پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۸۲
روایت پر مفهوم و جالب آشنا از مقدمات مذاکره روحانی و ترامپ؛

روحانی با شهامت آمادگی ملاقات با ترامپ را داشت/ روی هدف ترامپ به جمع بندی نرسید/ آمادگی ملاقات با اوباما را هم داشت/ حاضر بود برای برجام آبرویش را بدهد/ ماجرای حضور همراه با تجهیزات مکرون برای گفتگوی روحانی و ترامپ

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب: 737198
حسام‌الدین آشنا گفت: روحانی از ترس این که کار کشور از دستش نرود، به کسانی که خودش می‌شناخت اطمینان کرد، در حالی که به نظر می‌رسید دوره خیلی از آنها تمام شده یا نهایتا فقط برای دو سال به درد می‌خوردند.
روحانی با شهامت آمادگی ملاقات با ترامپ را داشت/ روی هدف ترامپ به جمع بندی نرسید/ آمادگی ملاقات با اوباما را هم داشت/ حاضر بود برای برجام آبرویش را بدهد/ ماجرای حضور همراه‌با تجهیزات مکرون برای گفتگو روحانی باترامپ
گروه سیاسی جهان نيوز: روز گذشته بخش هایی از گفتگوی حسام الدین آشنا با ماهنامه اصلاح طلب اندیشه پویا پیرامون گزینه های مناسب ریاست جمهوری دولت سیزدهم منتشر شد. هم اکنون بخش های مهم دیگر اظهارات آشنا که در کانال تلگرامی این نشریه منتشر شده است را خواهید خواند.

نکته مهم و بسیار پرمعنا در میان اظهارات آشنا که در ادامه خواهید خواند، کم توجهی به خطوط قرمز ترسیمی نظیر ملاقات با روسای جمهور دولت تروریست امریکا بوده است. این در حالی است که مذاکره دیپلمات ها با آمریکا پس از ده‌ها سال خباثت و خیانت در حق ملت ایران ممنوع است و به طریق اولی ملاقات روسای جمهور ممنوعیت ویژه‌تری دارد. اما آنگونه که از صحبت های آشنا استنباط می شود گویی قرار بوده است مسئولان ارشد کشور در کار انجام شده قرار بگیرند و نمونه آن رفتار غلط روحانی در گفتگوی تلفنی با اوباما بود که طبق گفته آشنا قرار بوده این ملاقات حضوری باشد! امری که پس از انجام گفتگوی روحانی و اوباما، رهبرانقلاب به طور علنی درباره آن به رئیس جمور تذکر دادند.

میراث روحانی برای دولت بعد
-دوران آقای روحانی و هشت سالی که ایشان در مسئولیت ریاست‌جمهوری قرار داشته‌اند میراث مهمی برای دوره بعد از خود دارد. بخشی از این میراث ناشی از اقدامات و فعالیت‌های آقای روحانی و بخشی هم ناشی از عدم اقدام و ترک فعل‌های آقای روحانی است. بخشی از این میراث هم ناشی از کنش‌های دیگران و واکنش‌های مردم است. در یک جمله میراث دوران آقای روحانی یا میراث دولت اعتدال، توانمند شدن جامعه ایرانی در قبال دولت است.

- میراث دوران آقای روحانی، شفافیت در اموری بوده است که قبلا به هیچ وجه راجع به آن‌ها صحبت نمی‌شد. از برادر رئیس جمهور گرفته تا رئیس دیوان محاسبات کشور، امروز زیر ذره‌بین داوری مردم است. امروز کاملا معلوم شده که ما در حکمرانی با یک حکومت زمینی، با تصمیم‌های زمینی، با آدم‌های زمینی مواجهیم.

- به نظرم آقای روحانی نه دنده عقب گرفته و نه دنده معکوس کشیده است؛ اتفاقاً مساله  این است که شاید آقای روحانی در  همان دنده مانده است. ما در سراشیبی قرار گرفته‌ایم و آقای روحانی با دنده یک حرکت می‌کند، چون می‌خواهد سرعت و شتاب را با دنده سنگین کنترل کند، نه با ترمز چرا که نگران است به اصطلاح ترمز ببرد یا ترمز خالی کند. آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، به عنوان نفر دوم رسمی کشور و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی با مشکلاتی مواجه شد که باید یک تصمیم جدی می‌گرفت. ایشان یا باید سراغ اصلاحات ساختاری می‌رفت و هزینه آن را می‌پذیرفت، یا باید با مماشات عمل می‌کرد و با استراتژی کج‌دار و مریز جلو می‌رفت، یا این که به قول شما دنده عقب می‌رفت و می‌گفت که اصلا و از ابتدا هم نظرم چنین نبود که شما توقع دارید.

بعد از دی‌ماه 96 روحانی محافظه کار شد
- اتفاق‌های دی‌ماه به نظرم تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن آقای روحانی و نگران شدنش برای کلیت نظام داشت. بعد از دی‌ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود. علاوه بر این،  ایشان از اردیبهشت‌ماه ۹۷ با تحریم‌ و خروج ترامپ از برجام مواجه شد. این هم دومین ضربه بسیار سنگینی بود که به ایشان وارد شد. برای ایشان باورکردنی نبود که در داخل کشور، به‌جای آن که ترامپ را ملامت کنند، او را ملامت کردند که چرا قراردادی را بستید که ترامپ می‌تواند زیر آن بزند. به‌هرحال، این دو ضربه بود که به تعبیر شما باعث تغییر جهت و به تعبیر من باعث حرکت روحانی با دنده سنگین شد.

- وقتی آثار اقتصادی گران‌شدن بنزین بررسی شد دولت دید که جامعه آمادگی این اقدام را ندارد. برای همین هم تصمیم گرفته نشد قیمت بنزین افزایش پیدا کند. تا این‌که از خارج از دولت پیگیری شد که این موضوع چه شد؟ و بعد از آن افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار گرفت.

رئیس جمهور باید روی لبخندش محاسبه داشته باشد
- مسئولیت صفر تا صد اعلام و اعمال تغییر قیمت بنزین با وزیر کشور بوده است اما مسئله این است که رئیس جمهور می‌توانست این جمله را با اخم بگوید، می‌توانست با چهره‌ای بگوید که نتوانید تشخیص دهید ناراحت یا خوشحال است و می‌توانست با لبخند بگوید. من که کارم روانشناسی اجتماعی است، از لبخندی که ایشان زد، نه زهرخند می‌فهمم، نه ریشخند. لبخند ایشان، لبخند کسی است که می‌گوید من مقصر نیستم.

- می‌خواهم بگویم که این بیشتر لبخند تعجب است تا لبخند تمسخر. اما رئیس جمهور این کار را هم نمی‌باید بکند. ایشان باید روی معنای لبخندش محاسبه داشته باشد و سخن بگوید. به نظرم این یکی از ضعف‌های رفتاری رئیس جمهور است.

کرونا، محرم و رئیس جمهور
- برعهده رئیس جمهور است که در همه چیزهایی که به سلامت عمومی مرتبط است و در همه‌چیزهایی که با ارزش‌ها و هنجارها ارتباط دارد، با حساسیت وارد شود. همان‌طور که رئیس جمهور راجع به سیزده بدر هم صحبت می‌کند، چون یک مساله ملی است. زمانی که مسئله سلامتی مردم مطرح است، ایشان اعلام می‌کند امسال سیزده بدر نداریم. در مورد محرم هم چنین حساسیتی را باید لحاظ کرد. یا باید بگوییم مراسم محرم اصلا نباید برگزار شود، یا باید بگوییم حسینی هستیم و مانند هر سال، مراسم پرشکوه محرم را برگزار می‌کنیم، و یا حالت سوم را اعلام کنیم و بگوییم اگر قصد برگزاری مراسم را دارید، باید این موارد را رعایت کنید. ما نمی‌توانیم مراسم را تعطیل کنیم. اطلاعیه نحوه برگزاری مراسم محرم را حتما دیدید و در آن پروتکل بهداشتی توضیح داده شده بود. زمانی که دولت با سنتی مانند عزاداری محرم مواجه است، نحوه برخورد با آن نمی‌تواند چکشی باشد.

- کرونا واقعا یک نقطه عطف در سیستم حکمرانی ماست. اعتماد مردم به دولت در موضوع کرونا هم می‌تواند بازسازی شود، هم می‌تواند کامل تخریب شود. بسته به سیاست‌گذاری‌های دولت و رابطه تعاملی که مردم و دولت در سیاست‌های کرونایی دارند، میراث آقای روحانی هم می‌تواند یک دولت قوی باشد، هم می‌تواند هم میخی بر تابوت دولت باشد.

فنری که در 4 سال اول دولت فشرده شد
- آقای روحانی در چهار سال اول خود، در مدیریت تورم و نرخ ارز و در رشد اقتصادی، کارنامه بسیار موفقی داشت. البته یک ایده می‌گوید فنری که فشرده شده بود بعد از انتخابات رها شد و قیمت ارز بالا رفت. اما آقای روحانی معتقد بود که تنها به سبب تحریم‌هاست که این شرایط به‌وجود آمده. هنوز هم این دو نظر وجود دارد. آقای روحانی تنها کسی بود که مخالف ارز تک‌نرخی بود، چون معتقد بود که دوباره ارز دونرخی می‌شود. اما تمام دوستان اقتصادی به آقای روحانی می‌گفتند الان چاره‌ای جز تک نرخی کردن نرخ ارز نداریم.

- زمانی که دلار گران می‌شود، قیمت همه چیز گران می‌شود. این موضوع، یک بار در دوره آقای احمدی نژاد روشن شد، این بار هم باز معلوم شد که در واقع از شیر مرغ تا جان آدمیزاد، نرخ همه چیز متاثر از نرخ ارز است. الان که با هم حرف می‌زنیم، تقریبا نرخ همه خدمات را بر مبنای دلار به شما اعلام می‌کنند. این که آقای روحانی اصرار داشت کاری نکنیم که نرخ ارز انحراف پیدا کند برای همین بود.

شهادت می‌دهم روحانی حاضر بود برای برجام آبرو بدهد
می‌توانم شهادت دهم که آقای روحانی، آماده هر گونه فداکاری برای حفظ برجام بود. حاضر بود آبرویش را بگذارد یا در اینجا مورد لعن و نفرین قرار گیرد، اما کاری کند که کشور مورد تحریم قرار نگیرد. اما برای رئیس جمهور  مسلم شد که ترامپ، قصد حل مسئله را ندارد و تنها به دنبال گرفتن عکس است. اگر آقای روحانی مطمئن بود که ترامپ قصد حل مسئله را دارد و بالاتر از آن توان ساختاری حل مسئله را دارد، ممکن بود تصمیم‌های دیگری بگیرد.

- اگر توافق با ترامپ تنها هزینه داخلی داشت، آقای روحانی آمادگی پرداخت آن هزینه را داشت. همانطور که مکالمه تلفنی با اوباما و ورود به توافق هسته‌ای، هزینه بسیار سنگینی برای شخص آقای روحانی داشت اما ایشان این راه را پیش برد. هنوز هم آقای روحانی در بخشی از محافل قدرت به خاطر توافقی که کرده، بخشیده نمی‌شود. اما پدیده ترامپ یک پدیده استثنایی در جهان است.


ماجرای مذاکره روحانی و ترامپ
- آقای روحانی می‌گفت ما با آدم‌ها مذاکره نمی‌کنیم، با دولت‌ها مذاکره می‌کنیم. به این ترتیب، وقتی آقای مکرون در نیویورک پیشنهاد مشخصی برای انجام مذاکره سه جانبه داد، آقای روحانی آن را رد نکرد. مذاکرات آقای روحانی با آقای مکرون تا آنجا پیش رفت که یک پیشنهاد چهار بندی تهیه شد؛ این که ایران و امریکا این تعهدات را بپذیرند و با این تعهدات وارد مذاکرة دوباره شوند. اینها روی کاغذ آمد و مذاکراتی با واسطه انجام شد. اما امریکایی‌ها معتقد بودند که باید وارد مذاکره شویم و ببینیم به این چهار بند می‌رسیم یا نه. دعوا بر سر این بود. آقای روحانی می‌گفت اول اصول توافق‌ها را معین کنیم، بعد سر میز مذاکره بنشینیم، این راستی آزمایی است. اما آقای ترامپ می‌گفت سر میز مذاکره می‌نشینیم، بعد ببینیم چه می‌شود. این بخش فنی قصه بود. آقای مکرون بندهایی را تهیه کرد و آقای روحانی گفت که با این چهار بند موافقت اصولی دارم اما روی تعابیر باید کار شود.

وقتی آقای روحانی به نیویورک رفت، کار تا جای خوبی پیش رفته بود و دو طرف در حال کار روی «ادبیات» این بندها بودند. اما ناگهان شب، آقای مکرون به هتل آقای روحانی می‌آید و می‌گوید من با دستگاه و تجهیزات آمده‌ام، و آقای ترامپ هم امشب می‌خواهد با رئیس جمهور ایران صحبت کند، بدون این که قرار قبلی وجود داشته باشد یا توافقی شده باشد. وقتی آقای روحانی به مکرون گفت که آیا آن بندها مورد توافق است، آقای مکرون گفت که ترامپ گفته مگر احمق باشم که چنین کاری بکنم. این پیغام آقای ترامپ بود. فارسی این حرف این بود که آقای روحانی باید این ریسک را می‌پذیرفت که با آقای ترامپ وارد مذاکره‌ای شود که برای ایران هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد، اما برای آقای ترامپ عکسی داشته باشد که برایش کافی باشد.

- روحانی حتی با شهامت آمادگی ملاقات هم داشت اما به این جمع بندی نرسید که هدف ترامپ، توافق است. مذاکره بدون پیش‌شرط، در عین وجود تحریمها یعنی تسلیم به همان چیزی که امریکایی‌ها می‌خواستند. در مورد آقای اوباما هم ما همین شرایط را داشتیم. آقای اوباما از آقای روحانی تقاضای ملاقات کرد. آقای روحانی گفت ابتدا باید در مورد بیانیه‌ای که آخر ملاقات می‌خواهیم بدهیم توافق کنیم. و در نهایت چون نتوانستیم در مورد آن بیانیه توافق کنیم، آقای اوباما در هنگام خروج آقای روحانی از نیویورک، به ایشان تلفن زد. وگرنه همان موقع هم آقای روحانی آمادگی این ملاقات را داشت.

وزن برخی وزارت‌خانه‌ها کمتر شده است
- کسانی که نظر دارند اما عمل ندارند، به درد دولت نمی‌خورند. کسانی که عمل دارند اما نظر ندارند هم چندان به درد دولت نمی‌خورند. برای حضور در کابینه ترکیبی از عمل و نظر نیاز است و نسبت عمل‌گرا بودن و صاحب نظر بودن از وزیر به وزیر، متفاوت است. به نظرم کابینه در برخی موارد قوی‌تر و در برخی موارد ضعیف‌تر شده است. اما کاملا می‌توان توضیح داد که دلیل هر تغییر چه بوده است.  اینکه وزن برخی وزارتخانه‌ها کمتر شده را قبول می‌کنم، اما برخی وزارتخانه‌ها هم ارتقا پیدا کرده‌اند.

- رئیس جمهور روزهای جمعه، وزرا را  تلفن‌باران می‌کند و مشکلی هم نیست. اما وزیری که کارش را می‌کند، احتیاج به ملاقات حضوری ندارد. مثلا هیچ وقت آقای زنگنه نمی‌گوید من مشکل ملاقات با آقای روحانی دارم. برای این که دارد کارش را می‌کند، حرفش را هم در دولت می‌زند. وزرایی که احساس نیاز زیادی می‌کنند در تماس مستمر با رئیس جمهور باشند، یعنی احساس نیاز به حمایت مستمر رئیس جمهور از کارهای خود دارند. رئیس جمهور هم معتقد است که وزرا باید کارشان را تا جای ممکن خودشان پیش ببرند.

هنوز هم انتخابم روحانی است!
- بعد از گذشت هفت سال از انتخاب آقای روحانی، من به عنوان یک شهروند و مشاور آقای روحانی می‌گویم انتخابم درست بوده و هنوز هم انتخاب من از میان افرادی که کاندیدا شده بودند، آقای روحانی است.

رئیس جمهور بعدی باید بهتر از روحانی با مردم صحبت کند
-  کسی باید در دوره بعد، رئیس‌جمهور شود که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های او، جمهوریت باشد و ابتنای تمام به رای مردم، اولویت اولش باشد. مردم مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را می‌خواهند. مردم نگفتند چرا بنزین را سه هزار تومان کردید؟ گفتند چرا با ما مشورت نکردید؟ حتا نمی‌گویند چرا ارز ۴۲۰۰ تومان شد؟ می‌گویند چرا برای انجام آن، مشورت نشد. مردم می‌گویند ما می‌فهمیم، با ما حرف بزنید. بنابراین رئیس جمهور بعدی، باید کسی باشد که بهتر از آقای روحانی با مردم حرف بزند و حرف مردم را هم بهتر بشنود.

- رئیس‌جمهور بعدی باید بیشتر از آقای روحانی، اهداف مشخص و ریز داشته باشد. داشتن یک هدف بزرگ کافی نیست. او باید اهداف مرحله‌ای و موقعیتی مشخصی داشته باشد. ما به کسی احتیاج داریم که در پیگیری اموری که درباره‌شان تصمیم گرفته شده و در تبدیل تصمیم به اجرا و توان ارزیابی آنچه اجرا شده، قوی‌تر از آقای روحانی عمل کند.

- روحانی از ترس این که کار کشور از دستش نرود، به کسانی که خودش می‌شناخت اطمینان کرد، در حالی که به نظر می‌رسید دوره خیلی از آنها تمام شده یا نهایتا فقط برای دو سال به درد می‌خوردند. حفظ آنها بعد از دو سال، درست نبود. آنها به درد تثبیت وضعیت و نه ارتقای وضعیت می‌خوردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
راست میگی . تمام سوء مدیریت های شما رو باید دولت بعدی جمع کنه. ...!!!
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده با توجه به مسیر حرکت کشور در چارچوب سیاست های کلان منطقه ای و حتمی بودن برخورد با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای ، هر دولتی سرکار بیاید باز هم در همین حد از راندمان توان اداره کشور و امور را خواهد داشت.
بی تدبیری
Iran, Islamic Republic of
عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولته و به عوامل خارجی مربوط نیست.
Iran, Islamic Republic of
آبروی ایران را نبرید ، نیاز نیست کسی آبرویش را هزینه کند.
Iran, Islamic Republic of
دستاوردهای شماها در 8 سال دولت داری چه چیزی است و کشور را با چه وضعیتی می خواهید تحویل دولت بعد بدهید؟ تحریم همه جانبه! عقب ماندگی 8 ساله اقتصاد ، دانش هسته ایی ، هوا و فضا و...! فروش داراییهای دولت ! دلار 25000 تومان و سکه 12 میلیونی ! افزایش یکباره حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در چند ماه آخر عمر دولت ! تورم و گرانی افسار گسیخته! و....
وکیل
Iran, Islamic Republic of
روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
وای به روزی معلوم شود دستاوردهای بضرر معیشت مردم ... بوده
Iran, Islamic Republic of
در ابتدای شیوع کرونا در کشور ، دیر شروع کردن قرنطینه و زود تمام کردن قرنطینه یک اشتباه بزرگ و غیر عاقلانه بود.
نتیجه این اشتباه :افزایش فوت مردم بیگناه بعلت لجبازی و نادیده گرفتن نظرات متخصصان
.
Iran, Islamic Republic of
....
Romania
از رهبری هم اجازه اینکار بعنی دیبدار با اوباما را داشتند یا نه . برای برجام آبرویش را بدهد یعنی چی ؟یعنی خدای ناکرده میخواست جمهوری اسلامی را در برابر عمل انجام شده قرار بدهد؟؟!
Iran, Islamic Republic of
.م...
Iran, Islamic Republic of
اگر به صحبت های این آقا خوب توجه کنید، متوجه می شوید که چرا مملکت به این روز افتاده است.
رضا
Iran, Islamic Republic of
چقدر جالب یه جوری قشنگ داره ماجرا رو توضیح میده که کاملا مشخص چجور برجام تو پاچه این ملت رفته... تقریبا یعنی هرکاری دلشون میخواسته میکردن حتی دیدار با ترامپ و اوباما هم/ با این توصیف یعنی اینا میرن نیویورک براشون مهم نیست خط قرمز و ...

نصرفیده دیدار نکردن
United Kingdom
ایشون رییس جمهور ایران است و 24 میلیون رای دارد..
Iran, Islamic Republic of
رئیس جمهور هست ولی 24 میلیون رای داشت در حال حاضر می توانید تعداد رای های ایشان را یک بار دیگر شمارش کنید
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
Iran, Islamic Republic of
طبق آرای انتخابات اخیر مجلس، اصلاح طلبان زیر 4 درصد رای داشتند و بنابر این دیگر ادعای داشتن محبوبیت در نزد مردم را نمی توانند داشته باشد
۲۸ مرداد؛ مبدأ تاریخ جنایات امریکا در حق ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد؛ مبدأ تاریخ جنایات امریکا در حق ایران
Iran, Islamic Republic of
مردم نگفتند چرا بنزین را سه هزار تومان کردید؟ اوه مای گاد پس مردم چه گفتند ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
همکاری کشورهای اسلامی با امارات جنایتکار شماره یک، اهانت، توهین، بی احترامی و خیانت به مسلمانان است.
Romania
اگر زمان به عقب برگردد ، روحانی باز هم 24 میلیون رای سال 96 را از آن خود میکند.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام : روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
Iran, Islamic Republic of
نتیجه عملکرد دولت روحانی در این مدت هفت تا هشت نرخ ارز آزاد در ۲۳ مرداد؛ دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی نزدیک شد
Iran, Islamic Republic of
با قاتل سردار سلیمانی و تروریست بالفطره میخواست دیدار کنه
Iran, Islamic Republic of
آمریکا و غرب ازسال 2001 تاکنون در تجارت موادمخدر افغانستا نقش دارند.
آمریکا وغرب ازسال 2003 تاکنون در غارت نفت عراق و لیبی نقش دارند.
آمریکا و غرب ازسال 2011 تاکنون درغارت نفت سوریه نقش دارند.
آمریکا به همراه غرب با کمک مالی عربستان سعودی و امارات ازسال 2001 تاکنون تسلیحات القاعده را تامین می کند.
Iran, Islamic Republic of
درپاسخ به کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل
آمریکا جنایتکار شماره یک ازسال 2011 تاکنون با اجازه و مجوز سازمان ملل خیانتکار شماره یک با کمک مالی عربستان سعودی و امارات تروریست ها را تسلیح می کند.
کسانی که القاعده و داعش را در عراق و سوریه حمایت همان کسانی هستند که اکنون در انفجار بیروت نقش داشتند.
اسرائیل ازسال 2011 تاکنون با دستور مستقیم آمریکا به تروریست ها درسوریه سلاح و حقوق می دهد.
Iran, Islamic Republic of
چرا دولت...با استناد به کتاب خاطرات خانم کلینتون و اظهارات ترامپ در دوره تبلیغات انتخابات مبنی بر ایجاد و حمایت از گروهکهای تکفیری داعش به مجامع بینالمللی شکایت نمیکند؟ .
Iran, Islamic Republic of
آمریکا جنایتکار شماره یک باید تامین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.
اروپا جنایتکار شماره یک باید تامین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.
عربستان سعودی جنایتکار شماره یک باید تامین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.
مهندس نفت
Iran, Islamic Republic of
بخاطر لغو تحریمها و برداشت سیب و گلابی، 62 تن طلا رو حراج کردیم. 18 میلیارد دلار 4200 تومنی را ظرف دوماه دادیم باهاش غذای سگ و گربه و دسته بیل و سنگ پا و کرم پودر وارد کردیم! بخاطر فتح الفتوح برجام ،بنزین 3000 تومنی ریختیم روی مردم و گفتیم ما خبر نداشتیم کی بنزین گرون میشه! برجام را خدا آورد
Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
وادادگی دولت در برجام اروپا و آمریکا را علیه ما گستاخ کرد، ولی دیدیم که مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با لوایح ذلت‌بار FATF و پالرمو موجب عقب‌نشینی اروپا شد. الان هم کشورهای اروپایی در رای‌گیری پیش‌نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت رای ممتنع دادند تا دولت آقای روحانی در برجام بی‌فرجام باقی بماند.
Iran, Islamic Republic of
یکی از اصلاح‌طلبان گفته دولت آقای روحانی در غربت به سر می‌برد. بنویسید خود کرده را تدبیر نیست..
Iran, Islamic Republic of
خوبه اینجا اعتراف میکنه که هر کاری خودشون خواستند انجام دادند تصمیم خودشون بود نه رهبری
Iran, Islamic Republic of
روحانی هنوز هم به دنبال مذاکره با ترامپ و آمریکا است.
aijaz
United States
.........
Iran, Islamic Republic of
چرا حسن روحانی حرفش را در مورد مذاکره با آمریکا عوض کرد؟
Netherlands
سیاست علی لاریجانی و روحانی در هماهنگی باهم...بود
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ازسال 1392 تاکنون وعده های انتخاباتی خودش را عمل نکرده است‌ / مردم وعده‌ها را فراموش نمی‌کنند
Iran, Islamic Republic of
اعتراف روحانی: دولت اهل گفت‌وگو و مذاکره سازنده به نفع ملت ایران است
ولی متاسفانه تاکنون گفت وگو و مذاکره به نفع ملت ایران نبوده است، ملت ایران را گرفتار کرده است و همچنان نیز ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
اعتراف روحانی: دولت اهل گفت‌وگو و مذاکره سازنده به نفع ملت ایران است
و این در حالی است که متاسفانه تاکنون گفت وگو و مذاکره به نفع ملت ایران نبوده است، ملت ایران را گرفتار کرده است و همچنان نیز ادامه دارد.
آمریکا ازسال 1945 تاکنون ثابت کرد که تنها زبان زور را می فهمد نه گفت وگو و مذاکره
Iran, Islamic Republic of
عربستان سعودی همراه با چند کشور دیگر ازسال 1394 تاکنون در سایه سکوت سازمان های بین المللی با انواع سلاح های ممنوعه، بمب های ممنوعه و بمب های خوشه ای ساخت آمریکا، کشورهای اروپایی و اسرائیل بیش از 999 هزار بار یمن را از طریق هوایی، زمینی و دریایی بمباران کرده است و همچنان نیزادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
رژیم کودک کش صهیونیستی ازسال 1389 تاکنون با حمایت مستقیم آمریکا و اروپا با کمک مالی عربستان سعودی و امارات در سایه سکوت سازمان های بین المللی بیش از 999 هزار بار سوریه را بمباران کرده است و همچنان نیزادامه می دهد.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدایا اینها دیگه کی هستند! بابا ما کلی جوان متخصص تو کشور داریم که بسیار باهوش و توانمندند....
Iran, Islamic Republic of
...
United States
پاسخ تند وزیرامور خارجه امارات به ظریف !j
United States
ترامپ چک حقوق سه ماهه خودش رو این بار به سازمان پارکها و موزه های آمریکا اهدا کرد !.
United States
.
ترامپ در ۳.۵ سال گذشته هر سال ۴۰۰ هزار دلار حقوق گرفته ولی حتی ۱ دلارش رو هم برای خودش بر نداشته و تا به امروز کل حقوقش رو به صورت چک های ۱۰۰ هزار دلاری هر سه ماه یکبار به یه موسسه اهدا کرده
Iran, Islamic Republic of
نتیجه عمکرد دولت روحانی نرخ سکه به ۱۰ میلیون و ۹۳۰ هزار رسید
Iran, Islamic Republic of
برای زمانی طولانی در مقابله با آمریکا و کرونا آماده باشیم
Iran, Islamic Republic of
۲۸ مرداد؛ مبدأ تاریخ جنایات امریکا در حق ایران شروع شده است.
Iran, Islamic Republic of
نیروی دریایی آمریکا به خاطر کمک، حمایت و پشتیبانی از رژیم کودک کش صهیونیستی نزدیک سواحل لبنان مستقر است
Iran, Islamic Republic of
سرنگونی بالگرد ترکیه‌ای در شمال عراق
Iran, Islamic Republic of
اوباما و ترامپ برای ما یکی هستند و عامل اصلی مشکلات درجهان هستند.
Iran, Islamic Republic of
اقدام امارات جنایتکار شماره یک واکنش جدی جهان اسلام را در پی خواهد داشت
Iran, Islamic Republic of
وزیر امور خارجه عمان با همتای خود در رژیم صهیونیستی گفت‌وگو کرد.
Iran, Islamic Republic of
ما در کنار ملت سوریه بوده و خواهیم بود
آمریکا و متحدانش همچنان حامی تروریسم هستند.
Iran, Islamic Republic of
ما در کنار ملت فلسطین بوده و خواهیم بود...
Iran, Islamic Republic of
......
Iran, Islamic Republic of
بخدا برای چند روزه دنیا ارزش ندارد ...
Iran, Islamic Republic of
جنایتکاران بین‌المللی چون ترامپ و نتانیاهو با همراهی سلبریتی‌های خودفروخته همگی نگران اعدام 3 سارق مسلح آشوبگر شدند! کسانی که دستشان تا مرفق به خون هزاران نفر آلوده است. ....!؟
Iran, Islamic Republic of
کشورهای غربی جنایتکار شماره یک ازسال 1945 تاکنون بزرگترین نقض کننده حقوق بشر در جهان هستند..
محسن
United Arab Emirates
واقعا موندم چی بگم به سخنان ایشان!!
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
من موندم که جواب این ۷سال خسارت کی میخواد بده؟؟
حامد
United States
......
منوچهر
Iran, Islamic Republic of
الحق که چه شناختی و چه اطمینانی و چه نتیجه ای!!!!!
فرانک
Iran, Islamic Republic of
این آقا یکی از مشاوران اصلی روحانی در اقتصاد آزاد و آزادی بازار وبالا رفتن نرخ ارز تا هر جا وبالارفتن نرخ کالا ها ود ر نتیجه یکی از مسببین اصلی خاکستر کردن زندگی مردم است
Iran, Islamic Republic of
خب الان دیگه نمیتونند بگن برجام کار و تصمیم نظام بود .
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
...
انصاری
Iran, Islamic Republic of
آقای آشنا دولت شما دیگر چه چیزی بود در این کشور به غربی ها نداده است؟!
انصاری
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مذاکره با آمریکا گره از کار کشور باز نمی‌کند
اگر عده‌ای تصور کنند می‌شود به دولت دمکرات‌ها امید بست، این فقط از دست دادن فرصت است...
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب در پیام‌شان به مناسبت شهادت سردار سلیمانی، انتقامی سخت را در انتظار تروریست‌های آمریکایی عنوان کردند و به فاصله چند روز از این اتفاق، پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در خاک عراق آماج حملات و ضربات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت که منجر به تحمیل تلفات و خسارات سنگین به این پایگاه شد؛ اما تنها چند ساعت پس از این اقدام، رهبر معظم انقلاب حمله انجام شده را تنها یک سیلی به تروریست‌های آمریکایی برشمردند و تاکید کردند که این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمیکند بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.
Iran, Islamic Republic of
حضرت آقا در دیدار نخست وزیر عراق فرمودند که «جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع [ترور شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس] را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه‌ی متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد.» اصول این ضربه متقابل چیست؟ آیا به معنای حذف یک فرد همطراز شهید سلیمانی در آمریکا است؟
Iran, Islamic Republic of
فرمودید هدف آمریکا از ترور حاج قاسم این بود که روند حرکت مقاومت در منطقه را متوقف کند؛ اگر بخواهیم به صورت مصداقی بحث کنیم، آیا آمریکا توانست به این هدف برسد؟
Iran, Islamic Republic of
آمریکا در عراق اقدام نظامی کند شکست بزرگی می‌خورد
اگر آمریکایی ها فراتر از عملیات روانی بخواهند اقدامی را در عراق انجام دهند یک شکست راهبردی بزرگتر از گذشته را در کارنامه خود ثبت خواهند کرد.
Denmark
در حالت خوشبینانه می توان حدث زد که آقای روحانی خیلی علاقمند بود و هست که با کنار آمدن با آمریکا از طریق برجام مشکلات ایران رابه سروسامان برساند و در تاریخ ایران ماندگار شود.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
این یکی رو به خال زده اید جناب اشنا خیلی ازافراد مورد اعتماد اقای روحانی دران حد واندازه نبودند وتاریخ مصرفشون تمام شده بود .!
Iran, Islamic Republic of
....
شهریار
Iran, Islamic Republic of
......