای مضافتی
خرمای مضافتی یکی از بهترین خرماهای بوشهر و کل ایران است که از مهمترین و مشهورترین مدل‌های خرما به شمار می‌رود. این خرما به طور ویژه در استان خوزستان رشد کرده و یکی از با ارزش‌ترین و خوشمزه‌ترین خرماهای ایران و جهان است. خرمای مضافتی به دلیل کیفیت بالایی که دارد مورد توجه و علاقه افراد بسیاری قرار داشته و همین کیفیت بالا باعث صادرات این محصول به ده‌ها کشور اروپایی و آسیایی شده است.  خرمای مضافتی بر خلاف بسیاری از خرماها محصولی خشک نبوده و شرایط نگهداری آن در محدوده دمای پنج درجه سانتیگراد می‌باشد.  اگرچه بیشتر خرما را می‌توانید در دماهای مختلف نگهداری نمایید، اما ما با توجه به تجربه‌مان به شما توصیه می‌کنیم خرمای مضافتی بم را در یخچال و فریزر از آفتاب دور نگه دارید. چرا که بودن در این شرایط باعث می‌شود زمان ذخیره محصول کاهش یافته و مزه آن تغییر پیدا کند.  خرما مضافتی در اواخر تابستان برداشت شده و پوست آن بسیار سیاه، براق، نازک و صاف است. رطب مضافتی همچنین در شهر بم نیز تهیه شده و این شهر در زمینه تولید عمده فروشی این نوع خرما پیشینه طولانی دارد.

 از خرمای مضافتی اصل بوشهر برای تهیه انواع شهد، شکر طبیعی، شکر مایع، انواع مواد غذایی و شیرینی، نئوپان، الکل صنعتی، شکلات و غیره استفاده می‌شود. در واقع بهترین خرمای بوشهر همین خرما بوده و در ایران نیز از شهرت بالایی برخوردار است.

خرمای خدری
خرمای خدری یکی از خرماهای خشک و شیرین بوشهر است که برای افرادی که به خرماهای بسیار شیرین علاقه مندند بهترین محصول می‌باشد. این خرما پوستی چروکیده داشته و به طور ویژه در منطقه بوشهر کشت می‌شود. قیمت این خرما به نسبت کیفیتی که دارد عالی است و اگر می‌خواهید یک سوغاتی خوشمزه از بوشهر تهیه کنید خرمای خدری یک انتخاب عالی است. 

خرمای انبارا
خرمای انبارا یک خرمای گوشتی است که هسته‌ای کوچک داشته و ظاهر آن بسیار جذاب است. این خرما از طرفداران بسیار زیادی برخوردار بوده و جزو گرانترین خرماهای بوشهر محسوب می‌شود. خرمای انبارا پروتئین فروانی دارد و افرادی که در باشگاه‌های ورزشی فعالیت می‌کنند می‌توانند از خرمای انبارا در بین رژیم‌های غذایی‌شان استفاده کرده و از پروتئین بالای آن بهره‌مند شوند.

خرمای زاهدی

 
 
خرمای زاهدی جزو خرماهای نیمه خشک است که طعم شیرینی داشته و دارای پوستی صاف و براق می‌باشد. این خرما دارای رنگ طلایی مایل به زرد می‌باشد و رنگ آن باعث شده افراد زیادی از آن استفاده کنند. خرمای زاهدی پر از شیره است و از آن برای پخت و پز و مصارف خوراکی مختلفی استفاده می‌شود. این خرما در اواخر دوره پرورش خرما برداشت شده و چون ظاهر شیکی دارد، سوغاتی فوق العاده‌ای می‌باشد. خرمای زاهدی به عنوان یک ذخیره مواد غذایی عالی در فصولی که محصولات خوراکی کمیاب است استفاده شده و از دیرباز تاکنون جزو خرماهای محبوب بوشهر بوده است.

خرمای مرداسنگ
خرمای مرداسنگ یکی از خرماهای درجه دو و سه است که علاوه بر استان بوشهر، در استان کرمان نیز کاشته می‌شود. تولید این محصول در طول سال بسیار کم بوده و چون محصول درجه یکی نیست، طرفداران زیادی در ایران ندارد.

خرمای ربی
خرمای ربی یکی از محصولات پرفروش در بوشهر است که نخلستان‌های اصلی آن در سیستان و بلوچستان بوده و در سال‌های اخیر در بوشهر نیز برداشت می‌شود. این خرما به دلیل داشتن قند طبیعی از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. این خاصیت خرمای ربی باعث شده این محصول جایگزین مناسبی برای قند باشد. از این رو افرادی که دچار قند خون هستند می‌توانند از خرمای ربی استفاده نمایند.  مواد تشکیل دهنده این محصول لاکتوز و فروکتوز می‌باشد و این دو عنصر سرشار از قندهای طبیعی است. استفاده از این خرما هیچ ضرری برای افراد قند خون ندارد.

همچنین جالب است بدانید برای پرورش خرمای ربی به هوای بسیار گرم و خشک احتیاج بوده و از این رو در بخش‌های خشک بوشهر این خرما کاشته می‌شود. میوه این نوع درخت خرما خیلی سریع و در کنار خرمای مضافتی رشد می‌کند. علاوه بر این، نوع دیگر خرمای ربی با پوست قرمز تیره بسیار محبوب بوده و خرمایی گوشتی و خوشمزه است.  یکی دیگر از مزیت‌های خرمای ربی نگهداری آن در هر شرایطی است. به طوری که برای نگهداری خرمای ربی نیازی به یخچال نداشته و در هوای خشک و کابینت نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.

خرمای برهی
 خرمای برهی یکی از خرماهای نرم وتر است که در بوشهر برداشت شده و مزه کاراملی جذابی دارد. این محصول از شکر قهوه‌ای و شیرینی بالایی برخوردار است و از آن جایی که طعم آن بسیار خوشایند است، خوردن چند عدد از آن می‌تواند انرژی روزانه شما را تامین نماید.  خرمای برهی خرمایی است که مصرف آن برای بیماران قند خون نیز هیچ ایرادی ندارد. این خرما به دلیل طعم و کیفیت بالایی که دارد جزو خرماهای پرطرفدار ایران است که علاوه بر بوشهر، در کشورهایی مثل عراق هم کاشت می‌شود.  خرمای برهی جزو محصولات محلی بوشهر و سوغاتی‌های عالی جنوب کشور است.

خرمای خاصویی
خرمای خاصویی یکی از خرماهای بوشهر است که نام بسیار جالبی دارد. این خرما به صورت تخصصی در شهر بهبهان کاشته شده و جزو شیرین‌ترین خرماهای بوشهری است. خرمای خاصویی اندازه کوچکی داشته و مقدار آهن، پتاسیم و منیزیم آن بسیار زیاد است.  از این رو افرادی که دچار مشکلات استخوانی یا کم خونی هستند می‌توانند از خرمای خاصویی به عنوان یک داروی طبیعی استفاده نمایند. اغلب متخصصان غذایی توصیه می‌کنند روزانه حداکثر پنج عدد خرما مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید اما برای مصرف خرما خاصویی می‌توانید این مقدار را تا پانزده عدد در روز نیز برسانید. خرمای خاصویی قابلیت نگهداری برای فصول کمیابی را داشته و به عنوان سوغاتی از قیمت خوبی برخوردار است.

