چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
مقام سابق سوریه:

ارتش به راحتی قادر به تعیین وضعیت ادلب است

يکشنبه ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب: 649065
نضال قبلان، سفیر سابق سوریه در آنکارا اظهار داشت: افق‌های حل مسالمت آمیز بحران در ادلب گسترده‌تر از افق‌های راه حل نظامی است.
ارتش به راحتی قادر به تعیین وضعیت ادلب است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، نضال قبلان گفت: همه راه حل مسالمت آمیز را ترجیح می‌دهند و افق‌های حل مسالمت آمیز بحران بالاتر از افق‌های حل نظامی است. با این وجود در برخی مناطق اگر تروریست‌ها به اقدامات خود ادامه داده و در مقابله با ارتش سوریه اصرار ورزند، نیازمند راه حل نظامی هستیم و این ارتش به آسانی می‌تواند وضعیت میدانی در این مناطق را فیصله دهد و آمادگی‌های ارتش بسیار خوب است.

سفیر سابق سوریه در آنکارا در ادامه تاکید کرد: گروه‌های تروریستی از این فرصت برای تقویت نیروهای خود و تجهیز به سلاح‌های جدید و سر و سامان دادن به نیروهایشان استفاده کردند اما در مقایسه با تعداد نیروهایی که ارتش سوریه برای عملیات ادلب آماده کرده این ارتش در وضعیتی است که برای حل سریع و قدرتمندانه مشکلات ادلب آماده است.

قبلان در ادامه تصریح کرد: اظهارات مقامات ترکیه مبنی بر اینکه وضعیت ادلب پایدار است و در این منطقه امنیت برقرار شده و اینکه ترکیه به توافقنامه سوچی پایبند است تنها فراری رو به جلو برای آنها بوده و آنکارا از عمل به بندهای توافقنامه سوچی طفره می‌رود. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور در شهر سوچی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه توافق کرد، سلاح‌های سنگین تمامی گروه‌های تروریستی از این منطقه خارج شود اما این اتفاق نیفتاد. عملیات محدودی برای این کار انجام شد و دو بازیگر اصلی ادلب توافقنامه اردوغان و پوتین را نپذیرفتند و صراحتا اعلام کردند که سلاح‌های سنگین خود را هرگز تحویل نخواهند داد و به عملیات‌های خود ادامه خواهند داد و به این ترتیب بار دیگر سناریوهای نظامی بازخواهند گشت.

این مسؤول سابق سوریه گفت: مخالفت گروه‌های شبه‌نظامی با خلع سلاح و در راس آنها جبهه النصره زمانی انجام شده که اردوغان انتقادات شدیدی را بابت پرونده قتل جمال خاشقجی علیه عربستان مطرح کرد و معادلات سیاسی در منطقه به هم ریخت اما در سوریه بر این باورند که پایان این جنگ نزدیک است و سوریه به زودی می‌تواند حاکمیت تمامی اراضی خود از جمله شرق فرات را پس بگیرد و این موضع‌گیری رسمی رهبران سوریه است.

وی افزود: بر این باور هستم که اردوغان از مشکلی به مشکل دیگر فرار می‌کند و پیشنهادش برای عملیات در شرق فرات یک بازی نیست. بازیگرانی در سطح بین‌المللی حضور دارند که به وضعیت شرق فرات اهمیت می‌دهند و در راس آنها آمریکا قرار دارد اما مشخص نیست که آیا توافقنامه محرمانه‌ای میان اردوغان و ترامپ به عنوان بخشی از قراردادهای حل پرونده خاشقجی باشد. همه می‌دانند هر اتفاقی در سیاست ممکن است اما موضع گیری رسمی دمشق که از سوی بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور و ولید معلم، وزیر امور خارجه آن بارها بیان شده این است که ادلب چه به صورت مسالمت آمیز و چه با جنگ تحت حاکمیت سوریه در خواهد آمد.

قبلان در ادامه گفت: تجربه‌ها، حماقت در سیاست خارجه ترکیه را نشان داده و رهبران این کشور در موارد، میادین و زمان‌های متعددی شرایط ایده‌آلی برای تقویت جایگاه سیاسی و اقتصادی خود به عنوان یک بازیگر اصلی در منطقه داشته‌اند اما بیشتر این فرصت‌ها را هدر دادند.

وی ادامه داد: از نشانه‌های پیچیدگی اوضاع در سوریه درگیری میان گروه‌های موجود در این کشور از جمله گروه‌ها و تشکل‌های تروریستی مختلف است و اینکه هر کدام از این گروه‌ها به زنجیره‌ای وصل هستند برخی با ترکیه، برخی با قطر، عربستان، آمریکا، فرانسه یا انگلیس در ارتباط‌ هستند. همچنین اردوغان در منبج، عفرین و تمامی مناطق آزاد نیست. توافقنامه‌ها و سازش‌ها باید برقرار باشند تا آرامش نسبی در منطقه ایجاد شود.

قبلان در ادامه گفت: احتمالا پس از ادلب و حومه حلب نیروهای سوریه به سمت شرق فرات می‌روند تا اوضاع را در آنجا سامان دهند. اردوغان می‌خواهد پیش از ارتش سوریه به شرق فرات برسد و بتواند برگ برنده را در آنجا به دست بگیرد.وی در پایان گفت: شرق فرات در مرحله آخر این تحولات و جنگ در سوریه خواهد بود.

  •  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *