يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی چیست و چه مزایایی دارد؟

چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 744820
ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی چیست و چه مزایایی دارد؟
یکی از روش‌های بازاریابی، بازاریابی ویدئویی یا ویدئو مارکتینگ است که در سال‌های اخیر توجه بسیاری را به خودت جلب کرده. این توجه بدان دلیل است که درصد زیادی از ترافیک جهانی اینترنت به محتوای ویدئویی اختصاص پیدا کرده و از این جهت، فرصت مناسبی را برای صاحبان کسب‌وکار ایجاد کرده تا برند خود را با کمک تبلیغات دیجیتال و به شکلی از محتوای ویدئویی در معرض دید مخاطبان خود قرار دهند. برای تولید محتوایی ویدئویی با هدف جذب مخاطب باید با موارد مختلفی آشنا باشید و نکات متعددی را مد نظر قرار دهید. مثلا باید بدانید که ویدئوها انواع مختلفی دارند. یا باید با نحوه تولید، ویرایش و انتشار آن آشنا باشید و بدانید که استفاده از ابزار آنالیز ویدئو برای بررسی آمار و ارقام مربوط به آن، در پیش‌برد اهداف بازاریابی شما کمک شایانی خواهد کرد. در ادامه توضیحاتی در این‌باره ارائه خواهد شد.
 
تعریف ویدئو مارکتینگ
 

ویدئو مارکتینگ یا همان بازاریابی ویدئویی مفهوم ساده‌ای است. صاحب کسب‌وکار برای معرفی محصول و برند خود با هدف جذب یا افزایش مشتری دست به تولید محتوای تصویری زده و آن را در رسانه مناسب منتشر می‌نماید. واضح است که ویدئو، ماندگارترین نوع محتوایی در ذهن افراد است و این موضوع، اشتیاق بازاریاب‌ها را به روی آوردن به بازاریابی ویدئویی بیشتر می‌کند.

ویدئو را می‌توان در رسانه‌های گوناگونی انتشار داد اما باید به این نکته توجه کنید که احتمال حضور مخاطب مورد هدف شما در کدام یک از رسانه‌ها و شبکه‌ها بیشتر است. با انتشار محتوای بصری در همان رسانه، احتمال دیده شدن و رسیدن به هدف خود را افزایش دهید.  ذکر این نکته ضروری است که بازاریابی ویدئویی با تبلیغات ویدئویی تفاوت دارد و در حقیقت فراتر از آن است. بازاریابی ویدئویی می‌تواند شامل جنبه‌های آموزشی و تفریحی باشد و تنها جنبه تبلیغی نداشته باشد اما در این راه، آگاهی از برند اتفاق می‌افتد که در پایان منجر به شناخت و فروش بیشتر محصول یا خدمات شما خواهد شد.

بازاریابی ویدئویی از قدرتمندترین انواع بازاریابی است. مزیت بزرگ ویدئو مارکتینگ این است که هر کسی به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند آن را تماشا کند. گرچه باید گفت، هرچه کیفیت این محتوا بیشتر باشد، یشتر نیز دیده می‌شود و بسیار اثربخش‌تر خواهد بود.
 
اهمیت و مزایای ویدئو مارکتینگ
 

ویدئو فرمت جذاب و سرگرم‌کننده‌ایست که افراد تماشا می‌کنندو برای یکدیگر می‌فرستند. بسیاری افراد مشتاقند ویدئوهایی که مربوط به برند مورد پسندشان است را ببینند. برتری ویدئو نسبت به محتوای متنی و حتی صوتی، در بررسی آمار و ارقام بازدید ویدئوها در اینترنت مشخص می‌شود. در بحث بازاریابی دیجیتال، ویدئو بیشتر مورد پسند بازاریابان است چون علاوه بر نکات گفته شده، بازگشت سرمایه (ROI) بیشتری را نیز برایشان به ارمغان می‌آورد. بنابراین اگر بازاریاب هستید، توصیه می‌شود بازاریابی ویدئویی را حتما امتحان کنید. برخی از مزایای ویدئومارکتینگ را در ادامه بخوانید.
 
تعامل مخاطبان با ویدئو
همین که افراد ویدئوها را بیشتر می‌بینند و بیشتر از سایر اشکال محتوایی آن را به اشتراک می‌گذارند نشان از مناسب بودن این فرمت برای اهداف بازاریابی دارد.
 
افزایش نرخ تبدیل
تحقیقات ثابت می‌کند که ویدئو، نرخ تبدیل (کانورژن) را بالا می‌برد و به همین ترتیب، فروش نیز افزایش پیدا می‌کند. زیرا تماشای ویدئو از یک محصول، در مجاب کردن افراد به خرید آن بسیار تاثیرگذار است. ضمن اینکه این کار وفاداری مشتریان را نیز به برند مربوطه افزایش می‌دهد.
 
افزایش نرخ بازگشت سرمایه
تولید ویدئو خود هزینه‌بر است اما با وجود این، صاحبان کسب‌وکار بازگشت سرمایه (ROI) پس از بازاریابی ویدئویی را تایید کرده‌اند. زیرا معمولا چندین برابر هزینه‌ای که برای ساخ ویدئو کرده‌اند را پس از انتشار آن به‌دست می‌آورند. البته این‌که محتوای ویدئو جذاب باشد لزوما به معنای صرف هزینه زیاد برای تولید آن نیست. امروزه ابزار زیادی برای تولید ویدئو وجود دارد که کار تولیدکننده را آسان‌تر می‌کند و این دیگر به خلاقیت او وابسته است.
 
ایجاد اعتماد
از راه ویدئو می‌توان اعتماد مخاطبان را جلب کرد و اصولا اعتماد، اصل اساسی در افزایش میزان فروش است. به طور مثال وقتی مشتری بالقوه، از راه ویدئو با طرز کار محصول شما آشنا می‌شود، بهتر می‌تواند به آن اعتماد کند. خرید بدون اطلاعات بسیار به ندرت صورت می‌گیرد و در دنیای امروز و با امکانات موجود، ویدئو مارکتینگ یک ضرورت محسوب می‌شود.
 
بهبود سئو
شاید دانستن این نکته برایتان جالب باشد که ویدئو به بهبود سئوی سایت شما نیز کمک می‌کند. موتورهای جستجو، ویدئو را به عنوان محتوایی ارزشمند می‌شناسند. بنابراین با بازاریابی ویدئویی علاوه بر جلب اعتماد مخاطب، اعتماد گوگل را نیز جلب می‌کنید. زیرا تماشای ویدئو باعث صرف وقت مخاطب در سایت شما می‌شود و گوگل و دیگر موتورهای جستجو به این زمان صرف شده اهمیت زیادی می‌دهند.
 
استفاده از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی
 درصد زیادی از کاربران آنلاین از شبکه‌های اجتماعی مختلف استفاده می‌کنند. جایی که امکان به اشتراک گذاری ویدئوها وجود دارد. جذاب بودن این مدیوم در کنار امکان انتشار گسترده آن، به رسیدن بازاریاب ویدئویی به هدفش کمک بزرگی می‌کند. وایرال شدن محتواهای یک برند، منجر به افزایش آگاهی از برند می‌شود و به طور کلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا SMM بسیار پرطرفدار شده است.  
 
قابلیت بررسی
اینکه کدام بخش از یک محتوای متنی برای مخاطب جذاب بوده بسیار مبهم است اما امکان سنجش و اندازه‌گیری چنین معیارهایی در محتوای ویدئویی بسیار ساده‌تر است. با پیگیری ویدئوها می‌توان دریافت که کدام بخش بیشتر مورد توجه بینندگان واقع شده است و هر ویدئو چند بار به وسیله یک کاربر دیده شده و نرخ نمایش کلی آن چقدر بوده است. با دانستن و ارزیابی این موارد و درک نقا قوت و ضعف، می‌توان در بهینه‌سازی ویدئوها کوشید.
 

حال که با بخش عمده مزایای ویدئو مارکتینگ آشنا شدید، می‌توانید به بهترین شیوه در تولید ویدئوهای متناسب با اهداف کسب‌وکار خود اقدام کنید. چیدن یک استراتژی درست و در نظر گرفتن نیازهای مخاطبان را فراموش نکنید تا موفقیت مورد انتظار خود را به‌دست آورید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *