چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ - 29 May 2024
 
۰
مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

۴۰ درصد از ریزگردها منشاء داخلی دارد

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب: 610806
مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: برای جلوگیری از بحران بی آبی در کشور باید به مدیریت صحیح آب پرداخت و در این مسیر مبلغین در ترویج فرهنگ مدیریت آب اثرگذار هستند.
۴۰ درصد از ریزگردها منشاء داخلی دارد
‌به گزارش‌ جهان نيوز به نقل از ایسنا، مهندس محمد خلیلی شامگاه چهارشنبه در سلسله نشست‌های طلیعه رمضان که با حضور مبلغان با نام بحران آب در کشور در تالار غدیر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم برگزار شد، عنوان کرد: اگر به بحران کم آبی توجه نشود، به چالشی اجتماعی و امنیتی بزرگ تبدیل می‌شود و همه را درگیر می‌کند.مدیرکل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: کم بارش ترین سال در 50سال اخیر را پشت سر گذاشتیم و به طور میانگین 43 درصد از میانگین 50 ساله کاهش بارش داشتیم.

وی افزود: توزیع بارندگی‌ها در کل کشور یکسان نیست در برخی از مناطق کشور مانند سیستان و بلوچستان 80 درصد کاهش بارندگی و در هرمزگان و یزد و کرمان 70 درصد کاهش داشتیم.

خلیلی بیان کرد: همچنین ذخایر سدها برای آب شرب بسیار کم است؛ در حوضه آبریز زاینده رود 13 درصد مخزن آب ذخیره دارد و در فلات مرکزی با چالش نگران کننده‌ای مواجه‌ایم؛ از طرفی در اصفهان امسال برای کشاورزی آب نداریم و 40 هزار هکتار از ارضی فاقد آب هستند.

وی تصریح کرد: برای سال جاری وضعیت نگران کننده‌ای در پیش داریم، به طور کلی ایران سرزمین کم بارانی است و میانگین بارش کشور 250 میلی متر در سال بوده که این مقیاس به 210 میلی متر رسیده است.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: سالانه 400 میلیارد متر مکعب بارندگی داشتیم اما 75 درصد از بارش‌ها به واسطه تبخیر از بین می‌رود و حالا با کاهش این میزان بارگی 20 میلیارد مکعب دیگر از منابع آب را از دست داده‌ایم.

افزایش یک درجه‌ای دمای کشور

وی اظهار کرد: در این سالها دمای حرارت بالا می رود و در 50 سال گذشته یک درجه متوسط دمای کشور بالا رفته است، هر افزایش 1 درجه‌ای 5 درصد تبخیر را افزایش می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود در 50 سال آینده تا یک ونیم درجه دمای هوا بالاتر رفته و بارش باران نیز کاهش یابد.

خلیلی خاطرنشان کرد: کاهش بارندگی علل مختلف دارد، در نقطه‌ای واقع شده‌ایم که گرمترین نقطه دنیا است و 70 درصد از بیابان‌های جهان در این نقاط وجود دارد.وی افزود: تغییرات ناشی از اقلیم و تخریب محیط زیست توسط انسان و گازهای گلخانه‌ای بر منابع آب دنیا اثر گذاشته است و مناطق کم باران، نیز کم باران تر و مناطق پر باران، پرباران تر شده اند که سیل در پی دارد.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور عنوان کرد: در این سال‌ها بسیار بد از منابع آبی استفاده کرده‌ایم؛ در دنیا استاندارد خاصی برای استفاده از آب کشاورزی‌، شرب و صنعت وجود دارد، الگوی جهانی به صورت 40 درصد مصارف می‌شود و باید بقیه برای حفظ محیط زیست رها کنیم.وی تصریح کرد: متاسفانه در کشورمان 80 درصد از منابع آبی استفاده و 20 درصد را رها کرده‌ایم که خشک شدن تالاب و دریاچه را به دنبال داشته و آثار زیست محیطی مانند ریزگردها را بر جای گذاشته است.

40 درصد از ریزگردها منشاء داخلی دارد
خلیلی بیان کرد: 40 درصد از ریزگردها در کشوری منشاء داخلی دارد که علت آن خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها است؛ امسال بری اولین بار آذربایجان غربی که از نظر منابع آبی پربرخوردار بوده با ریزگردها در روزهای ابتدایی فروردین مواجه شد.

وی گفت: این امر تبعاتی در بخش آب بر جای گذاشت و مردم به شست‌وشو روی آوردند و با این وضعیت در ارومیه با کمبود آب شرب مواجه شدیم و این پدیده‌ای نادر بود.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اهمیت چاره اندیشی خاطرنشان کرد: پیشینیان ما با حفظ تمدن آب را به خوبی مدیریت و هوشمندانه با آن برخورد کردند ما در ایران اولین قنات سازان دنیا هستیم و قنات محصول معماری ایران زمین و دارای پیچیدگی خاصی است.

وی اظهار کرد: تاکنون 80 هزار قنات شناخته شده در کشور داریم که تا 120 هزار رشته نیز اعلام شده است. قنات در انتقال بین حوزه‌ای سفره‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کند و در آن تبخیر نیز وجود ندارد. ما قنات‌هایی داریم که 2500 سال قبل حفر و به خوبی مکان‌یابی شده است.

خلیلی عنوان کرد: ایرانیان نیازها را شناختند و آب را مهار کرده‌اند، اما ما در دو دهه اخیر دچار توهم شدیم و حفر چاه‌ها این تصور را ایجاد کرد که آب همیشه در دسترس است؛ از این رو سفره‌های زیرزمینی را خالی کردیم، دشت‌ها فرونشست کردند تا جایی که با تغذیه مصنوعی نیز آب ها برنمی‌گردد.

احتمال تخلیه فلات مرکزی ایران در 50 سال آینده
وی گفت: ما الگوهای سنتی را فراموش کردیم. باید این الگوهای سنتی را احیاء کنیم؛ پیش‌بینی‌ها ‌می‌گوید فلات مرکزی ایران در 50 سال آینده احتمال تخلیه دارد. اگر الگوی مصرف را تغییر ندهیم و بحران آب به خوبی مدیریت نشود.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: برای جلوگیری از بحران بی آبی در کشور باید به مدیریت صحیح آب پرداخت و در این مسیر مبلغین در ترویج فرهنگ مدیریت آب اثرگذار هستند.

وی عنوان کرد: در دین مبین اسلام و فرهنگ ایران بر حفظ آب تاکید شده است؛ تبیین حفظ آب اهمیت زیادی دارد وگرنه با بحران‌های بزرگی مواجه می‌شویم؛ حرمت نهادن بر آب طبق احادیث و روایات باید رواج یابد. جامعه باید بداند آب سهوالوصول نیست.

وی بیان کرد: در برخی از شهرها مانند مشهد در تامین آب دچار مشکل می‌شویم و باید برای شیرین کردن آب دریا هزینه‌ای سرسام‌آور در نظر بگیریم، در مقابل مصارف بی مورد آب همچنان در کشور وجود دارد.

خلیلی تصریح کرد: در قم از سرچشمه دز آب منتقل می‌شود که طرحی گران قیمت است و دیگر قم منابع جدید دسترسی برای انتقال آب ندارد و باید با این میزان آب مدیریت شود.

مصرف آب در ایران به ازای هر نفر 160لیتر در روز؛ در جهان 70لیتر
وی خاطرنشان کرد: الگوی مصرف آب در کشور خوب نیست به ازای هر نفر 160 لیتر در روز مصرف داریم، اما در دنیا 110 لیتر است و حتی با تجهیزات کاهنده به 70 لیتر در روز رسانده‌اند.

مدیر کل روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور یادآور شد: صرفه جویی کاری فرهنگی می‌طلبد روحانیت در کار فرهنگی اثرگذار هستند.

وی تاکید کرد: قیمت آب در ایران پایین است و عامل بازدارنده‌ای برای کاهش مصرف وجود ندارد و تنها فرهنگ سازی می‌تواند چنین رویکردی را برای کاهش 50 درصدی ایجاد کند.

وی عنوان کرد: در این راستا پویشی را با نام وضو گرفتن با یک لیوان آب تعریف کرده‌ایم و حتی چند تن از مراجع این با یک لیوان وضو گرفته و در این پویش شرکت کرده‌اندکه  انتظار می‌رود مبلغین این پویش را ترویج کنند.

خلیلی خاطرنشان کرد: رفتارهایی که با آموزه‌های دینی سازگار است باید به خوبی در جامعه ترویج شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *