چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۴
۴۲
جابجایی در راس ساختمان شیشه‌ای میرداماد

عزل سیف، دیر اما یک قدم به جلو/ انتخاب رئیس چینی! برای بانک مرکزی برنامه‌ریزی شده بود؟

چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب: 629333
حداقل نتیجه حضور سیف در بانک مرکزی از سال 92 نشان می دهد که وی وقتی رئیس کل شد که دلار 3 هزار تومان بود حالا وقتی پست خود را ترک می گوید که قیمت دلار به بالای 9 هزار تومان رسیده است.
عزل سیف، دیر اما یک قدم به جلو/ انتخاب رئیس چینی! برای بانک مرکزی برنامه‌ریزی شده بود؟
گروه سیاسی جهان نيوز، امیر حمزه نژاد: بالاخره پس از کش و قوس های فراوان و افزایش سرسام آور قیمت ارز «ولی الله سیف» رئیس بانک مرکزی جای خود را به «عبدالناصر همتی» داد. همتی که هنوز یک ماه از ماموریت وی برای در اختیار گرفتن سفارت ایران در چین نمی گذشت، ماموریت خود را نیمه کاره رها کرد تا به کشور باز گردد و اوضاع نابه سامان ارز و پولی و مالی را بهبود بخشد.

ماموریت همتی در چین با توجه به اینکه به عنوان نماینده تام الاختیار ایران انتخاب شده بود و در حوزه اقتصاد کلان تحصیل کرده بود، بیشتر اقتصادی بود. وی پیشتر رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بود و اینک به عنوان رئیس کل بانک مرکزی وظیفه خطری را برعهده گرفته است.

آمدن همتی و رفتن سیف پس از چالش های فراوان موضوعی است که به باور بسیاری از کارشناسان بسیار دیرهنگام اتفاق افتاد و سیف باید بسیار زدوتر از این دفتر کار خود در صدر بانک‌های کشور را ترک می گفت.

درباره عملکرد سیف کارشناسان مختلف اقتصادی می توانند نظر دهد اما نتیجه حضور وی در بانک مرکزی از سال 92 نشان می دهد که وی وقتی رئیس کل شد که دلار 3 هزار تومان بود حالا وقتی پست خود را ترک می گوید که قیمت دلار به بالای 9 هزار تومان رسیده است.

پیشتر برخی از نزدیکان سیف بیان کرده بودند که وی برای اداره مالی و پولی کشور مستاصل و منفعل عمل می کند و برنامه ای نیز برای بی ثباتی و نابه سامانی قیمت دلار و ارز ندارد. اما با این اوصاف تغییراتی که مردم و فعالان اقتصادی و سیاسی منتظر آن بودند بالاخره فرا رسید و بایستی دید که رئیس کل جدید چه برنامه ای برای ساماندهی خصوصا قیمت دلار و ارز در کشور دارد.

همانطور که گفته شد وی به تازگی ماموریت یافته بود که در کشور چین بخش اقتصادی ایران را تقویت کند اما حالا ماموریت تازه دیگری به او داده شده است که این نشان می دهد، رئیس کل جدید بانک مرکزی به طور برنامه ریزی شده انتخاب نشده و سئوال اینجاست که آیا در این فرصت کم برنامه ای برای تغییر بازار ارز و مدیریت مالی و پولی کشور تدارک دیده است؟

همتی درحالی پست جدید خود درچین را ترک می گوید که هنوز برای سفارت ایران در این کشور نماینده ای انتخاب نشده است. از سوی دیگر چندین ماه است سفارت ایران در چین بدون سفیر اداره می شود. دول کشور مهمی در آسیای شرقی که نابه سامانی مدیریتی داخلی در ارتباطات خارجی با این کشورها تاثیرگذار بوده است.

هرچند که این تغییرات دیر هنگام اتفاق افتاده اما با این شرایط باید آن را به فال نیک گرفت. البته به نظر می رسد در تیم اقتصادی دولت باید یک خانه تکانی درست و حسابی صورت گیرد. موضوعی که مردم و کارشناسان روی آن وفاق دارند.

بسیاری بیان می کنند که تیم حاضر قدرت لازم برای مدیریت و تغییر اوضاع را ندارد و با تغییر رئیس کل بانک مرکزی امیدها برای این تغییر و تحولات تازه شد اما کافی نیست. هر چند از گوشه و کنار خبر می رسد که تغییرات دیگری نیز در راه است اما اصل و نحوه این تغییرات بیشتر از خود آن مد نظر کارشناسان است. اگر قرار باشد حلقه بسته مدیریتی بازهم تداوم یابد و افراد جابه جا شوند، چندان نمی توان امیدوار به نتیجه بخشی این تغییرات در حوزه اقتصاد کشور بود. هر چند که در این خصوص لابی های سیاسی و منافع جناحی هم برای برخی از گروه های سیاسی حائز اهمیت است اما در وهله اول تغییرات اقتصادی کشور برای همه مهم و حیاتی است و دولت نباید اسیر این نگاه جناحی و جریانی شود.

به هر لحاظ امروز کشور منتظر تحقق وعده هایی است که اطرافیان رئیس جمهور از جمله «محمود واعظی» رئیس دفتر روحانی به مردم داده اند، وعده هایی که حاکی از تغییرات چشمگیری در تیم اقتصادی دولت و دیگر بخش های دست و پاگیر دولتی است که تدوام حضور خسته و بسته آنها باعث ایجاد مشکلات افزون تری برای کشور شده است.

به باور بسیاری امروز مشکلات کشور بیشتر از اینکه از خارج از مرزها و همچنین بحران های اقتصادی و بی ثباتی بازار رقم بخورد معلول مدیریت منفعل و بی برنامه و غیر کارشناسی افرادی است که امروز در دولت حضور دارند و در سال های گذشته نیز عملکرد و کارنامه خوبی از خود به نمایش نگذاشته اند. بنابراین تغییر اساسی این افراد گام نخستین برای برون رفت از مشکلات حاد امروز کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مالباختگان فرشتگان و کاسپین و نمایندگان مجلس دل پر دردی از سیف دارند. امیدواریم همتی در اولین اقدامات حق کاسپینی ها را ادا کند
سرور
Iran, Islamic Republic of
البته نه با چاپ پول و از جیب مردم.
Iran, Islamic Republic of
روحانی سیف را عزل نکرد دوره میریتش تمام شد
...
باز هم که از اصلاح طلبان استفاده کرد
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
این اصلاح طلبان دائم می گویند ما تقصیری در وضع موجود نداریم ما هیچ مدیریتی در دولت نداشتیم و ما هیچ کاره ایم ما وقت خرابکاری اصلا وجود نداریم ولی هر چه وزارت و مدیریت است در دست این اصلاح طلبان است. مقصر وضع موجود همین اصلاح طلبان هستند
Iran, Islamic Republic of
از ۴۰ سال که از انقلاب میگذرد ۳۲ دست اصلاح طلب ها بوده و فقط ۸ سال دست دکتر احمدی نژاد بوده
United States
پس دادن پول مردم نیاز به چاپ پول نداره. ...
پس دادن پول مردم یعنی داشتنن انصاف
پس دادن پول مردم یعنی اجرای عدالت امیرالمومنین
پس دادن پول مردم یعنی اعتقاد به حق الناس
پس دادن پول مردم یعنی عدم خیانت در امانت
پس دادن پول مردم یعنی کسب اعتبار
پس دادن پول مردم یعنی داشتن وجدان
پس دادن پول مردم یعنی داشتن انسانیت
پس دادن پول مردم یعنی اعتقاد به خدا
پس دادن پول مردم یعنی اسلام
پس دادن پول مردم یعنی درک شرایط سخت مردم
پس دادن پول مردم یعنی....
Iran, Islamic Republic of
پس دادن پول مردم یعنی رسیدن حق به صاحبش ان کسانیکه هزاران میلیاردهابردندوپس اندازکردند ازجیب مردم بود. وان کسانی که درمیان فلاکت زدگی مردم کاخها برافراشته اند از جیب ملت بود. وبازهم برای اغوای افکار عمومی جیب مردم رابه رخ عموم میکشند ...
امیری
Iran, Islamic Republic of
کار نامه سیف با دو امضا اول امضای روحانی ودوم امضای اصلاح طلبان در سپهر سیاسی ایران صادر شده است این کار نامه مرودی طوری صادر شاده که تا کنون رقیبی برای ان دیده نشده وتا سال ها اصلاح طلبان می توانند رکورد دار گینس در این زمینه باشند ....
وحید
Iran, Islamic Republic of
بابا کارشناسان، روزنامه نگاران و سایت محترم جهان ، سیف دوره 5 ساله اش به اتمام رسید، ، عزل زمانی بود که بیش از یکسال پیش مردم از روحانی میخواستند او را بردارد اما عمدا اینکار را نکرد و صبر کرد تا دوره اش تمام شود و هیچ هزینه ای ندهد
Iran, Islamic Republic of
حتی روحانی حاضر نشد یک هفته آخر او را عزل کند. ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
افتضاح جدید دستگاه دپلوماسی! سفیر یکماهه را برگردادند؟؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
آیا فکر و رویکرد هم عوض می شود یا فقط جابه جایی مهره هاست؟!
Iran, Islamic Republic of
همه جای این دولت مملو از بی مدیریتی است. آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار بوده در نیمه تیر اعلام شود نشده ، آخر تیره قرار شده نشده ، این هفته قرار بوده نشده؛ دولتی که نمی تواند یک آزمون را در سطح 200 هزار دانش آموز درست برگزار کنه در اقتصاد می تواند؟؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش همان به چین می رفت مرد این میدان نیست.
حامی
Iran, Islamic Republic of
الان ایشون برکنار شدن ینی؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
رئیس چینی؟؟!!!! چه تیتر مزخرفی!!!
Iran, Islamic Republic of
سیف و تیم اقتصادی دولن وظیفه محرمانه خود را در مقابل دلار انجام دادند.!!!!!!!!
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سیف عزل نشدمدت ریاستش تمام شد
Iran, Islamic Republic of
احسنت. ریاست سیف بر بانک مرکزی 5 ساله بود که مردادماه امسال به اتمام رسید
Iran, Islamic Republic of
همتی مگه همون نبود به خاطر عدم کفایتش 80 تا از نماینده ها سال 93 از رئیس جمهور خواستند تا اون را برکنار کنه
Iran, Islamic Republic of
ساده دلها برید ببینید همتی کیه اون وقت خوشحال بشید
Sweden
رئیس جدید بانک مرکزی هم که بازنشسته از آب دراومد! برای قانون جدید مجلس چه تدبیری دارید؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا کرباسیان وزیر اقتصاد هنوز برکنار نشده ؟
هادی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
تشمالزن
Iran, Islamic Republic of
مردی از صدای تار همسایه اس در آزار بود بعد ماهها فشار و درخواست مرد به گفت مشکلت حل شد. تار را کنار گذاشتم. امشب واست تمبک میرنم.

میگن تار را دادیم تمبک گرفتیم!!!!!!!!!!!!!!
رضا محمدی
Iran, Islamic Republic of
اینها نتیجه جشن خیابانی برخی هواداران برجام است . فکر می کردند با برجام بی فرجام دیگه همه چیز بهشت فاسد غربیها به رویشان باز خواهد شد اما نمی دانستند که وقتی دولت اعلام می کرد که قصد بهشت بردن مردم را ندارد و وظیفه خود نمی داند اما مانع جهنم رفتن آیشان نیز نخواهند شد. نوش جان و گوارای وجود .
علی
Italy
انشالله دلار دوباره میشه هفتصد تومان..... !!!!! البته خدا نکنه بشه هفتصد تومان بازاری!!!
mda 2620
Iran, Islamic Republic of
با تغير تمام وزرا باز هم اوضاع تغييرى نخواهد يافت ...
Iran, Islamic Republic of
برای جلو گیری از افزایش نرخ سکه باید سریعا بازار سکه آتی متوقف گردد..و لعنت خدا برکسانی که جنگ اقتصادی را بدین شکل از داخل کلید زدند..
Iran, Islamic Republic of
خودرویی که پنچر باشد یا سوخت نداشته باشد یا عیب فنی داشته باشد با تعویض راننده به حرکت در نمی آید!!! چه کسی است که این بدیهیات را در کل دولت واقعا درک کند!!!
سید
Iran, Islamic Republic of
...
مشکل اصلی خوده روحانی هست و بس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای سیف اقتصاد فلج کردی مردم بیچاره کردی البته عده ای باسو استفاده حق مردم را خوردند ... لااقل حباب های که میگفتی یکیش ترکنده بودی.
سرجوخه
Iran, Islamic Republic of
اکنون زمان محاکمه سیف و اطرافیان و مصادره اموال و اشد مجازات است
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
خواب دیدی؟ خیر است انشاء الله!
دانا
Iran, Islamic Republic of
وقتی که بچه بودم، یه بازی بود بنام بازی صندلی که یه آهنگ پخش می کردن و بچه‌ها دور صندلی می چرخیدن هر وقت هم که آهنگ تموم می شد بچه ها زود رو صندلی می نشستن و اونایی که نمی تونستن صندلی گیر بیارن می سوختن شده اوضاع فعلی کشور ،متاسفم که از مدیریت و بحران مدیریت کسی چیزی نمی دونه حالا که به صندلی خالی برای آقای همتی پیدا کردین بی زحمت مجلس دعوتش کنید و برنامه شو بشنوید البته امیدوارم برنامه ای داشته باشه در هر صورت به نظر من بهتره تا دیر نشده فراخوان برای برنامه ریزی طرح جنگ اقتصادی رو به دانشگاه ها و اساتیدبزرگ اعلام کنید تا چند ماه آینده دچار بحران زدگی نشید مطمئنا بهترین طرح می تونه به کمک ابزارهای مردمی که هر کدوم می تونن جزئی از این پروژه باشن کمک به آینده مردم و مسئولان کنه ساختار اقتصادی باید اصلاح بشه وگرنه این آقایون که این روزا نامشون برده می شه قبلا هم تشریف داشتن و انگار کاری ازشون در روز عادی برنمی اومد چه برسه در روز بحران و جنگ اقتصادی
یک دوست
Iran, Islamic Republic of
انشاءالله بتونه کاری کنه! ...
Iran, Islamic Republic of
همسایه ی ما ماشین رو از راننده گرفت داد به یه راننده دیگه این جدیده کم کار هست ولی سود بهتری داره خداکنه این ریس جدید هم مثل این باشه وبهرحال برای فقرا خوب باشه مثل راننده قبلی همسایه مانباشه !!!!!
کریم
Iran, Islamic Republic of
با سلام.به نظر من با سیف یا بدون سیف اوضاع دلار اینگونه ادامه خواهد یافت.
Mda2620
Iran, Islamic Republic of
...