خرمای پیارم
خرمای پیارم یکی از مجلل‌ترین و گران قیمت‌ترین خرماهای ایران است که در مناطق کوهستانی شهر بوشهر کاشته می‌شود. این خرمای گوشتی و نیمه خشک، رطوبتی معادل پانزده درصد داشته و معمولاً در ابتدای فصل پاییز برداشت می‌شود. در بازارهای جهانی،  خرمای پیارم به دلیل طعم و شکل منحصر به فردی که دارد به عنوان شکلات خرما معروف بوده و بسیار هم پرفروش است. این خرما سرشار از پروتئین و سایر مواد معدنی بوده و از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است. خرمای پیارم دارای مقادیر زیادی از فیبر نیز می‌باشد. فیبر عنصری است که برای دستگاه گوارش بسیار مفید بوده و برای سلامت بدن لازم است. شایان ذکر است این خرما منبع عالی از پتاسیم نیز می‌باشد و برای جلوگیری از فشار خون بالا بسیار عالی است. افرادی که دچار ضعف اعصاب و مشکلات فکری هستند با مصرف این خرما اعصاب خود را تقویت می‌کنند. همچنین یکی دیگر از خواص خرما پیارم این است که مقدار زیادی منیزیم دارد و برای عضلات موثر است. در آخر لازم است بدانید مصرف این خرما برای افراد مبتلا به دیابت مشکلی ندارد.

خرمای گنتار
 خرمای گنتار یکی از خرماهای نرم وتر است که در بوشهر کاشته شده و به دلیل مزه خوب و شکل ظاهری عالی، سوغاتی پرفروشی به شمار می‌رود.

خرمای خلاص
این خرما در دسته خرماهای‌تر قرار گرفته و طعم شیرین دلنشینی دارد. از خرمای خلاص معمولا در کنار قهوه استفاده می‌شود. این خرما همچنین ریشه عربستانی داشته و در سال‌های اخیر به صورت محدود در بوشهر کاشته می‌شود.

خرمای کبکاب
خرمای کبکاب یکی از معروف‌ترین و پرفروش‌ترین سوغاتی‌های بوشهر است که به بسیاری از کشورها صادر می‌شود. این خرما رنگ قهوه‌ای تیره داشته و هسته بیضی آن به چسبندگی زیادی که به میوه دارد شناخته می‌شود. از جمله خواص خرمای کبکاب می‌توان به ضد سرطان بودن، بهبود شنوایی، بینایی، درمان کمردرد، بهبود درد مفاصل، بهبود درد سینه و درمان مشکلات مربوط به ریه اشاره کرد. این خرما یکی از بهترین خرماهای ایرانی است که مصرف آن انرژی لازم را برای بدن در طول روز فراهم می‌کند. خرمای کبکاب خرمایی است که حشرات زیادی جذب آن می‌شوند پس آن را در محیطی خنک و به دور از حشرات نگهداری کنید. این محصول یک مکمل غذایی عالی برای رفع تشنگی، منبع عظیمی از آهن و مواد معدنی مفید برای بدن است. شایان ذکر است مصرف خرمای کبکاب برای افراد دارای یقند خون ضرری ندارد.

خرمای شاهانی



خرمای شاهانی یکی از انواع خرماهای بسیار پرفروش و محبوب در ایران است که ظاهری باریک داشته و اغلب به رنگ قهوه‌ای روشن دیده می‌شود. این خرما جزو خرماهای‌تر و نرمی می‌باشد که به طور ویژه در بوشهر کاشت می‌شود. خرمای شاهانی سرشار از مواد معدنی، آهن و منیزیم است و وجود این مواد مغذی باعث شده با مصرف این محصول بتوانید ضربان قلب را تنظیم کرده و بدن سالم‌تری داشته باشید. خیلی‌ها هنوز فکر می‌کنند خرمای شاهانی از کلسترول بالایی برخوردار است و به این دلیل آن را مصرف نمی‌کنند در صورتی که این طور نبوده و خرمای شاهانی از میزان کلسترول بسیار متعادلی بهره‌مند است. این محصول آهن زیادی هم دارد و برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید می‌باشد. علاوه بر این موارد، خرمای شاهانی به دلیل فیبر زیادی که دارد یک داروی عالی برای بهبود معده درد و مشکلات مربوط به دستگاه گوارش است.

خرمای استعمران
یکی از خرماهای کاشت شده در منطقه بوشهر است که در میان انواع خرماها، دارای بیشترین میزان قند است. از خرمای استعمران برای سوغاتی نیز استفاده می‌شود.

امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله مورد استفاده تان قرار گرفته باشد.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *