پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
«فدریکا موگرینی»:

اتحادیه اروپا و تاجیکستان توافقنامه همکاری امضا می‌کنند

شنبه ۳ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب: 654310
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از درخواست تاجیکستان مبنی بر امضای توافقنامه جدید همکاری با این نهاد خبر داد.
اتحادیه اروپا و تاجیکستان توافقنامه همکاری امضا می‌کنند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «دوشنبه» خواستار توسعه همکاری با اتحادیه اروپا و امضا توافقنامه جدید مشارکت با این نهاد می‌باشد.موگرینی این نکته را بعد از پایان مذاکرات وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا و آسیای مرکزی در شهر «بروکسل» عنوان کرد.

بنابه سخنان وی، توافقنامه جدید با در نظر گرفتن تحولات جدید، تمایلات سیاسی و اجتماعی و چالش های امروزه باید تجدید و طرف اروپایی برای شروع کار در موضوع آماده می باشد.  

وی افزود: تاجیکستان در حال حاضر خواستار شروع مذاکرات بر روی امضا توافقنامه جدید همکاری با اتحادیه اروپا است و ما به زودی این مذاکرات را شروع خواهیم کرد.«سراج الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان و موگرینی در حاشیه هفتمین نشست کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.در جریان این ملاقات وضعیت فعلی و دورنمای توسعه روابط گوناگون تاجیکستان و اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین از توسعه پویا روابط میان «دوشنبه» و اتحادیه اروپا در زمینه مکانیسم های مختلف همکاری های دوجانبه و منطقه ای ابراز رضایت کردند.دو طرف همچنین در مورد جنبه های کلیدی مشارکت اتحادیه اروپا و تاجیکستان بویژه در زمینه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، امنیت و تعاملات منطقه ای بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه تاجیکستان در این ملاقات از افزایش کمک اتحادیه اروپا به این کشور در حوزه تامین امنیت مرزی و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر از طریق برنامه های BOMCA و CADAP، توسعه موثر پروژه های اجتماعی و اقتصادی در این کشور از طریق استراتژی جدید اتحادیه اروپا برای کشورهای آسیای مرکزی و برنامه بعدی چند ساله پیشنهادی میان تاجیکستان و اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد.

در این ملاقات همچنین در خصوص مسائل مربوط به دستور کار بین المللی و سایر موضوعات مورد علاقه دو طرف مذاکرات سازنده ای صورت گرفت.انتظار می‌رود که ملاقات بعدی وزرای امور خارجه کشورهای آسیای مرکزی و اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال آینده میلادی برگزار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *