يکشنبه ۶ خرداد ۱۴۰۳ - 26 May 2024
 
۱
۱۰

آیا کوچه ملک شخصی محسوب می‌شود؟

دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۰
کد مطلب: 724278
برای پارک خودرو در کوچه باید به نکات مهمی توجه داشته باشیم و بدانیم که کوچه ملک شخصی هیچ کسی نیست.
آیا کوچه ملک شخصی محسوب می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، فضای کوچه برای هیچ فرد خاصی نیست و کسی مالکش نیست، بلکه این فضا به عموم مردم تعلق دارد و هر شخصی می‌تواند در فضای آزاد و قانونی کوچه خودرو خود را پارک کند.

مطابق با قوانین کوچه از جمله اموالی است که غیر قابل تملک است و تا زمانی که کسی آن را سد معبر نکرده باشد یا در جایی که توقف ممنوع اعلام نشده، شما خودرو خود را پارک نکرده باشید، پارک در کوچه حق و سهم شما است.

البته باید توجه داشت که اگرچه کوچه عمومی است، اما ساکنان کوچه در حد رفت و آمد خود نسبت به آن حق دارند که به این حق، «حق ارتفاق نسبت به ملک غیر» گفته می‌شود.

این حق به آن معنا است که پارک خودرو در کوچه‌ها نباید مانع رفت و آمد صاحبان منزل شود.

اگر پارک خودرو شما مقابل سایر درب‌ها، امکان رفت و آمد اشخاص یا وسایل نقلیه مانند دوچرخه و موتورسیکلت را سلب کند این پارک ممنوع است.

برخی تصور می‌کنند که هزینه سنگ‌فرش، گل کاری یا درختکاری برایشان حق ایجاد می‌کند، اما این تصور کاملا اشتباه است، زیرا انجام این کار هیچ حقی ایجاد نمی‌کند.

کوچه فضایی عمومی است و هیچکس نمی‌تواند جای پارک برای خود مشخص کند، هر فردی می‌تواند در هر کجای کوچه خودرو خود را پارک کند.

اگر کسی شما را تهدید به پنجری خودرویتان کرد به لحاظ ایراد ضرر مالی تا ۷۴ ضربه شلاق یا ۲ ماه تا ۲ سال حبس دارد، همچنین تخریب عمدی اموال دیگران از ۶ ماه تا ۳ سال حبس خواهد داشت.

منبع:باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: کوچه حقوقی ملک
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
......
علی
Iran, Islamic Republic of
بهتر بود ماده مربوطه را اعلام کنیدکه بر اساس چه ماده ای 74 ضربه شلاق و یا حبس دارد و نحو ه شکایت چه جوری انجام شود
Romania
یه پنچری بگیری راحتتری! تا بخوای بری دنبال قانون!
Iran, Islamic Republic of
آیا نجفی شهردار سابق مرتکب پنچری خودرو شده بود که به این مدت کوتاه حبس محکوم شد؟!!
United States
همسایه کلی داد و بیداد و آبروریزی کرد که چرا جلوی خانه ی ما توی کوچه( نه جلوی درب یا درب پارکینگ) پارک کردی؟؟!! جلوی خانه ی ما جای پارک خودمان است!!!!
Romania
همسایه تون راست گفته.
اگر هر کسی جلوی خانه خودش پارک کند امنیت بیشتر می شود. هم برای خانه و هم برای ماشین و هم برای کوچه.
همه چیز را که نباید قانون کنند.
Iran, Islamic Republic of
تو آمریکا اعتراض کرد ؟
United States
....
Iran, Islamic Republic of
البته، بهتر است شما تمام موارد قانونی در خصوص کوی، برزن، کوچه، خیابان را بنویسید، حتی قوانین راهنمایی و رانندگی. مثلا اینکه تا چند متری از ورودی و خروجی معابر عمومی، یا روی خط عابر پیاده، ... نباید پارک کرد.
دو چشم پر سو
Iran, Islamic Republic of
پس طبق کدام ماده قانونی، هر کوچه و معبر و خیابانی را ادارات و نهادهای دولتی و نظامی، تابلوکاری و به عنوان پارکینگ اختصاصی ارائه میکنند؟ نمونه عریان و واضحش خیابانهای جنب مجلس و جنب وزارت ارشاد!!!!!!!!!! که اصل خیابانها بلعیده شده و یا حاشیه خیابانهایی که ادارات و سازمانها در آن مستقرند!!!! پارکینگ اختصاصی است.